Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 13:52 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

NTSC videobånd

Hej!
Jeg har købt et par gamle VHS film, ret sjældne, helt tilbage fra midt 80erne. De har kostet ret så meget på eBay - og nu ville jeg jo så gerne afspille dem på min VHS maskine. Filmene er amerikanske og har derfor NTSC encoding. Intet problem, troede jeg, da jeg har en VHS video, som godt kan afspille NTSC. Derudover er de copy protected, har jeg fundet ud af. Det, der sker når jeg (uden at forsøge at kopiere dem via capture eller andet) afspiller båndene, er, at båndet afspilles med flimmer og sort hvid, nøjagtigt som om jeg prøver at kopiere båndet og systemet opfatter det sådan. Er det simpelthen ikke muligt at afspille NTSC video bånd på min maskine. Med til historien skal lige, at jeg har et Samsung fladskærms tv, som jeg bruger. Er det eventuelt noget med PAL på tv´et og NTSC på videoen? Håber, der er nogen, der kan assistere. Jeg ønsker bare at kunne afspille - ikke kopiere - mine VHS bånd, men det lykkes altså ikke - hvad gør jeg galt?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2019 - 14:43 #1
du skal have analog (antennekabel) fra video til tv, og tv burde vise korrekt. Analogt kan du vælge ntsc (på nogle tv).
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 14:55 #2
Hej Claes57!
Tak for svar, men hvordan med analog - kabel - fra min vhs´er til tv´et? Mit tv er et relativt nyt et - fladskærm og så er det vel en 5 - 6 år siden jeg købte det som nyt. Så vidt jeg ved er der kun usb og hdmi indgange på mit tv. Er det evt. noget med en scart til hdmi, for det bruger jeg nemlig nu...? Dog uden held.
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 15:13 #3
Hej igen!
Så er det faktisk lykkedes mig at forbinde video og tv. Og der er hul igennem. Men...farverne er meget svage - billedet er dog nu stabilt, med en smule streger hen over skærmen. Kan jeg gøre noget på tv et nu her for at gøre signalet helt godt?
På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2019 - 15:22 #4
Se i indstillinger på tv om det er muligt at vælge ntsc inputsignal. Og ellers såre der kun at lege med farvebalance.
Ntsc er kort for never twice same colour - du er tilbage til før-hd tiden, så billede er ikke vanlig standard.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2019 - 15:26 #5
I øvrigt, Ntsc er på lavere opløsning, så sæt tv ned (ikke 1920*1080, men lidt under det halve. Streger kan være pga tv kæmper med at få opløsning på signal til at passe til den valgte opløsning på tv.
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 15:35 #6
Tak - jeg prøver med de muligheder....
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2019 - 18:03 #7
det er muligt du kan afspille ntsc, men hvad outputter afspilleren ?
hvis den outputter et konverteret ntsc-pal signal, skal du bruge composite.
dit tv er nok ikke kompatibelt
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 18:35 #8
Hej sidwave!
Det er meget muligt, jeps. Skal jeg have en composite omformer eller lign. ?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2019 - 18:37 #9
tv kan ntsc, så det er gratis at holde signalet originalt hele vejen (og uden tab af data)
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2019 - 18:50 #10
Jeg tror, vi bedre kan hjælpe dig, hvis du fortæller os, hvilken PAL/NTSC-videoafspiller og hvilket Samsung TV, du har. Med lidt held kan vi finde dem og deres specifikationer på nettet og hjælpe dig på vej. Umiddelbart burde der ikke være nogen problemer med at afspille et NTSC-bånd i en VHS-afspiller, som kan klare både PAL og NTSC.

