Avatar billede sbj1 Juniormester
09. marts 2019 - 07:36 Der er 10 kommentarer

Windows Search betyder høj CPU belastning?

Forleden begyndte min bærbare Lenovo Thinkpad X1 med Windows 10, at arbejde med højtryk og blæser kørte hele tiden.

Jeg gik via Services.msc ind i Tjenester, og fik deaktiveret "Windows Search", og straks var problemet helt væk. Deaktiveringen har dog nogle trælse konsekvenser. bl.a. at man ikke kan søge på ord i mails i Office Outlook.

Er der et godt bud på hvordan jeg kan slå Windows Search til permanent, uden at PCén arbejder på højtryk med høj CPU belastning?  Min PC har supergode specifikationer, SDD harddisk og masser af plads, så det er ikke problemet.

Håber I kan hjælpe mig, så jeg ikke skal ud i formatering e.l.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2019 - 08:51 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2019 - 09:01 #2
Kør evt også en chkdsk hvis #1 ikke løser problemet. Du går i denne computer og højreklikker på C drevet og vælger egenskaber. Her går du så i funktioner og vælger "Unsersøg nu". Du får sikkert en påmindelse om at den ikke kan udføres da drev er i brug og pc skal genstartes, og det siger du ja til. Ved genstart bliver nu diskens overflade tjekket. Husk hvis du får en mulighed til det at ting skal rettes automatisk.
Håber disse to ideer får din search til at virke rigtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2019 - 09:01 #3
"Unsersøg nu" = Undersøg nu :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2019 - 09:40 #4
Er også opslået på Support Pc og andet kan jeg se.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2019 - 11:07 #5
windows search har ikke noget at gøre med word osv, det er udelukkende hurtig filsøgning på disken. hvis den arbejder som en gal, ja så ku det tyde på at den har problemer med disken.

du kan bare slå det til, og lade den gennemføre indeksering på den disk hvor der er mange data. den skal kun gøre det en gang, og vil aldrig være en belastning bagefter.
Avatar billede sbj1 Juniormester
09. marts 2019 - 16:11 #6
@sidwave: Windows search har noget at gøre med søgning på et ord i mails i Outlook, fx. hvis man finde en gammel mail. Når WS er slået fra virker søgningen ikke.                Jeg har prøvet at slå WS til, og lade stå og køre ny indeksering i flere timer, men det hjalp desværre ikke.
Avatar billede sbj1 Juniormester
09. marts 2019 - 16:56 #7
@220661: Har prøvet dine forslag, men desværre uden virkning.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2019 - 18:51 #8
jeg tror simpelthen at din harddisk er ved at dø, for så sætter den hastigheden ned betydeligt og udvikler varme
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 12:01 #9
Genopbyg din indeksering. Det vil slette og gendanne ved at fejlfinde det.

Start din Kontrol Panel.
Tryk på Indekseringsindstillinger.
Tryk på Avanceret.
Faneblad Indekseringsindstillinger.
Andet emne: Fejlfinding:
Her har vi Fejlfinding som siger: Slet og gendan indeks.
Tryk på Genopbyg.
- Lad den blive færdig, så burde det løse dit problem. Medmindre du skal deaktivere Cortana søgning :-D og eller Cloudsøgning.
Det kan findes bl.a. på
Windows logo
Derefter Indstillinger. (tandhjul)
Derefter Søg.
Slå Cloudsøgning fra.

Det andet ting vil nok være, at starte Diskoprydning.
Tryk på Ryd op i systemfilerne. Accepter.
Fjern alt skrammet her ved at indsætte flueben, inkluderende på Windows Opdatering og tidligere OS.
Færdig?
Genstart.

Kontroller om den har fjernet alt hentede Windows Opdateringer på denne sti:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\
er der kun et par tinge tilbage, så er det klaret, men er der mere end 2-3 hentede Windows Opdateringer. Så start Tjenester og stop tjeneste og deaktiver Windows Opdatering, vend tilbage til SoftwareDistribution Download mappen, og slet Windows Opdateringer. Vend tilbage og start og aktiver igen din Windows Opdatering.

***

Windows Stifinder meget langsom med Hurtig Adgang
Åbn mappeindstillinger>
Indstil "Åbn Stifinder og" til "Denne PC".
Luk derefter Stifinder.

Prøv WinKey + E nu.
Hvis det bliver fint, er problemet med hurtig adgang cache, som kan ryddes ved at slette * .automaticDestinations-ms fra følgende mappe ved hjælp af kommandoprompt.

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

*****
Eller er du er nød til at starte PowerShell som administrator ved at højreklikke på PowerShell og helbrede Win 10 med kommandprompts:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Færdig?
Genstart PC.

****

Reparation for dig ved hjælp af kommands SFC og CHKDSK

1. Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
2. ved hjælp af Filer, ved fanebladen øverst venstre.
Tryk Kør ny opgave, skriv CMD og indsæt flueben, tryk på OK.
Kør følgende kommando.

sfc /scannow

og/eller

chkdsk /R
- Besked om chkdsk ikke kan køre vil forekomme, om du ikke vil planlægge kontrollering ved næste Opstart af pc, accepter ved indtastning Y og tryk Enter.
Genstart dit pc.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 12:28 #10
Mindre rettelse: Diskoprydning som administrator.