Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 12:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af foto til pdf fil - så man kan udtage og kopiere teksten

Har sidste år fotograferedes nogle dokumenter til pdf filer, og det gik fint.
Men har glemt hvordan jeg gjorde.
Har prøvet via Google drev, men da siderne (der fotograferes) er med opdeling i 2 eller flere kolonner, så blandes teksten i et rodet mismask og dur ikke.

Hvordan gemmes foto af et dokumentet så det bliver en pdf fil?
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2019 - 13:22 #1
Ethvert foto eller dokument skal OCR-scannes, før det bliver til kopiérbar/søgbar tekst. Jeg har ikke et program, jeg selv kan anbefale, men her er nogle bud:
https://lightpdf.com/free-ocr-software.html
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 13:39 #2
Tak til Eurositi. Jae, det er jo det som Google gør, når man uploader til Google Drev, men jeg kan huske at jeg havde flere ret omstændige handlinger, hvor jeg uploade og downloadede flere gange. Men jeg anvendte ikke noget selvstændigt program, da næsten samtlige programudbydere vil have lov til at "gemme og læse" det jeg konverterer via deres program. Og da nogle af dokumenterne er private med bl.a. personnummer, så kan jeg ikke anvende disse freeware (og heller ikke betalings) programmer.
Så hvad hulen gjorde jeg dengang for et år siden?
Venlig hilsen
En gammel glemsom pensionist ;-)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2019 - 14:16 #3
hvad med at bruge Libre Office ?
hvis du bruger et program hele tiden, så køb det!
jeg laver musik, og køber derfor mine instrumenter
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. marts 2019 - 14:56 #4
Adobe acrobat Pro - kan lave tekst genkendelse, vil tro det kan hjælpe, det er trods alt deres fil format / men afhænger af dine billeders kvalitet.

Jeg selv har brugt det uden problemer (mange gange)
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 15:41 #5
Som eurositi skriver, i pdf-filer, som starter deres liv som et billede, enten ved affotografering eller skanning, kan du ikke kopiere teksten. OCR-skanning kan måske bruges i nogle få tilfælde, men kun hvis teksten er klar og tydelig og ikke "forstyrres" af  at ligge direkte oven på billedet. Herunder er der lidt om emnet:

https://helpdeskgeek.com/help-desk/cant-copy-text-from-a-pdf-file/

https://www.computerhope.com/issues/ch000851.htm
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. marts 2019 - 16:36 #6
Jeg bruger Tracker-Xchange' pdf-værktøjer med stor glæde, og de har også gode OCR-egenskaber:
https://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer
https://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-editor

Jeg har betalt for mine programmer, men jeg mener godt at OCR-funktionerne virker i freeware-udgaven. Og de kan godt fungere uden, at der skal "gemmes" noget til firmaet bag.

Faktisk vil jeg sige, at hvis du har privacy-betænkeligheder, så er Google nok den dårligste løsning, eftersom Googles værktøjer jo netop kun virker, hvis du uploader det hele på Googles servere :-)
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 18:39 #7
@phi2.

