Avatar billede sarcar Praktikant
01. april 2019 - 02:17 Der er 3 kommentarer

Iframe tabel med fast størrelse så den bliver lille og 100% på mobil

Hej

Jeg skulle gerne have nogle tabeller iframet på et site. Lige nu bliver tabellerne ikke tilpasset så de passer til mobilen. Tænkte så, om der er en måde at iframe dem så man ser 100% på mobilen? Så kan brugeren se der er en tabel og så pinche med fingeren hvis han er interesseret i at se tingene tydeligt.

Sætter jeg iframe til width="100%" så bliver den ikke mindre end indholdet der har fast størrelse. Kunne man bruge noget lignende max-with="100%"?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2019 - 10:53 #1
som jeg husker det, så dur width=xx% kun, hvis der tidligere har været en width med en fast værdi (den skal vide, hvad de 100% er af).
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2019 - 11:43 #2
Det er kun højde, Claes. Bredde er 100% af sidens/browservinduets bredde som udgangspunkt, så der er ingen problemer med netop det.

Men både tabeller og iframes er noget møg at benytte på mobil. Hvis det skal laves ordentligt, skal tabellerne designes om til noget der kan bryde på små visninger og vises lodret i stedet for vandret. Hvis man ikke gider det, er den almindelige løsning bare at omgive tabellen af en div med style: max-width: 100%; overflow-x: auto;
så man kan scrolle til siden, hvis man vil se resten af tabellen.

At bruge én ikke-mobilegnet teknologi til at camouflere en anden vil kun resultere i noget endnu værre rod.
Avatar billede sarcar Praktikant
01. april 2019 - 12:44 #3
Tak for svar Claes og Slater.

Slater, hvis man vil lave den hurtige løsning du forslår men man i stedet vil have hele tabellen i sin fulde bredde uden at man skal scrolle, kan man så det?. Altså at man formindsker tabellen i forhold til de absolute pixels den garanteret kommer med? iframes er sat ind her: https://www.plankegulve.info/pris-douglas-gulv/