Avatar billede Sanni johannessen Praktikant
25. februar 2019 - 10:59 Der er 6 kommentarer

Problem med wifi

Hej, jeg sidder her og er ved at gå ud af mit gode skind..
Jeg bor i eg lækkert nyere rækkehus, hvor man har sag rutern ude i bryggerset, og så er der lan stik i alle run ud af væggene. Det er jo egentlig ok, men da den sidder i bryggerset betyder det skabslåger, vægge og døre ødelægger det trådløse signal lidt, og da jeg har en 50/100 fiber forbindelse vil jeg gerne kunne streame film uden det ligger..

Så har jeg købt en ekstra trådløs ruter, som jeg ville sætte inde i stuen under tv’et, men dem jeg har internet ved, kan ikke rigtig forklare hvordan man sætter det op..
Nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Mvh
Avatar billede ebea Ekspert
25. februar 2019 - 11:14 #1
Istedet for en ekstra Router, burde du have satset på et MESH netværk. Der er efterhånden mange mærker på markedet, og de gør det stort set alle fantastisk, når det kommer til at få WiFi rundt, overalt.
Og opsætningen, er noget som tager 5-10 minutter.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. februar 2019 - 11:15 #2
Første du skal sikre dig er at kun en af dine routere uddelegere IP adresser på dit netværk (Med andre ord. Kun en router skal køre DHCP server.)
Vil foreslå du lader din router fra din udbyder fortsætte med at køre DHCP server. Slå DHCP fra i din nye router.
Med hensyn til Wifi udvidelse via din ekstra nye router. Så skal dit Wifi sættes op til præcis samme settings bortset fra Channel. Den skal variere.
Avatar billede Sanni johannessen Praktikant
25. februar 2019 - 11:38 #3
Tak for svar :-)
Når jeg skriver adgang ip ti browser til at ændre dette, kommer jeg ind på min tilgik ruter selv om jeg er på den nye (linkys ruter) går ud fra det er derinde jeg skal lndreDHCP?
Avatar billede wjens Guru
25. februar 2019 - 11:48 #4
Med lan-stik i huset burde det ikke være nødvendigt at bruge MESH, hvis huset ikke er mega-stort.

Enig med Runes løsning. Med en god central placering kan den ekstra boks måske dække hele huset med wi-fi og så kan du slå wi-fi fra i bryggerset.

#3: ja, du skal ændre DHCP i din ekstra boks, ikke den i bryggerset.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. februar 2019 - 12:01 #5
Jeg ville sætte routerne op på følgende måde.
Main router (din udbyder sættes til DHCP server 192.168.1.1)
Second router (Fast IP til fx. 192.168.1.2)
Din main router skal derudover have en startende IP range 192.168.1.10. Derved vil din DHCP ikke uddelegere 192.168.1.1 til 192.168.1.10 til nogen enheder. Så har du et par tomme IP adresser der kan anvendes til andet fx. trådløs printer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2019 - 08:58 #6
Hvis du allerede har LAN-kabler fra routeren i bryggerset ud i alle rum, ville jeg blot hægte et par WiFi-repeatere med LAN-port på. Ingen konfiguration og stabil forbindelse.

Se f.eks. https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes

En grundig test her med gode beskrivelser, omend produkterne ligger i den dyrere ende: https://forbrugsguiden.dk/wifi-forstaerker-test-bedste-wifi-extendere/