Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 06:46 Der er 37 kommentarer og
5 løsninger

Windows 10 Home

Fortsat herfra https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028069
Skal installere Windows 10 Home på denne Duka pc og vil forberede mig til jeg får den. Før i tiden kunne man trykke hvilken version man ville hente når man vælger at man vil lave installations medie til anden pc.
I dag er dette valg ikke synligt. Jeg har på mine computere kun arbejdet i Pro så jeg har ikke lige tænkt over det.
Spørgsmål:
Får man både home og pro versionen, og så kan vælge når man skal installere eller skal mediet hentes på en Windows Home (Premium) edition for at få den rette version?
Vh 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 06:59 #1
Har lige foldet de hjælpe punkter ud der er på siden hvor man downloader Windows 10.
Her kan jeg se denne boks https://ibb.co/rcqFgNT
Umiddelbart ser det ud som om man får hele pakken ned. Går installationen ind med det samme og tjekker på licensen den skal aktiveres til og her vælger Home versionen?
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2019 - 07:11 #2
Prøv at  "åbne" punktet: "Brug af værktøjet til at oprette et installationsmedie"

Du skal ikke indsætte aktiveringskode under installationen..
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10?irgwc=1&OCID=AID681541_aff_7593_1375745&tduid=(ir__x3rgh2pdc0kfrzmc0hnrewwq9n2xm3f6btjr2jg900)(7593)(1375745)()()&irclickid=_x3rgh2pdc0kfrzmc0hnrewwq9n2xm3f6btjr2jg900
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:17 #3
Nu er det 1 gang jeg skal installere Windows 10 ud over "gratis" perioden, og som jeg forstår det så skal jeg vel udføre en "clean install" denne gang og ikke opgradere. I øvrigt kan jeg måske også blive udsat for en uefi bios som jeg heller ikke er så bekendt med, så det bliver spændende at komme i gang med.
Nej jeg er godt klar over det med koden, Det skal ske automatisk når Windows kigger efter opdateringer.
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. marts 2019 - 07:19 #4
Når du henter værktøjet  , og opretter en USB , skal du fjerne afkrydsningen til "brug anbefalede indstillinger"  og  jeg vælger altid at hente både 32og 64 bit ! - så har du alle versioner af win 10 !
Du skal så under installationen vælge hvilken du vil installere !
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:22 #5
#4 Åh ok  Det er først der den kommer frem med valget. Mente blot man før i tiden kunne vælge hvilken version man downloadede.
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. marts 2019 - 07:29 #6
Du har vel overvejet at erstatte harddisken med en ny/tom SSD og installere på den ?
- så kan du jo også let komme tilbage til win7/duka  !
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2019 - 07:37 #7
#6  Enig ;) "Livrem og seler"
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:38 #8
#6 Hvis det havde været min egen pc så helt klart ja.
Men det er min mors pc og den er ikke brugt meget og vil fortsat kun blive brugt i få timer, så det er ikke mit valg.
Jeg har dog sikkert en disk jeg kan lege med så jeg udtager den disk der sidder i. Men mit mål er i første omgang måske at formindske C drevet og oprette en ny partition hvis jeg kan få lov til det for det låste Duka system. Så vi jeg nemlig installere Aomei på den og lave et systembackup på denne partition jeg så kan rulle tilbage på hvis det svigter. Tror at denne bærbar har en stor bundplade der skal væk for at komme til disken og det vil jeg helst undgå hvis jeg kan.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:41 #9
Jeg har faktisk en disk med den forrige Windows build bare til en anden bærbar der af mærkelige årsager ikke vil opgradere til den nyeste version 1809. Det er denne bærbar jeg skriver på nu med bare med en anden disk i med Linux Studio på
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:47 #10
Måske det alligevel var en ide bare at putte den i bare for at se om den kunne køre Windows 10?
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. marts 2019 - 07:49 #11
Du kan få en SSD på 120 GB < 200 kr  og spare en masse tid under installation  !