Iøvrigt er det slet ikke ualmindeligt, at den slags gamle videobånd mister farveintensitet, eller at der opstår streger eller anden form for støj i billedet med tiden. Signalet på VHS-båndet lagres i magnetiske partikler i båndet, som med tiden kan miste deres styrke.
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 19:45 #11
Super!
Godt: Videoen er en Sony SLV SE 600 og mit fjernsyn er et Samsung fladskærm, som har dette modelnr. UE40ES6715UXXE. Og iøvrigt tusind tak for de hjælpende råd - jeg er nået en del videre siden jeg var lige ved at give op mht. at få dette video "projekt" til at fungere.
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2019 - 20:35 #12
Både din Sony VHS-afspiller og dit Samsung TV har Scart-tilslutninger, så jeg vil anbefale at bruge et Scart-kabel til at forbinde dem.

Kig så på side 40 og fremefter i vejledningen til din Sony VHS herunder. Den viser på side 42, hvordan du skal fortælle din Sony, at signalet skal afspilles på et PAL-TV, men når du allerede har et nogenlunde billede på skærmen, så burde det være ok:

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/3868/3868269eM.pdf

Der er ikke nogen garanti, men du kan måske forbedre billedkvaliteten ved at spole videobåndet frem og tilbage et par gange. Når du har gjort det, kan du rense afspillerhovedet på din Sony med et rensebånd af denne slags:

https://www.foetex.dk/elektronik/computertilbehoer/andet-computertilbehoer/hama-vhs-rensebaand/p/100306479

Jeg har søgt lidt på den slags rensebånd, og der ser ud til at være langt mellem dem i dag, så de er ikke helt billige.
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 20:43 #13
Takker for svaret. Jeg vil prøve kaste mig ud i det. Jeg bruger iøvrigt nu her et scart til RCA modul for at koble min video og mit tv. Men nu er jeg da kommet et langt stykke videre!
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 20:58 #14
Hej igen!
Nu har jeg gjort som der står i manualen: og den er der næsten - billedet er ok, kan sagtens accpeteres (nok ikke til Cinemax, he he) men det er ok. Det eneste er nu det, med farverne - det ser stadig ud som om den film, jeg ser, er næsten i sort/hvid, selvom den er i farver. Men så langt så godt, i hvert fald.
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2019 - 21:00 #15
Der vil sikkert ikke være den store forskel mellem Scart til RCA og Scart til Scart, men prøv dem begge.

Holder du os underrettet om eventuel fremgang?
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2019 - 21:08 #16
#14.

Vores kommentarer krydsede hinanden.

Scartkabler har det med at give "dårlige forbindelser" med alderen, især hvis de er af den billige type. Mange problemer med "dårlige eller svage farver" skyldes dårlige kontakter i kablerne, så jeg ville forsøge med et nyere Scart til Scart kabel, måske af en bedre kvalitet. Men jeg garanterer ikke!
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2019 - 21:25 #17
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 21:31 #18
Ok! Jamen det er så sandelig et forsøg værd. Jeg skal dog lige sige, at mit tv ikke har en scart port - det er simpelthen derfor jeg bruger et scart/RCA modul, som så er forbundet således: scartmodulet i videoens scart-ud og RCA kabler (sådan en tre-kablet en) koblet til scart modulet - og så de modsatte ender af RCA kablerne koblet ind i tv´ets  tre AV stik. Og jo - jeg skal nok opdatere om fremgang i sagerne, hvis jeg er heldig.
Avatar billede Kris Juniormester
26. februar 2019 - 21:33 #19
Igen, takker for hjælpen og de gode råd fortsat....
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. februar 2019 - 23:04 #20
Hvis du har en video der kan afspille NTSC, og det kunne mange af de dyrere modeller, så burde den kunne afspilles på normal vis. Prøv evt. på et tv med scart til sammenligning.
NTSC er i sig selv lidt dårligere kvalitet end PAL. Men burde stadig være acceptabelt og selv gamle bånd kan have ok farver.

