Avatar billede jernrosen3 Forsker
21. april 2019 - 08:39 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Tyngdekrafts-bølger - øhhhh ?

Hej Eksperter.

Jeg prøver at følge med i hvordan og hvorledes tyngdekraft virker. ( Mest fordi jeg har en krop, der er påvirket af den, hver dag, hele tiden.)

Det nyeste er så, at det er en tyngdekraftsbølge - og det kan jeg da sådan set godt forestille mig - øhhhh?

Det efterlader så lige et par spørgsmål:

Hvor hurtig er en tyngdekraftsbølge? Langsommere eller hurtigere end lyset? Måske øjeblikkelig : Øhhh - kan noget være det? For så er tyngdekraft vel samtidigt med Big Bang - eller med lige nu: 13,8 milliarder senere?

For nogle hundrede år siden, var der forskere der beskrev og udviklede ideer om lys og lysets struktur. Prøv lige at se, hvor langt det har ført os!

Idag er der forskere, der prøver at beskrive tyngdekraft. Hvor vil det føre os hen?

Kan vi - i fremtiden - høste tyngdekraft, som vi i dag høster sollys!

Forvirret PåskeHilsen

Jens
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 09:06 #1
Nu er det jo ikke noget nyt at der findes Tyngdekrafts bølger, det er faktisk en teori der ifølge Kepler er opstået tidligere . Tyngdekrafts bølger opstår når en Supernova eksploderer. og idet de befinder sig meget langt fra os er de på det nærmeste næsten  ikke målelige. og når de kan befinde sig så langt borte er det fordi Universet er så næsten uendeligt stort! Det er Rigtigt at det er Ca. 13,8 Mia. år gammelt men siden er det udvidet til omkring 48 mia. År altså den tid det tager lyset at tilbagelægge afstanden fra det ene yderpunkt til det andet!
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 09:18 #2
Lidt nyere opdateret Videnskab.
https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/hvad-er-tyngdebolger
Tyngdebølger er en forstyrrelse af rumtiden

I Einsteins teori er tyngdekraften altså i virkeligheden blot en konsekvens af, at rummet krummer i nærheden af et tungt objekt, og at objekter i nærheden bevæger sig i et krumt rum. Tyngdekraften gør, at et æble falder ned mod jorden. I Einsteins teori er det en konsekvens af, at rummet krummer i nærheden af Jordens store masse, og det at æblet falder ned mod Jorden skyldes, at det er tvunget til at bevæge sig i et krumt rum.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. april 2019 - 09:47 #3
Kan vi - i fremtiden - høste tyngdekraft?

Sikkert, bedre end vi gør i dag.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 09:54 #4
Her skulle beviset på at tyngdebælger angiveligt eksisterer findes!
https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/fysikerne-jubler-vi-har-fundet-tyngdebolger
Avatar billede jernrosen3 Forsker
21. april 2019 - 18:42 #5
Arghhhh - det efterlader jo bare flere spørgsmål!
Damnit!

Hvordan forklares rumtid på en menneskelig forståelig måde?

Og sidstd men absolut størst : Hvor hurtig er tyngdebølger?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 18:57 #6
Det med rumtid har en matematisk forklaring hvor både masse og dimensioner spiller ind men, stort set forklares det med at tiden går langsommere jo tættere man kommer på masse.
Tyngdebølger udbreder sig med lysets hastighed.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 19:02 #7
I øvrigt er det med Rumtid en gammel forklaring af Einstein om Tvillingerne hvor den ene tager en Rumrejse med lysets hastighed i et år da han kommer tilbage er han blevet det ene år ældre, medens hans bror er blevet meget gammel.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 19:13 #8
I øvrigt lavede H G Welsh jo historien over emnet Tilbage til fremtiden!

Einsteins relativitetsteori fortæller os, at tid er relativ og afhængig af ens hastighed. Mennesker, som rejser ved høj hastighed i et fly eller en raket, ældes lidt langsommere end folk på Jorden. Det er blandt andet bevist ved at flyve et atomur rundt om Jorden og sammenligne tiden med et atomur placeret på Jorden
Avatar billede bpb Seniormester
21. april 2019 - 19:41 #9
Tyngdebølger udbreder sig med lyshastighed.  Her er en letforståelig forklaring baseret på relativt nye observationer:

https://www.sciencealert.com/speed-of-gravitational-waves-and-light-same

Høste tyngdekraft?  Indtil videre må vi nok slå os til tåls med, at et vandkraftværk udnytter vands tyngde til at udvinde energi.
Tyngdebølger indeholder så lidt energi, at det sandsynligvis aldrig vil kunne betale sig at udvinde den.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. april 2019 - 20:04 #10
#9 Se #4 + #6
Avatar billede bpb Seniormester
21. april 2019 - 22:31 #11
Rigtigt, Poko1.  Beklager forsinkelsen.  Jeg brugte for megen tid på at læse i Misner, Thorne og Wheeler's Gravitation.  (En standard reference i almen relativitet.)

Mærkværdigvis siger forfatterne ikke direkte, hvad tyngdebølgers hastighed teoretisk bør være.  Læseren forventes åbenbart selv at undersøge de relevante tensor-elementer.

Bogen er ellers så velskrevet og underholdende, at det ville have været naturligt at referere til den i en kommentar.

I stedet besluttede jeg at lede efter en brugbar link, og fandt en, som kan koges ned til:  Teori er godt, men en måling er bedre, og en måling blev mulig for et par år siden  -  og resultatet stemmer med teorien.

Det tog altsammen tid, og da min kommentar endelig blev postet, var de andre kommentarer dukket op, inklusive nogle links af mindst samme kvalitet som min.

Advarsel:  Ovennævnte bog, som kan købes f.eks. hos Saxo, er smækfuld af matematik.