Avatar billede ErikHg Ekspert
09. marts 2019 - 17:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Melodi med Per Juul - Kære farmand, kære mo´ar

Jeg har fundet en melodi, der vist nok engang først i 70´erne var med på Dansktoppen. Der er sangeren Per Juul der synger den.
Den hedder "Kære Farmand, kære mo´ar".
Se linket:

https://www.youtube.com/watch?v=_ESTgjZAOus&list=PLIh_vBZu3MLq3dwT4cJDGkwkWqpyafOJP&index=11

Musikken er meget ældre, men nu er spørgsmålet, hvor stammer musikken fra?

Musikken (kun musikken) blev også brugt i et TV-program sendt på DR engang i 90´erne. Der var det journalisten Thyge Pedersen der brugte det. Der var ikke tale om et underholdningsprogram.

På forhånd tak :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. marts 2019 - 18:27 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
09. marts 2019 - 18:31 #2
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. marts 2019 - 19:26 #3
Jeg kan godt finde sangen med Per Juul, som det også fremgår af det indsatte link.

Det jeg efterspørger er hvor selve musikken stammer fra. Det er helt sikkert ikke Per Juul der har lavet den. Som jeg skriver i spørgsmålet brugte DR journalisten Thyge Pedersen den i et dokumentarprogram, så vidt jeg husker en gang i 1990´erne (vist nok i afslutningen af dette program) Jeg mener at nummeret "Kære farmand, kære mo´ar" var på B-siden af singlen "God morgen dag, god morgen solskin". Når man holder stilen op mod de øvrige sange med Per Juul, så skiller denne melodi sig tydeligt ud, synes jeg, Specielt violinerne er helt tydelige, og ikke lige stilen til den slags musik.
Under alle omstændigheder er sangen/teksten meget morsom :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 21:13 #4
https://www.youtube.com/watch?v=W3ILbnHhAzk

Start ved 2:00, så ....ahhh, ja :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. marts 2019 - 21:30 #5
Jeg takker mange gange for hjælpen:-)

Man må jo sige med ærlighed i stemmen, at teksten nok ikke er den oprindelige ;-)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 21:55 #6
Velbekom, og det har du nok ret i :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 22:14 #7
Teksten her er heller ikke den oprindelige, selv om melodien er den samme:

https://www.youtube.com/watch?v=9jjiWS__Mp0
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. marts 2019 - 10:45 #8
Man er jo ikke i tvivl om hvor Per Juul har fået teksten fra......!
Der er jo tale om en hvis form for oversættelse eller måske rettere "undersættelse" :-)
Avatar billede Bent. O. Jensen Praktikant
06. august 2022 - 06:36 #9
Musikken er fra Timenes dans (italiensk: Danza delle ore ) som er en kort ballet og er akt 3-finalen i operaen La Gioconda komponeret af Amilcare Ponchielli - https://da.vsyachyna.com/wiki/Dance_of_the_Hours