Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 10:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hurtig!! Hjælp til køb af gamerskærm til laptop

Hej med jer.
Min søn har denne gaming bærbar :
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-TUF-Gaming-FX504GD-E4148T/2659375
Jeg har kigget meget på denne side :
http://gamingmagasinet.dk/gamer-skaerm/

Han spille mest CS-GO esport i klub, fortnite, og diverse io, minecraft osv.

Hvilken gamer skærm vil i anbefale vi køber til ham så han kan få en bedre refresh rate 144-240hz.
Jeg ved godt at 240hz er helt udelukket, men er hans bærbar stærk nok til feks fortnite og især csgo som han elsker ?

Han har nemlig fødselsdag lige rundt om hjørnet og jeg var desværre lidt naiv da jeg ikke troede hans GPU osv, havde nogen effekt på hvor mange hertz man kan spille med, så jeg er sendt tilbage til starten.

Vi havde kigget på en 240hz som kan justeres til at køre 75-120-144-240, som både har gsync og freesync til ca 3000kr. Men jeg er sgu i tvivl om det overhovedet er nødvendigt.

Så jeg har virkelig brug for expert råd da jeg er helt lost lige nu.

Det skal siges at vi ser på at købe en ok stationær til ham indenfor ca 1år tid (konfirmation).
Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 10:54 #1
Fik lige trykket opret for hurtigt.
Er det lige så godt eller endda bedre at købe en billigere men stadig rigtig god skærm (hvis han overhovedet kan bruge den med han bærbar) og give ham resten til hans opsparing til en stationær istedet.

Jeg er i syv sind hvad jeg skal gøre, så al hjælp er modtaget med kyshånd.
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2019 - 11:01 #2
Jeg ved godt kan være lidt svært, når det er til en fødselsdagsgave, men det bedste ville være at teste hvor mange fps han får nu i de spil med nuværende indstillinger. Det ville være den bedste måde at se, om han vil få mere ud af en skærm med højere frekvens. Altså, ligger den uden vsync omkring de 60-80 fps nu, så giver det ikke meget mening at opgradere Hz overhovedet. Får han 300 fps nu, så kan en 240'er give mening.

Min egen mening er at alt over ca. 120 Hz er en gimmick. Man kan godt se forskellen på 120 og 240 hz, naturligvis, men i forhold til hvor meget mere det kræver af computeren, er det ikke det værd. Men det er naturligvis forskelligt fra menneske til menneske. Du skal dog ikke være bange for at købe en skærm med for høje Hz. Der er ingen "mindstekrav" for framerate, alle skærme kan vise færre fps end deres Hz.

Hvilken opløsning og størrelse skærm snakker vi om?
Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 15:09 #3
Tak for svaret!

Jeg gik efter en esport skærm. Så max 1080p full HD. Tænkte at gå all in da prisen ikke var meget langt over den 144hz vi kiggede på.
Den skærm jeg/vi havde set på er :
https://www.edbpriser.dk/produkt/asus-rog-strix-xg248q/

Men ja jeg har set anmeldelser og videoer af forskellen på 60-240hz og der er klart mest at hente ved 60-144hz som du selv siger. Problemer er bare om det er et fejlkøb at købe en skærm eller ej eller om det kan betale sig at købe en “non gimmick” med hjælp fra dig, og spare penge til en bedre computer som på et senere tidspunkt vil få glæde af skærmens fulde kræfter.
Han vil jo næsten gå 9” op i størrelse som vil hjælpe, men det er bare ikke smart hvis bærbaren knækker pga en bedre skærm. Jeg er ok teknisk og kan godt selv samle en pc. Men jeg må lidt melde pas her over hvad jeg skal gøre.
Jeg har bare læst at G-sync skulle være alle pengene værd når man har et nvidia grafikkort, men samtidig har jeg hverken tid eller mulighed for at tjekke og selv teste det.
Som slut, Lige nu spiller han CSGO i :
1920x1080 fullscreen
Global skyggekvalitet : høj
Detaljegrad for modeller/teksturer : høj
Detaljegrab for effekter : høj
Shader detaljer : meget høj
Multikernegengivelse : sat til
Multikernesampling anti.... : 8x MSAA
Fxaa antialising : slået til
Teksturfiltreringtilstand : Trilineær

Håber du kan bruge disse info til noget :-)
Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 15:24 #4
GlemtE FPS :
Så på da han spiller csgo arms mode, som også er lidt mere krævende da der sker mere, der var FPS ret aktiv lå for det meste mellem 90-120fps, men faldt en gang imellem ned til 65-70fps når han drejede rundt og hoppede imens han skyd og blev skudt.

