06. februar 2019 - 01:18 Der er 3 kommentarer

BenQ XL2411, 144hz, 24"-monitor begrænset til 120 hz?

Kære Computerworld,

jeg har netop købt en BenQ XL2411-skærm, som efter sigende skulle kunne trække 144 hz (vil spille FPS-spil som fx CS:GO) (se link: https://www.komplett.dk/product/895820#)

Dog kan jeg i nVidia-/skærmindstillingerne 'kun' tweake den op på 120 hz. Jeg har den tilsluttet en Lenovo W530-bærbar med et dedikeret nVidia Quadro K1000M-grafikkort (2 GB).

Kablet jeg bruger er et Mini Displayport (bærbar) til DVI-D (skærm) (se følgende link: https://www.amazon.de/dp/B01KAM3ICO/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1) Skulle mene at dette er kompatibelt med 144 hz.

Jeg kører i opløsningen 1024 x 768, så det skulle ikke være i opløsningen, at udfordringer ligger.

Forhandleren af computeren mente, at det - såfremt man ville opleve problemer med at lokke de maximale hz ud af skærmen - kunne skyldes, at bærbaren skulle tilsluttes en dockingstation for på den måde at fungere som en stationer med tilstrækkelige 'power' til at levere 144 hz - kan dette have noget på sig, eller kan der ligge noget andet til grunde herfor, som fx grafikkortet/motherboardet el. lign.?

Jeg håber, I kan hjælpe mig!

På forhånd mange tak! :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2019 - 08:38 #1
At konvertere mellem to videostandarder har aldrig været let - og specielt ikke i høj kvalitet. Jeg tror det er kablet og konverteringen den er gal med.

Men det eneste jeg kan finde på kablet, er på dit link - næstsidste billede der er i øverste venstre hjørne... - der er udsagnet: "Up to 1920x1200 60Hz". Om det så står til troende, ved jeg jo ikke, men...
06. februar 2019 - 11:10 #2
Hej Ole!

Mange tak for svar! Det kan godt være, det er der, den ligger!

At jeg simpelthen skal have fat på et kabel af en nyere/hurtigere standard, som kan klare den frekvens.. ved hedder den nyeste standard inden for Mini DisplayPort/DVI-D - ved du mon det?

Dbh. Peter
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2019 - 14:26 #3
Det kan nok slås op på Wikipedia, men jeg tror lige så meget du har et problem i konverteringen mellem DisplayPort og DVI. Har din skærm ikke Displayport, så du kan nøjes med MiniDP til DP?

Læs også https://www.displayninja.com/which-cable-do-i-need-for-144hz/ - den er let at blive klogere på...