#12 Hvis du vil rense videohovedet så brug ikke rensebånd, men gør sådan her, det er billigt og effektivt, sprit og alm. printerpapir.
https://www.youtube.com/watch?v=Ew1T8p3wYXE

Hvis du en dag vil capture til en computer er det en anden sag. De VHS båndoptagere der kan afspille NTSC er typisk det der hedder NTSC on PAL, dvs. de kan afspille og vise billedet på et PAL TV. Men det er ikke et signal du kan "capture" med et capture device. I så fald skal du have en "ægte" amerikansk NTSC.
Avatar billede Kris Juniormester
27. februar 2019 - 09:57 #21
Hej J.Nielsen!
Tak for rådet. Hvis en dag, jeg skulle få lyst til at få min gamle VHS film over på min pc´er og videre derfra til en dvd (ikke på nogen måde for at mangfoldiggøre, men udelukkende for ikke at slide på VHS båndet), så har jeg hørt om en gadget som hedder XDIMAX GREX, som, efter sigende, skulle kunne sørge for at man kan få selv et kopibeskyttet bånd til at kunne captures til computer. Det er noget med signal stabilisering. Den kan købes på Amazon til hvad der svarer til en 550 danske kroner.Er det mon noget, jeg skal forsøge mig med? I hvert fald, foreløbig, så drejer det sig primært om, for mig, at få afspillet VHS filmen på standard vis - altså bare at få "lov til" at se den nogenlunde uden linier osv. og meget gerne med farver også.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. februar 2019 - 15:17 #22
Du kan læse en prof. vurdering af Grex her
http://www.digitalfaq.com/forum/video-workflows/9240-necessary-hardware-capturing.html
"Do not buy a Grex."

Du behøver ikke at fjerne noget copyright fra VHS bånd sålænge du bruger en analog udgang som Scart eller composite. Det er kun noget der er relevant ved HDMI (som fx. på visse DVD/VCR combo modeller).

Der er mange forskellige capture enheder, de fleste er billige og ikke så gode. Du kan normalt vælge imellem at overspille PAL eller NTSC. Men du kan normalt ikke bruge en "NTSC on PAL" eller "Pal playback" som den du har og som nærmest alle andre PAL der reklamerer med også at være NTSC. Det skal være en rigtig NTSC, og de er svære at finde i Europa. Du kan se mere om temaet her.
https://forum.videohelp.com/threads/307341-Trying-To-Capture-NTSC-VHS-Video-With-UK-Equipment
Pointen er at det bedste er at købe en rigtig NTSC eller få en til at gøre det, der har udstyret. Det næstbedste er at man i nogle tilfælde ved at køre signalet igennem en DVD-recorder kan konvertere det til rigtig NTSC som kan optages af computeren. Jeg har selv prøvet det men billedet var ikke helt godt.

Hvis du vil stabilisere billedet fordi det trækker skævt eller lodrette linier står og sitrer kan du gøre det ved at køre signalet igennem en DVD-recorder. Men kun visse modeller kan bruges til det.
Du kan se eksempler på dette her
http://www.datanord.dk/videobaand/video-eksempler/
de to nederste videoer

Men så længe det bare drejer sig om afspilning på et tv burde den video du har nu være ganske udmærket og det bør til forveksling ligne en PAL video. Hvis ikke så prøv et andet ældre tv med scart eller rens videohovederne som beskrevet ovenfor.
Avatar billede Kris Juniormester
27. februar 2019 - 18:22 #23
Ok. Mange tak for rådene. Jeg vil fortsætte med mit "projekt" - håber det kommer til at lykkedes.
Avatar billede Kris Juniormester
27. februar 2019 - 21:02 #24
Succes!!!! Jeg det sgu til ar virke!
Milter, tusind tak for dine råd. Og jer andre også.
NU er der fint billede OG farver. Jeg forbandt mit scart modul til videoen og så RCA kablerne i et andet stik på fjernsynet end før - i hvert fald kan jeg nu se mine VHS film i fin kvalitet og med farver takket være: et stk. NTSC videomaskine - et scart modul til scart/RCA og så de rigtige forbundne plugs - og ikke mindst takket være den hjælp, jeg har fået herinde! Tak, tak, tak - ville aldrig have kunnet løst dette her problem uden!
Avatar billede milter Ekspert
27. februar 2019 - 21:31 #25
Velbekom :-)