Jeg tror, det ville være en god ide, hvis du forklarede lidt mere om, hvad dit problem er.  Hvis problemet udelukkende er, at du ikke vil dele ting som f.eks. CPR-numre, kontonumre, adresser, telefonnumre og lignende med andre, så er der en anden og meget lettere måde. Du åbner en kopi af billedet i et billedredigeringsprogram, og dem findes der mange både simple og gratis versioner af. I det overmaler eller sletter du simpelthen de dele, du ikke vil have andre til at se. Jeg har selv benyttet den metode i mange tilfælde.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 19:06 #8
Tak til alle for bidrag.
Har prøvet et par konverteringsprogrammer (bl.a. Free OCR), men der skal en del rettes (æ, ø og å osv.)
Problemstillinger er, at jeg tidligere (for ca. 1 år siden) kunne konvertere et foto via et par upload og et par download direkte til en pdf fil, hvor jeg så kunne kopier alt (også æ, ø og å) direkte over i Word. Der var dermed intet arbejde med at ændre de danske æ, ø og å osv. idet ALT allerede var inde i den pdf fil, fotograferet direkte fra et mobil foto, og fra mobilen uploadede fotoet til et sted osv..
Men jeg er en gammel glemsom pensionist, og kan ikke huske hvordan jeg gjorde, og  har - desværre - ikke råd til at købe et program.
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 19:16 #9
Hvad end du gjorde sidste gang, så prøv at forklare lidt mere om dit problem, som jeg skriver i indlæg #7. Måske er der en anden og gratis måde at løse det på.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 20:10 #10
Til Milter. Problemstilling:
Det er jo en lettelse ikke at skulle rette alle de æ, ø og å i et OCR dokument og ofte - tilmed - skulle redigere vognretur og afstande i et OCR dokument i Word, så det ligner den tekst der står præcist i pdf filen.
Det (æ, ø og å) er jo allerede i pdf filen (og lige til at kopiere over).
Så hvem sendte jeg foto til, og downloadede en pdf fil fra?
Har prøvet diverse freeware OCR programmer, men det er noget mere bøvlet og tidskrævende.
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 21:02 #11
#10.

Det, jeg mener, er, at du skal forklare os, nøjagtigt
1: hvad slags dokumenter, du har fotograferet,
2: hvorfor du har fotograferet dem
3: hvad du skal bruge de fotograferede dokumenter til
4: hvorfor du vil fjerne, kopiere eller redigere nogle dele af teksten.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 21:30 #12
1. Alle mulige forskellige dokumenter, lige fra kontrakter, retssagsdokumenter til breve fra kommunen osv.
2. Så jeg kan smide over halvdelen af de hundredevis af dokumenter ud, som fylder masse.
3. Evt. brug senere
4. Vil kun kopiere
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 21:49 #13
Er det kopier af dem, du vil smide ud, du gerne vil have til eventuel senere brug?

Hvis ja, så er der overhovedet ingen grund til gå gennem hele proceduren med at gemme som PDF, OCR eller noget som helst andet. Opret en ny mappe på din computer, som du kalder "Kopier af gamle dokumenter", tag et billede af dokumentet, giv det en beskrivende navn og gem det i din nye mappe.

Hvilket kamera bruger du til det, dvs. mærke og modelnavn?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. marts 2019 - 21:59 #14
Jo, det er smart at gemme som filer, da jeg samler relevante filer i en fil, så jeg kan søge efter et bestemt emne/ord.
Så et foto dur ikke til det.
Samsung Galaxy S7 (som virker glimrende til dette formål)
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2019 - 22:20 #15
Ok, nu bringer du noget nyt ind i spørgsmålet: "...så jeg kan søge efter et bestemt emne/ord." Og det ændrer det hele.

Du behøver ikke konvertere billedet til pdf først for at konvertere til tekst. Et billede i god kvalitet burde være tilstrækkeligt, dvs. korrekt belyst med god kontrast og taget fra et punkt lige over midten af dokumentet.

Du skal bruge et OCR-program til det. Det er nogle år siden, jeg sidst prøvede det, men i dag findes der utallige gratis onlineversioner til den slags. Du skal bare lige først checke, at programmet "forstår" og er sat til at kigge efter danske æ ø, og å.

Her er der nogle:

https://www.google.com/search?q=online+ocr+photos&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&oq=online+ocr+photos&aqs=chrome..69i57.8208j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
22. marts 2019 - 00:19 #16
Mange tak til Milter
Af de forskellige forslag, valgte jeg et online, som fortæller at de ikke gemmer noget. Fra Google. Og som også (når man vælger dansk) har danske tegnsæt med.
Lige til at kopiere over fra et udarbejdet txt dokument til det dokument man er ved at gemme serien af foto i.
https://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=https://ocr.space/&prev=search
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2019 - 11:13 #17
Velbekom. Dejligt det lykkedes.