Avatar billede prinsib Seniormester
14. februar 2019 - 17:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til formel

Jeg har et ark med 4 kolonner H-J-K-L.  i J og H skriver jeg tal ind.
I kolonne K har jeg en formel som ser sådan ud =HVIS(H2<>"";sum(J2-H2);"")
I kolonne L ville jeg gerne skrive et andet tal, som også skal trækkes fra tallet i H, og dermed også fra K.
Kan dette lade sig gøre, og hvordan skal formelen så se ud i K?
Ib
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2019 - 17:39 #1
Jeg er i tvivl om, hvad du mener, men en af følgende kan måske bruges:

=HVIS(H2<>"";J2-(H2-L2);"")

=HVIS(H2<>"";J2-H2-L2;"")

Der er ingen grund til at bruge SUM som du gør i sum(J2-H2). SUM gør ingen gavn her da regneoperationen er udtrykt ved minustegnet. Der sker et unødvendigt funktionskald af funktionen SUM, og funktionskald trækker altid på Excels ressourcer.
Avatar billede prinsib Seniormester
14. februar 2019 - 18:01 #2
Tak for den hurtige hjælp.
Den første Formel virker for såvidt godt nok, men jeg ville gerne at tallet i H bliver fratrukket tallet i L. Det skulle så gøre, at tallet i K også blev mindre.
Jeg synes det er svært at formulere mig bedre.
Ib
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2019 - 18:51 #3
Prøv at vise hvilke tal du har i de enkelte celler og hvilket resultat, du ønsker.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. februar 2019 - 19:07 #4
tror det kræver du indsætter en hjælpekolonne

H2  kan skjules
I2        =Hvis(H2="";"";H2-M2)    Indsat hjælpekolonne (I kolonne er ny H kolonne)
K2                                              (Ny J kolonne)
L2      =Hvis(I2="";"";K2-I2)        (Ny K kolonne)

Jan
Avatar billede prinsib Seniormester
14. februar 2019 - 22:02 #5
xl-Enthusiast
H= lager2 f.eks 4
J= indkøb 40
K= lager1 36
L= Brugt
Det som jeg er ude på er at hvis jeg sætter 1 ind i L skal H= 3 og K= 35
Gir det mere mening.

Jan jeg er ikke helt med på hvad du mener.
Ib
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. februar 2019 - 22:32 #6
Hej Ib

Lager2 (H) kan  ikke både være et beregnet tal og et tastet tal du kan kun gøre en af tingene i en celle derfor den ekstra kolonne hvor der laves en beregning af h-L som hvis ekstrakolonnen skydes ind mellem H og I kommer til at hedde I og resten forskydes en kolonne!!

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. februar 2019 - 04:44 #7
Jeg er i tvivl om, om det er sådan her du mener, men du kan da prøve at se. Indtast 1 i celle L2.

https://www.dropbox.com/s/j79uhciaifu75kp/Lager.xlsm?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. februar 2019 - 05:51 #8
Avatar billede prinsib Seniormester
15. februar 2019 - 14:45 #9
Hej. Tak for jeres hjælp. Med inspiration fra jer fik jeg løst opgaven, men ikke på den måde som jeg havde troet. Det kunne ikke lade sig gøre, som en af jer skrev, så jeg måtte sætte en ekstra kolonne ind.
Ib