Avatar billede King Juniormester
11. marts 2019 - 22:26 Der er 6 kommentarer

langsom bærbar

hej jeg har en Toshiba bærbar computer som var hurtig i starten
men nu syndtes jeg den er blevet meget langsom
og jeg har ikke rigtig noget liggene på den
og jeg har antivirus program på ( Bullguard )
er der nogle som kan give mig nogle gode råd til at gøre den hurtigere

jeg er ikke den store nørd inden for computere
så håber at høre fra nogle proffer

tak på forhånd
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2019 - 09:21 #1
Oplys lige model nummer, hvilken Windows og om det kun er almindelig privat brug.
Hvis Windows 10, så ville jeg fjerne Bullguard og anvende Microsofts indbyggede Defender.
Forudsætter du også har opdateret Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2019 - 10:34 #2
Måske der køres med begge programmer samtidigt
Avatar billede King Juniormester
12. marts 2019 - 13:51 #3
Hej ink
model er Toshiba satellite pro c850

den bruges til privat brug

jeg mener den har windows 10
og den har haft Bullguard fra starten
og blev langsom senere
Avatar billede King Juniormester
12. marts 2019 - 13:56 #4
Microsofts defender er ikke slået til
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2019 - 15:54 #5
Har lavet en søgning på den, og som jeg ser det er der kun 2 GB ram i den. Og over tid med installation af programmer der sikkert vil have lov til at køre i baggrunden, så ebber det ud med den ram mængde den har. Og så skal den til at bruge HDD som hukommelse, og den er meget langsom på en almindelig harddisk.
Så en minimering af programmer der starter + En diskoprydning hvor du også rydder op i systemfilerne + en kørsel med Malwarebytes https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/ vil måske kunne give dig lidt fart tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2019 - 19:15 #6
Windows 10 Windows Generelt:

- Har du trods alt Win10 og har ikke hentet seneste build, så, hent det nye, og installer over, de har udrullet såkaldte bugfix opdatering af den nye build, da det var fyldt med fejl ren OS mæssigt.

Du kan følge med på denne tråde for at se hvilken version der er for Windows 10 build version.

1*
https://docs.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10/release-information
2*
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4464619/windows-10-update-history
3*
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Hvordan kan jeg se Windows 10 build version?
Tryk på " Startmenu / Windows logo ".
Indtast " winver ".
Tryk på " Enter ".
- Her kan du se din Windows " Version " og " Build " -udgaven.

**2**
Ud fra Wind 10 Version og Build version. Kan du se, at den er den seneste?

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
- Hent "Værktøj", og sørg for at du benytter browser fra en PC, for dette.
Gem det efter eget valg af lokation, sørg for at starte den.

Dette vil gemme MediaCreationTool, som kræver afhentning, hvis alt andet er prøvet, og har ikke hentet seneste Windows 10 build version.

Vigtigt, at du trykker på Opgrader, medmindre du har Windows 10 licens fra:
https://www.microsoft.com/da-dk/store/b/windows
- Husk, start MediaCreation Tool, og tryk på "Opgrader" for at have den seneste Windows 10 version og build.
-
Husk, at du gemmer dine billeder, filer, driver og software på ekstern hdd eller andet hdd lokation.

**3**
Stifinder indstilling kan forårsage langsommelighed med forkert indstilling.

Genopbyg din indeksering. Det vil slette og gendanne ved at fejlfinde det.

Start din Kontrol Panel.
Tryk på Indekseringsindstillinger.
Tryk på Avanceret.
Faneblad Indekseringsindstillinger.
Andet emne: Fejlfinding:
Her har vi Fejlfinding som siger: Slet og gendan indeks.
Tryk på Genopbyg.
- Lad den blive færdig, så burde det løse dit problem. Medmindre du skal deaktivere Cortana søgning :-D og eller Cloudsøgning.
Det kan findes bl.a. på
Windows logo
Derefter Indstillinger. (tandhjul)
Derefter Søg.
Slå Cloudsøgning fra.

**4**
Det andet ting vil nok være, at starte Diskoprydning som administrator.
Tryk på Ryd op i systemfilerne. Accepter.
Fjern alt her ved at indsætte flueben, inkluderende på Windows Opdatering og tidligere OS.
Færdig?
Genstart.

Kontroller om den har fjernet alt hentede Windows Opdateringer på denne sti:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\
er der kun et par tinge tilbage, så er det klaret, men er der mere end 2-3 hentede Windows Opdateringer.

Start Tjenester fra Startmenu ved at søge på den.
Windows Opdatering, stop for denne tjeneste og deaktiver for vend tilbage til SoftwareDistribution Download mappen, og slet Windows Opdateringer. Vend tilbage til Tjenester, og start og aktiver igen for din Windows Opdatering tjeneste.

**5**

Windows Stifinder meget langsom med Hurtig Adgang
Åbn mappeindstillinger>
Indstil "Åbn Stifinder og" til "Denne PC".
Luk derefter Stifinder.

Prøv WinKey + E nu.
Hvis det bliver fint, er problemet med hurtig adgang cache, som kan ryddes ved at slette * .automaticDestinations-ms fra følgende mappe ved hjælp af kommandoprompt.

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

**6**
Eller er du er nød til at starte PowerShell som administrator ved at højreklikke på PowerShell og helbrede Win 10 med kommandprompts:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Færdig?
Genstart PC.

**7**

Reparation for dig ved hjælp af kommands SFC og CHKDSK

1. Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
2. ved hjælp af Filer, ved fanebladen øverst venstre.
Tryk Kør ny opgave, skriv CMD og indsæt flueben, tryk på OK.
Kør følgende kommando.

sfc /scannow

og/eller

chkdsk /R
- Besked om chkdsk ikke kan køre vil forekomme, om du ikke vil planlægge kontrollering ved næste Opstart af pc, accepter ved indtastning Y og tryk Enter.
Genstart dit pc.

**8**

Virker ikke alt dette?

Det virker forgæves ikke? Sørg for at du har lagt dokumenter, billeder og alt det du vil beholde til andet hdd. Især drivers og softwares til din enhed.
Nulstil Windows 10.
Sørg for at installere om med driver og softwares, og den opsætning du gerne vil have det som.

Windows 10 Nulstilling
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10
- Husk, at installere ynglings softwares, drivers og indstilling og opsætning helt om igen.

Held og lykke med alt.