Avatar billede Per Frits Juniormester
05. marts 2019 - 19:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DIY Nas

Hej,

Jeg har en gammel PC som jeg godt kunne tænke mig at lave om til en NAS server hvor jeg kan have backups liggende af alt mit arbejde. (Jeg laver film)

Jeg har ikke den store forstand på NAS men er klar over at jeg skal have sat et raid op så jeg hele tiden har to kopier af alle filer hvis et drive fejler. Raid0?

Hvad skal der til for at jeg kan lave min PC om til det? (Udover Hard drives)
- og er det noget jeg selv kan gøre?

På forhånd tak for hjælpen :-)
/Per

Den gamle PC specifikationer:
Motherboard MS 7850 b-85 g-41
Intel i7-4770 3,4GHz
Nvidia G-force 760
32GB ram
Avatar billede cht22 Professor
05. marts 2019 - 20:50 #1
Du kan sætte RAID op i Windows ved at bruge diskmanagement - diskmgmt.msc

Det er RAID 1 du skal bruge / mirror hvis du skal have kopi på flere harddiske.

Du kan læse om det her:

https://findlinks.dk/home/lidt-om-raid/

Hvis dit bundkort understøtter RAID eller du har en RAID controller så er det også meget nemt at bruge Ubuntu Server til at lave en NAS server
Avatar billede cht22 Professor
05. marts 2019 - 20:52 #2
Hvis du bruger Windows til det, så er der også lidt hjælp at hente her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026045
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2019 - 21:22 #3
du skal have 2 eller flere diske på nøjagtigt samme størrelse.
istedet for en PC er det bedre med en NAS disk...  en Pc bruger en masse strøm..
Avatar billede Per Frits Juniormester
06. marts 2019 - 06:07 #4
@cht22
Tak for det. 🙂 👍
Ved du om det er muligt at tilgå backup harddisken fra en browser på samme måde som en NAS når man sætter det op i Windows 10 eller skal jeg have specifikt server software installeret?
Sagen er den at jeg bor to forskellige steder sommer og vinter og vil gerne kunne oploade til servere uanset hvor i verden jeg er.
Avatar billede cht22 Professor
06. marts 2019 - 07:14 #5
Det er ikke muligt at tilgå din computer fra en internet browser, så skal du i stedet for bruge fjernskrivebord: mstsc eller teamviewer eller også skal du lave den om til en webserver ved f.eks. at installere xampp og så kan du nok finde et php script på nettet til at beskytte den med adgangskode og tilgå dine filer på den måde.
Avatar billede Per Frits Juniormester
06. marts 2019 - 07:49 #6
Kan jeg bruge freenas?
Avatar billede cht22 Professor
08. marts 2019 - 10:13 #7
Jeg har ikke så gode erfaringer med freenas, jeg ved ikke om det var fordi jeg forsøgte at køre det på en virtuel maskine.

Jeg har bedre erfaringer med openmediavault eller Ubuntu Server

openmediavault kan hentes her:

https://www.openmediavault.org/download.html

https://sourceforge.net/projects/openmediavault/files/
Avatar billede Per Frits Juniormester
10. marts 2019 - 15:13 #8
Tak for hjælpen. 🙂
Jeg endte med at købe en Qnap NAS i stedet. 👍