PS:
Hvis din mor bruger en duka mail adresse får du sikkert problemer med at opsætte den  i win 10 ! ( og hun skal stadig betale til duka for at beholde den )
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. marts 2019 - 07:53 #12
#10
I nogle tilfælde kan du godt flytte harddisken , men afhænger af forskelle på chipset/cpu - om det lykkes. Jeg har gjort det enkelte gange pga meget specielle programmer der ikke umiddelbart kunne geninstalleres. En ren installation vil være at foretrække !
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2019 - 07:54 #13
Først skal du vælge. Til en anden Computer
https://ibb.co/v3J6C7W
Så skal du vælge Type og version.
https://ibb.co/KVMmbLr
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:55 #14
#11 Ja den er væk her pr den 1 april da jeg har opsagt support delen. Vi har oprettet en Gmail i stedet og vil bruge den som den nye mail adresse.
Ja Det er rigtigt med hensyn til ssd. Men nu sidder der en 500 gb disk i som vi ikke har plan om at skifte. Jeg vil opdele den og lave mit eget backup system. Personlige filer vil jeg have eksternt fra maskinen og tage backup med mellemrum.
Vil måske prøve at smide den ekstra disk i med Windows 10 build 1709 og ser hvad der sker når jg booter på den.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2019 - 07:58 #15
Og angående UEFI  Så går de fleste nyere Computere automatisk til UEFI installation hvis BIOS sættes til Default
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:58 #16
#13 Nemlig poko. Jeg har startet på at hente den i begge versioner. Tak for billeder :-)
#12 Ja det har jeg også gjort med held et par gange for at teste om pc kunne køre Windows 10

Målet er at lande på en ren installation skal siges, da jeg er enig i at det er den korrekte måde at gøre det på.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 08:03 #17
#15 Tak Poko1 for den besked. Jeg nulstiller bios inden installation :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2019 - 08:05 #18
I en ren installation er det en fordel at køre fra en uallokeret disk så ordner Windows resten selv Du kan slette partitioner under vejs
https://ibb.co/thbvQK5
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 08:08 #19
#18 Tak for vejledning poko1 :-)
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 08:46 #20
#14
Jeg tror ikke du kan få lov at installere program til opdeling af hdd mens Duka programfladen kører. Den er låst. Du bliver nødt til at slette disken og foretage ren ny installation. Men det er vist også konklusionen af ovenstående gode indlæg 😀.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 08:50 #21
#20 Tak ink. Det er også det jeg kunne frygte. Fik at vide i går da jeg opsagde support til Duka at jeg skulle kontakte deres support for at få åbnet pc så jeg kunne komme videre. Men sletter jeg en disk er det så nødvendigt?
Hvordan greb du dette an?
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 09:34 #22
Jeg slettede blot disken inden installation. Det er som bekendt en mulighed under ren ny installation fra usb stick.
Den pc jeg har fra Duka er deres eget mærke fra Kina. Der var ingen problemer med drivere, men lidt flimmer med flytilstandsknappen. Hvis du løber ind i tilsvarende, så kom tilbage.
Ser man i dag bruger HP komputere i Duka. Hvilket mærke er din?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 09:57 #23
Den er ca 5 år gammel og der er ikke lige navn på den. Så jeg formoder det er den kina model du skriver om :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 09:58 #24
Ja der står "made in China" i bunden på den
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 10:03 #25
Min var en type W950TU, der tilsyneladende også sælges under navnet Clevo. Der kan installeres sim-kort i den (bag ved batteriet). Kører fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 10:12 #26
Er i gang med at installere. vender tilbage
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2019 - 10:13 #27
Bruger dette program, NÅR type m.m. ikke fremgår direkte på den bærbare ;)
https://www.hwinfo.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 10:16 #28
Har kigget på den under egenskaber på denne computer. Den har en 2,16 ghz cpu og 4 gb ram
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2019 - 10:28 #29
Vedr. #27  Var et dårligt link.. Dette virker, og der kommer ikke "lort" med ;)
https://filehippo.com/download_hwinfo/
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2019 - 10:33 #30
#29.. Har lige testet.. Computernavn/type fremgår klart på den jeg anvender ;)
https://i.imgur.com/Q2ntEct.png
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 11:15 #31
Har nogle problemer
Den står og flasher med at fly tilstand aktiveres og deaktiveres. Netkort til wifi er synligt i enhedshåndtering og skulle være i orden. Har når jeg  installerede haft den over lan kabel.

