Avatar billede Michael V Praktikant
11. februar 2019 - 20:39 Der er 9 kommentarer

Langsom hjemmeside viser test

Hej
Jeg har denne hjemmeside https://juicekuren.dk/
Jeg har foretaget en test på henholdsvis Google Pagespeed samt Pingdom Tools og det var ikke ligefrem nogle gode resultater..... Langt fra.
Er der nogle som har forstand på, hvad der skal gøres for at få siden til at blive hurtigere og ændre på de tiltag, som begge tests kommer med?

Ved Pingdom Tools skal det lige siges at jeg testede med udgangspunkt i England (London).
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. februar 2019 - 20:49 #1
Jeg ved ikke om google pagespeed er det "samme" som deres Lighthouse: https://developers.google.com/web/tools/lighthouse/#devtools

Ellers giv den et forsøg, den melder ret klart ud hvilke tiltag du kan/bør kigge på.
Avatar billede Slater Ekspert
11. februar 2019 - 22:18 #2
Ja puha, en Lighthouse performance score på 6 får jeg. Det er godt nok det laveste jeg har set endnu.

Wordpress er også notorisk tungt og sløvt og elsker at hælde tonsvis af script- og CSS-filer på uden nogen grund, hvis man bruger et par plugins. Jeg har endnu aldrig set en Wordpress-side der ikke var voldsomt bloated.
Du har 20 CSS-filer på næsten 1 MB i alt, og oven i det 29 Javascript-filer - men det værste ved det er at ingen af den bliver gzipped, så de bliver overført i fuld størrelse. Det er en vigtig ting at slå til på serveren.

Billederne er svære at komme uden om, og 21 af dem er ikke unormalt, men de kan optimeres bedre. Brug f.eks. https://tinypng.com - så kan de nemt komme ned på en tredjedel af størrelsen.

De fleste af dine Javascripts kunne sikkert sagtens flyttes ned i bunden af siden i stedet for at blokere renderingen i toppen (eller bare få "defer" på). Det er også et stort problem nu.

Hvis jeg pinger siden får jeg dog 55 ms, hvilket ikke er slemt, specielt eftersom siden er hostet i Holland. Hvis du vil have kortere ping-tid, må du nok finde en server i Danmark.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
12. februar 2019 - 06:10 #3
Til Slater

WordPress er ikke notorisk tungt og sløvt.
Men når en bruger uhæmmet "hælder" plugins på, så bliver det. Dette gælder forøvrigt alle CMS systemer ...

Hosting placering er ikke så vigtig længere, men du har dog ret i at et .dk domæne burde, før i tiden hostes i DK, men det vil ikke gøre siden hurtigere, hvilket jo var spørgsmålet!

Der er "småting", som billeder og aktivering af Cache og komprimering af overførsler til brugeren.

Men det væsenligste problem ligger i en dårlig opsætning af Https, hvor mange af de interne links redirecter fra http til https - det er noget der sløver ....

Ud af 176 sider bliver 63 læst og 113 skipped, enten grundet redirects, eller siderne er sat til nofollow, men naturligt for pdf filer.

Men redirects skal "rettes op/ændres" fra http til https
Den test finder du her http://www.siteliner.com/juicekuren.dk

Et enkelt header image bliver stadigt loadet via http ligeledes: http://www.juicekuren.dk/wp-content/uploads/2016/04/SLOWJUICERE2.png

Ifølge testen fra https://www.whynopadlock.com/results/83258535-0306-40cd-9481-8b1cb70fd61a

Får du brug for hjælp til oprydning, må du sige til i PM ;-)
Avatar billede Slater Ekspert
12. februar 2019 - 07:54 #4
#3: Det er ikke helt sandt. Mange CMS'er kan finde ud af konsolidere bedre. Og det kræver absolut ikke at man uhæmmet hælder plugins på for at få en bloated WP side.

Og mht hosting, så sagde jeg jo netop at en ping på 55 var helt i orden, men hvis man vil have den bragt endnu længere ned, så er det vejen. Nogle gange hjælper det at læse hvad man svarer på, før man spiller smart ;)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
12. februar 2019 - 08:11 #5
#4

Wordpress er i en ren installation  ikke notorisk tungt og sløvt. Det er først når der vælges tema og plugins, det går galt!

