Avatar billede mort1 Ekspert
23. april 2019 - 17:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilken LINUX til ældre XP maskine

Hvilken Linux version vil I anbefale til en ældre maskine, som er født med XP, men som dog på det seneste har kørt (noget tungt) med Windows 7.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 17:10 #1
Hvor meget ram er der i den?
Hvad skal du bruge Linux til?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 17:20 #2
Selv har jeg prøvet:
Linux Lubunto  En skrabet udgave men hvor man kan hente programmer man tilføjer
Linux Mint  En komplet udgave hvor officepakken også er med på
Ubunto Studio En udgave til den kreative med en masse multimedia programmer. Men ud over disse programmer er officepakken også med.
Synes selv at Ubunto Studio ser mest spændende ud. Den kan køre på 1 GB ram men 4 GB er at foretrække.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 17:23 #3
Avatar billede mort1 Ekspert
23. april 2019 - 19:24 #4
Tak - har desværre ikke haft tid til at eksperimentere, men jeg vender tilbage
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. april 2019 - 21:19 #5
Hvis du kan leve med æstetikken i Mint, så vil jeg anbefale dig at gå efter Linux Mint i XFCE-udgaven:

https://linuxmint.com/download.php

Jeg har lagt dette system ind på flere gamle XP-computere, hvis brugere ikke ønskede at slå hardwaren ihjel dengang XP blev udfaset. Personligt bryder jeg mig ikke om Mints udseende, og derfor bruger jeg Xubuntu:
https://xubuntu.org/

Den er rigtig langt hen ad vejen ressourcemæssigt svarer til Mint med XFCE-brugerfladen. Men Mint er nok lige lidt mere brugervenlig for folk, der kommer fra Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 21:47 #6
#5 Xubuntu minder en del om Ubunto Studio som jeg kører med lige for tiden synes jeg.
Vil give dig ret i at både Mint og specielt Lubunto er lidt kedelige i brugerfladen. Her ser Ubunto Studio mere "moderne" ud :-)
Man skal dog lige vende sig til at proceslinjen ligger i toppen.
I Ubunto Studio har jeg ikke set at den kan puttes ned i bunden. Det er kun top og siderne man kan lægge den i.
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. april 2019 - 22:16 #7
Jeg kender ikke Ubuntu studio, men i xubuntu kan den i hvert fald godt lægges i bunden :)

Umiddelbart tænker jeg måske også Studio ser ud til at kræve lidt rigeligt af hardwaren:
https://ubuntustudio.org/download/

Bliver den ikke lidt tung at danse med på en gammel maskine?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 22:25 #8
Jo det gør den nok. Jeg har ikke brugt den så meget, og har sikkert ikke arbejdet med det der trækker tænder ud :-)
Den pc jeg har den installeret på har 2 GB ram :-)
Avatar billede Slater Ekspert
24. april 2019 - 12:34 #9
Du kan altid vælge Arch, det kan køre med 64 MB RAM.

Men nej, du skal ikke vælge Arch.
Avatar billede mort1 Ekspert
24. april 2019 - 15:07 #10
Havde en DVD med LINUX Mint 18.3, det kan køre men er absolut ingen galophest (Det kræver nok mere RAM eng de 500 MB, som jeg tror jeg har), men det største problem er, at der tilsyneladende ikke er en browser der kan køre på denne maskine.
Mon ikke resultatet bliver, at jeg geninstallerer Windows XP, som i hvert fald kører bedre end den nævnte Linux Mint, men XP "pladen" er med en gammel browser, som ikke dur i dag, og ingen nyere browser kan tilsyneladende installeres.
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. april 2019 - 15:50 #11
Firefox plejer nu at ligge som standard i en Mint-installation. Men dertil skal du være opmærksom på, at det SLET ikke er lige meget hvilken Mint du installerer. Sandsynligvis er det Cinnamon-udgaven, du kører med, og den er kendt som lidt af en ressource-sluger. Derfor nævnte jeg, at du burde gå efter XFCE-udgaven.

Men ok, hvis du er helt nede på 500MB, så skulle du måske prøve med lubuntu. Den er lavet til hardware af den type:
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu

Jeg husker ikke lige hvilken browser, der er installeret der, men der er helt sikkert en browser installeret. Ellers har du kigget de forkerte steder. Som jeg husker det, er kontorpakken dog vistnok Abiword, der er et noget neddroslet tekstbehandlingsprogram. Men du kan jo prøve at installere libreoffice, og se om det kører.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2019 - 16:13 #12
Der er Firefox på Lubunto.
Hentede den helt nye i går og prøvede at boote på installationsmediet
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2019 - 16:14 #13
Det var 18.04.2 Bionic Beaver LTS (LXDE) i 32 bit versionen jeg oprettede medie på.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2019 - 16:37 #14
Ved ikke om jeg husker rigtigt, men i den gamle version af Lubunto 16.03 der mener jeg at den i idle ligger på omkring 200 mb loadet ram. Hvad den nye bruger har jeg ikke tjekket op på. Har ikke haft den installeret. Kun kørt fra medie af.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. april 2019 - 21:09 #15
#10 hvis dine erfaringer er LIVE DVD -vil du opnå bedre resultater installeret på harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2019 - 12:22 #16
Nej mine erfaringer er ikke lige dvd. Normalt bliver de installeret. Den blev kun hentet af nysgerrighed da det er 2 år siden jeg har brugt den. 😊
Avatar billede mort1 Ekspert
17. maj 2019 - 11:45 #17
Jeg eksperimenterede lidt, med jeres forskellige forslag, men endte med at bruge den originale genopretningsDVD, som geninstallerede Windows XP, hvorefter jeg forærede pc'en væk.
Da jeg gerne vil LINUX, har jeg besluttet ved første lejlighed at eksperimentere videre med en "reservemaskine" med masser af RAM og en Inter Core  5 processor - Den burde kunne klare det meste.
Tak for Jeres hjælp.