Hvad kan jeg gøre med hensyn til den flytilstand? Er det en ommer med installa
tion eller er der andre alternativer? Pc er ikke aktiveret, men formoder måske at fejlen jeg beskriver kan være skyld i det.
Den har almindelig bios (ikke uefi)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 11:16 #32
Kører fejlfinding på netværk
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 11:28 #33
Det var lige det problem jeg også havde. Det skyldes en driverpakke fra Microsoft:
Insyde Airplane Mode HID mini driver

Der er flere løsninger på internettet. Jeg baksede en del med det, men fik det løst.
Du skal starte med at afinstallere denne pakke i kontrolpanel - Fjern/rediger program, så får du ro på maskinen, men den bliver installeret igen næste gang.

Forsøger lige at finde de links, som jeg anvendte - kommer tilbage senere.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 11:30 #34
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 11:38 #35
Har fået den til at lde være med at flashe ved at fjerne driveren. Har dog ikke stoppet Win update da den opdaterer
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 11:51 #36
Computeren her skal ikke bruge de indbyggede netkort da hun stadig skulle kunne bruge Duka usb netkort som netforbindelse. Det har support fra Duka fortalt i går. Pc er i øvrigt blevet aktiveret da jeg puttede lan kablet i igen :-)
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 11:54 #37
Dette link anviser en metode
https://www.youtube.com/watch?v=hh3TCkyMorw

Måske/måske ikke vil det virke for dig.
Har i enhedsindstillinger deaktiveretIntel(R) Trusted Execution Engine Interface
og ligeledes deaktiveret: Andre enheder - ukendt enhed (jeg gætter på det er den enhed DuKa bruger til SIM-kortet).

Den famøse driverpakke har automatisk geninstalleret sig, men ødelægger nu ikke noget.

Du kan søge efter flere løsningsmodeller på nettet. Desværre kan jeg ikke huske præcist hvad, der løste mit problem. (Det var en sen nattetime, og fik ikke lige noteret detaljerne 😱
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2019 - 12:00 #38
#34 ja, den blev også brugt som inspiration.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 12:02 #39
Kan du køre den nu med Windows Update til automatisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 12:11 #40
Stopper tråden her. Det løste ikke lige noget at deaktivere den Intel(R) Trusted Execution Engine Interface så jeg må søge videre.
Tak for indlæg i tråden
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 13:04 #41
Installerede intel drivere på computeren og det forsvandt. Den nævnte driver der blev ved med at installere sig automatisk bliver ikke installeret mere. Søgte på
Intel(R) Trusted Execution Engine Interface driver og kom igennem den vej
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2019 - 16:40 #42
Fik samme problem igen her hvor den kom på 1903.
Gjorde dog det lidt anderledes denne gang.
Jeg fjernede med det samme driveren fra programmer og funktioner og genstartede pc. Gik i windows update og valgte at hente opdateringer. Da opdateringer blev synlige kørte jeg denne: http://download.microsoft.com/download/F/2/2/F22D5FDB-59CD-4275-8C95-1BE17BF70B21/wushowhide.diagcab
Hvor den scannede efter drivere og jeg valgte at skjule den nævnte driver Insyde Airplane Mode HID mini driver.
Genstartede igen pc med det samme, og kørte igen windows update, og den nævnte driver kom så ikke frem mere. :-)