Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 17:23 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

PrintScreen til picasa/photoshop format

Jeg har aldrig før win 10 haft problemer med screendumps redigering i picasa/photoshop
Men jeg ser nu at printScreen gemmer i *.png
hvorfor gør den det?
Og hvorfor kan det billedeformat ikke redigeres i de to programmer

Jeg har så forsøgt i paint at omforme til *.jpg men fdet kan jeg ikke
Har prøvet simpelt at ændre "efternavnet"  hjælper heller ikke
Er det en salgsmæssig fordel ved ikke at tillade redigering eller ophavsretlig

Jeg sidder med en video hvorfra jeg gerne vil have st stillbillede
ER der andre mådser aytt gøre det på

Sidder med et større rejseværk og er TOPIRRITERET lige nu

taknemmelighed er i den grad til rådighed for den der kan løse mit problem og gøre min viden om redigering af billeder meget bedre!!!

har set at nogen foreslår GIMP men har ikke prøvet det program - det er vist gratis??
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2019 - 17:29 #1
jeg bruger picpick det er enkelt til at tage hele skærm / aktuelt vindue osv, og i indstillinger vælger man bla hvor og filnavn samt type.
https://picpick.app/da/
når man tager et skærmdump (det overtager tastkombinationer fra windows) så kan man umiddelbart justere margin, så overflødigt fjernes.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2019 - 17:29 #2
picpick navngiver med løbenummer, så du kan taget en serie på 100 dumps hvis du vil.
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. marts 2019 - 17:31 #3
Når du gemmer screendumps (med windows klippeværktøj) har du mulighed for at ændre filtypen til jpg !
Avatar billede falster Ekspert
06. marts 2019 - 18:16 #4
En anden - tredje :-) - mulighed kunne være:

Print Screen
Åbne Paint
Sæt ind
Gem som jpg
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. marts 2019 - 18:25 #5
Er det mange så brug f.eks irfanview som kan batch konvertere en masse på en gang. Og hvor der kan justeres på mange parametre-herunder kompresions grade.'
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 18:41 #6
Æh... Bare lige for at nævne det, både Photoshop og Picasa kan sagtens læse PNG format.

PNG er et af de mest almindelige og udbredte formater i dag. Alt kan læse det.

Og grunden til at den gemmer som PNG er at det er et langt bedre format til den brug. JPEG er faktisk et rigtig dumt format at bruge til screenshots, på grund af den kompression det bruger.
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 18:50 #7
- men når jeg bruger "åbn med" så er hverken phSh eller picasa mulige
At redigere i paint til *.jpg er heller ikke muligt
Jeg genstarter og prøver igen

tak for indlæg og besvarelser
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. marts 2019 - 18:50 #8
Helt enig med #6. Photoshop versionen skal være meget gammel for ikke at understøtte png
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 18:57 #9
Den er lejet og derfor helt up - to - date
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 18:57 #10
Så kan den også sagtens læse PNG.

Hvis den ikke vil åbne det, så er det fordi der er en fejl i filen, og så er det klart, så nytter ingenting. Så vil intet kunne åbne eller konvertere det.
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 18:59 #11
@#1 og 2: ser ud til at skulle købes?
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 19:00 #12
Jeg kan se her at PNG-understøttelse kom i Photoshop i 1996.

Så Finn Rasmussen har ret, den skal være meget gammel for ikke at kunne læse det.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2019 - 19:02 #13
der er freeware - du behøver ikke betale noget som helst - som der står i bunden af deres site
Gratis til personligt brug. Prøv nu.
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 19:04 #14
- Jeg vil så sige, det er komplet unødvendigt at installere tredjepartssoftware for at redigere screenshots i Photoshop.

Der er slet ingen grund til at gemme en fil. Bare tryk på print screen knappen uden noget andet. Det gemmer i clipboard. Så åbner du Photoshop, trykker ny fil (ctrl+N), og den vil automatisk vælge størrelsen på billedet i dit clipboard - og så trykker du ctrl+V for at sætte det ind.

Fuld kvalitet, ingen kompression, ingen midlertidig fil der ikke skal bruges.
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 19:24 #15
Det er det jeg har gjort føre
Det sker bare ikke her - jeg blir vanvittig
Jeg trykker prSc
PhSh åbner med blank "ny"
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 19:31 #16
Og du trykker ctrl-v efter det?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2019 - 19:39 #17
>slater - picpick har den fordel, at du kan lave en stribe billeder fra en film, og så bearbejde dem bagefter.
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 20:00 #18
Min photoshop er fra dd
og jeg har aldrig, - som i aldrig oplevet dette før

Jeg takker alle for en brav indsats
Desværre løste problemet sig IKKE

Jeg genkender alle forslagene - Bortset fra #1s og #5s pgm forslag, som jeg ikke kendte
I mit tilfælde løstes mit underlige problem sig ikke

Og jeg fatter ikke hvad der sker???
eneste løsning er at min comp er underlig ØV
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 20:04 #19
JUBIII  Så lykkedes det Ikke i picasa men i phsh

TAKTAK allesammen for utrætteligt at følge kampen!!!
Avatar billede SweetLioness Juniormester
06. marts 2019 - 20:06 #20
og jeg lærte alligevel noget helt nyt om serieredigering og klippeværktøj!!!!
Og konverteringspgm!!
Avatar billede sonnic Juniormester
06. marts 2019 - 21:25 #21
Gør som "falster" skriver:

Print Screen: (Prt. Sc) Copy page.
Åbne en ny side i dit program.
Sæt ind: Ctrl +V
Bearbej dit billede.
Gem som *. jpg

Hilsen Sonnic
Avatar billede SweetLioness Juniormester
15. marts 2019 - 22:49 #22
@sonnic:
det funger stadig ikke i picasa???
i win 10