Avatar billede Christina_Mia Novice
18. marts 2019 - 11:30 Der er 2 løsninger

VBA - indsætte ny række / kollonne i aktiv celle og formatere celle uden at kopiere tekst

Hej :)

Jeg sidder med et økonomiark hvor jeg ønsker at indsætte 2 ting via VBA:

1: Indsæt ny række:
Indsæt ny række i aktiv celle og kopiere formel og formatering fra cellen over aktiv celle. (Teksten i cellen over aktiv celle skal ikke kopieres med - kun formel og formatering)

Jeg har fundet denne kode, men den kopierer de tal der allerede er indtastet i rækken over aktiv celle:, og jeg kan ikke helt lure hvordan jeg kun får den til at tage formlen med.

Sub Indsæt_1_række()
ActiveCell.EntireRow.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromAbove
Rows(ActiveCell.Row).FillDown
End Sub

2. Indsæt ny kollone:
Jeg ønsker at kopiere to kollonner som indsættes på samme måde som rækken herover.
Fx har jeg nu et område der beskriver en aconto regning - herunder er der to kollonner, 1 med procentsats og en med beløbet. Disse to kolloner skal kopieres med formel og formatering og indsætte til højre for det område jeg har markeret.

Derudover har jeg set at man kan få en dialogboks frem når man trykker på knappen der skal aktivere makroen - hvor man kan skrive hvor mange rækker/kolloner man ønsker at indsætte

Håber det giver bare lidt mening - jeg er helt grøn i det der VBA kodning :)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. marts 2019 - 13:35 #1
I forhold til række kunne du overveje bare at slette data i de celler du vil efterlade tomme efter kopiering. Utestet:
cells(kolonnenr, rows(activecell)).clearcontents
Avatar billede store-morten Ekspert
18. marts 2019 - 18:31 #2
1. prøv:
Sub Indsæt_1_række()
ActiveCell.EntireRow.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromAbove
Rows(ActiveCell.Row).FillDown
ActiveCell.EntireRow.SpecialCells(xlConstants).ClearContents
End Sub