Avatar billede HBC Seniormester
12. marts 2019 - 21:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formel virker ikke efter odbc opdatering

Hej herinde,
Har nedenstående formel som giver knuder, når jeg opdaterer mit Excel ark ved hjælp af odbc forbindelse.
Problemet opstår fordi, at celle c2 bliver ændret fra tal til tekst format, når jeg har kørt en RefrehsAll.
Det nedenstående er blot et eksempel, men det gælder selvfølgelig hele kolonne c.
Jeg har afhjulpet problemet med, at lave en makro i VBA, som ændrer kolonnen.til formatet tal, men det er bare ret tungt at køre denne makro.
Jeg håbede, at nogen herinde kunne hjælpe mig, så min formel kan læse i kolonnen med formatet tekst, eller har et andet godt forslag.
Se nedenstående formel:
=HVIS.FEJL(INDEKS($U$2:$U$10000;MINDSTE(HVIS($T$2:$T$10000=$C2;RÆKKE($T$2:$T$10000)-CELLE("row";$T$2:$T$10000)+1);KOLONNER($T:T)));"")

På forhånd tak.
Avatar billede finb Ekspert
13. marts 2019 - 08:38 #1
Kør lige vba igen, men med

ScreenUpdating = false
makro bla bla
ScreenUpdating = true
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2019 - 15:57 #2
Kan du eventuelt i D2 lave en formel som: =C2*1 og så bruge D2 i formlen i stedet for C2?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2019 - 16:13 #3
Eller måske det skal være D2 på et andet ark?
Avatar billede HBC Seniormester
13. marts 2019 - 19:02 #4
"Kør lige vba igen, men med

ScreenUpdating = false
makro bla bla
ScreenUpdating = true"

Har allerede gjort dette, desværre.

@XL
Jeg har prøvet, at linke op til det i et andet ark, men det er stadig ret tungt.
Var mit første forsøg på, at løse det.
Nå, men jeg ser om jeg kan finde på noget, ellers må i endelig sige til
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2019 - 19:30 #5
Har du behov for så stort et referenceområde, 10000 rækker? Matrixformler som denne, er beregningstunge, så det er vigtigt, at referenceområdet begrænses til det, der absolut er nødvendigt.
Avatar billede finb Ekspert
14. marts 2019 - 11:01 #6
Læg evt data i array (redim preserve),
det hjælper
Avatar billede HBC Seniormester
14. marts 2019 - 15:45 #7
Hej begge,
Jeg kan godt begrænse mit område en smule, både dynamisk og låst.
Men det ændrer kun nogle få sekunder, når jeg beregner formler.
Mit område er imellem 7-8000 rækker, så det ændrer desværre ikke ret meget.
Den store hurdle er, at jeg opdaterer forholdsvis mange rækker, når jeg laver min odbc forespørgsel og disse celler skal herefter formateres til tal.
Der hvor jeg nok kan hente mest er, hvis jeg laver et ark med hjælpe kolonner som læser i odbc arket.
Som du var lidt inde på xl.
Jeg tænker, at lukke den på det forslag og siger rigtig mange tak for hjælpen til jer begge.👍