Avatar billede degnens Juniormester
28. januar 2019 - 13:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

formatering forsvinder i sammensat celle?

Jeg har et regneark, hvori jeg til årsrapporten skal opgøre antal ansatte og antal årsværk, fordelt på køn.

Jeg har alle ansatte registreret, og i begyndelsen af hver række/ansat har jeg skrevet henholdsvis k eller m til angivelse af køn.

I sammentællingen for kvinder, har jeg en formel, der ser således ud:
=SUM.HVIS(A5:A19;"k";G5:G19)/$E$2 & " årsværk"

Den giver det korrekte svar: "10,14 årsværk"

Nedenunder har jeg en næsten fuldstændig identisk formel:
=SUM.HVIS(A5:A19;"m";G5:G19)/$E$2 & " årsværk"

Eneste forskel er at jeg skriver "m" i stedet for "k".

Den giver det korrekte svar: "8,72635432974635 årsværk"

Jeg vil gerne have svaret med kun 2 decimaler, ligesom med kvinderne. Men uanset, hvad jeg gør, kommer der 14 decimaler på, når jeg skriver m i stedet for k??

Jeg har også forsøgt at fjerne tekst-delen af resultatet og nøjes med =SUM.HVIS(A5:A19;"m";G5:G19)/$E$2. Det giver det korrekte svar med 2 decimaler: 8,73.

Cellen er formateret til at skulle vise 2 decimaler. Hvorfor fastholdes det ikke i denne celle, når jeg indsætter et stykke tekst i resultatet eller når jeg vælger m i stedet for k?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. januar 2019 - 14:28 #1
Hvad med brugerdefineret formatering
##,00 årsværk

og

=SUM.HVIS(A5:A19;"m";G5:G19)/$E$2
=SUM.HVIS(A5:A19;"k";G5:G19)/$E$2

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. januar 2019 - 15:33 #2
=TEKST(SUM.HVIS(A5:A19;"m";G5:G19)/$E$2;"0,00") & " årsværk"
Avatar billede degnens Juniormester
28. januar 2019 - 15:47 #3
Tak for svar. #2 svar gjorde tricket.

#1 fungerede også, men jeg fik i første omgang fejlmeddelelse, fordi der i det brugerdefinerede format skulle stå ##,00" årsværk". Der manglede et par " omkring tekstdelen. Jeg valgte den sidste løsning, fordi det er enklere at have hele informationen direkte i formlen, frem for to steder, med noget i formlen og andet i formatinformationen. Men begge dele kan altså fungere.