Og dette gælder alle CMS systemer (Punktum).

Plugins er blot funktioner der ønskes på siden og, med den rigtige udvikler, vil de fleste kunne indbygges, uden overflødig og ikke ønskede ting i selve temaet. Hvor plugins som regelt har en "bunke" muligheder, der stadigt "forplumrer" koden, selv om de ikke benyttes.

Dette gælder igen, samtlige de førende CMS systemer ...

Slut herfra!
Avatar billede Slater Ekspert
12. februar 2019 - 09:54 #6
#5: Du kan sige "punktum" og stampe i jorden så meget du vil, du tager stadig fejl. Mange CMS'er kan som sagt finde ud af at konsolidere koden, så det bliver samlet til én fil og ofte fjerner duplikeret kode, hvilket hjælper en del på det.

Men naturligvis kan dårligt optimerede plugins fylde meget i ethvert system, det giver sig selv. Om det så er en større andel af dårlige plugins, eller brugerne af system der ikke ved hvad de laver, ved jeg ikke, men jeg har stadig aldrig set et Wordpress-site der ikke var fyldt med unødvendige scripts og styles.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
12. februar 2019 - 11:38 #7
Godt ord igen!
Mine egne sider er WP og har en "Kanon hastighed", lige bortset fra et par .svg filer jeg skal have optimeret.

Blev faktisk først opmærksom på dem via dette spørgsmål ;-)

Normalt kigger jeg først på egne sider, efter kundens! Du ved, den gamle historie med mekanikerens bil og bogtrykkerens mangel på visitkort :-D

Stamper dog stadigt i jorden, fordi WP kan også dette, med endnu et plugin, der sædvanligvis brækker de dårligt skrevne temaer - og - et helvedes bøvl at fortælle kunden, han/hun har noget "lort". Heldigvis sjældent, men det sker!

Offtest tilråder jeg, at tage et WP tema fra wp.org og efterfølgende, evt. opgraderer det til en pro-version. Men mange bygger sider fra temaer der ikke har bestået wp.org`s test af tema.

Eller de bygger "Child-themes" fra tema,salgs.sider og glemmer opdatering af "Parent-Theme", hvilket er noget "lort".

Lad os ende denne tråd og håbe, spørgsmålet "et eller andet sted", blev besvaret ...

Hav en god dag :-)
Avatar billede Slater Ekspert
12. februar 2019 - 22:38 #8
#7: Det var skam ikke for at fornærme dine evner. Hvis du tog det sådan, må du undskylde. Jeg er godt klar over at det kan lade sig gøre at optimere det, hvis man går ekstra længder. Jeg er bare ikke vild med Wordpress som udgangspunkt, bl.a. fordi næsten hver eneste gang jeg ser en WP-side er det dårligt optimeret.

Det er vel lidt ligesom PHP-sproget i sig selv: Det er let at tro man er god til det og lave noget forbandet makværk, men hvis man ved hvad man laver er der intet galt i det.

Og så må opretter naturligvis undskylde dette sidespring. God dag, begge.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
13. februar 2019 - 11:42 #9
Det du oplever er meget normalt, når der ikke er hastighedsoptimeret på en Wordpress opsætning.

En meget let og effektfuld løsning, er at købe WPRocket, slå alt til på nær sammenlægning af CSS og Java til én fil. (Kør database oprydning også)

Sørg for at komprimerer dine billeder med f.eks. WpsmushIT (alternativt EWWW).

Fjern alt det du ikke anvender af plugins og overvej om du har fået nok data ind i din Hotjar – det sløver enormt at have på.

Skift til en server, der ikke er enormt langsom. Din TTFB er på over 700 ms, det kan man ofte loade 50% af et site på.(testet via webpagetest.org SV server FIOS)
Skifter du til f.eks. unoeuro vil du komme ned omkring 150 ms.

Overvej om det er nødvendigt, at loade Woocommerce på alle sider.
Du kan sætte Woocommerce til kun at loade hvor det er nødvendigt med et plug-in- og i øvrigt styer hvilke dele der skal loades hvor.
Jeg kan anbefale det gratis plug-in ved navn Freesoul plugin deactivator.

-Og få lige fikset dine http kald, så de alle er https