I Fortnite endgame mode :
Ligger hans fps på 60-70 og falder længere ned når der virkelig sker en masse eller  når han dropper fra bussen ramte den omkring 50, men igen FPS spammer rundt og det er svært at få et totalt overblik nogle gange rammer den 100 og andre 50 fps.
Instillinger er :
Fullscreen 1920x1080 16/9
Framerate limit : 120 fps
View distance : far
Shadows : off
Anti aliasing : off
Textures : high
Effects : high
Post processing : low
Vsync : off
motion blur : off
Show fps : on
Allow multithreaded rendering : on
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2019 - 15:30 #5
Det er jo en lækker skærm til fast-paced gaming, ingen tvivl om det. Og som sagt skal du ikke være bange for at købe "for høje" Hz, for computerens GPU bestemmer hvor mange frames den kan rendere. Skærmen forsøger ikke at trække mere ud af den end computeren kan klare, og du kan sagtens vise 60 eller 100 fps på en 240 Hz skærm.

G-Sync er også absolut pengene værd, især hvis man vil spille hurtige spil som CSGO, hvor Vsync ikke er en mulighed. Dog ser den ud til kun at have FreeSync, ikke G-Sync, ifølge beskrivelsen der. For kort tid siden meldte Nvidia ud at de nu understøttede FreeSync også, men så vidt jeg forstår er det ikke helt lige så godt - det virker kun halvt. Men jeg har ikke førstehåndserfaring med det, da jeg selv har G-Sync i min PG278Q.

Hvad jeg lige kan finde på Youtube med GTX 1050-kort i CSGO, så kan man godt regne med næsten 200 fps på cirka de indstillinger du beskriver: https://www.youtube.com/watch?v=fEtNum8ej-0
- Det skal naturligvis regnes med, at det er på en stationær computer med bedre CPU, og hvor GPU'en også kan arbejde lidt bedre fordi der er mere plads til varmeudvikling, men man kan i hvert fald nok godt regne med at få over 144 fps, hvilket jo må ses som ganske godt.

Og så kan du godt sige til ham, at når han kører med 8xMSAA, giver det ingen mening også at have FXAA på ;) FXAA slører billedet og er ikke nær så godt som MSAA, så han vil nok få et skarpere billede uden ulemper ved at slå det fra.
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2019 - 15:34 #6
#4: Okay ja, hvis han højst får 120 fps nu i de bedste omstændigheder, så vil han ikke direkte få noget ud af en 240 Hz skærm - i hvert fald i det spil.
Men derfor kan det naturligvis stadig give mening at fremtidssikre ved at købe en bedre end han kan bruge nu. Og igen: du skal ikke være bange for skærme med "for høje" Hz, det findes ikke. Det er kun et spørgsmål om at de koster mere, og det måske ikke giver mening.
Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 21:54 #7
Tak for svar.
https://www.asus.com/dk/Monitors/ROG-Strix-XG248Q/
Står der den har begge dele og jeg læste en anmeldelse på :
https://www.displayninja.com/asus-xg248q-review/

Hvad synes du jeg skal gøre.
Købe denne skærm eller en lign med gsync med 144hz og spare penge eller købe den store som han med sikkerhed ikke kan udnytte fuldt ud.
Hvad ville du gøre i min situation, købe en god 144hz skærm uden bling bling og spare lidt penge til en stationær på sigt.

Mvh
Avatar billede nalacin Novice
30. april 2019 - 21:58 #8
Hvad er grunden til du har købt din ?
Kan se komplett har den på tilbud til 3999kr tom idag :-/.
Jeg er presset lol
Avatar billede Slater Ekspert
01. maj 2019 - 09:36 #9
Der står den har FreeSync og er "G-Sync compatible". Jeg vil gætte på at det netop bare betyder at den har FreeSync og Nvidia understøtter det delvist. Men igen kan jeg desværre ikke fortælle dig hvor god denne understøttelse er. Det kan du måske finde noget om på nettet.

Jeg købte min fordi jeg ville have det bedste på det tidspunkt. Jeg har haft den i 4 år, og dengang var det den bedste gamerskærm på markedet, og kostede også 5500 kr. Siden da er der kommet bedre skærme, og jeg overvejer også at skifte min ud, da jeg godt kunne tænke mig en buet med IPS panel.
Min er dog i 1440p opløsning, hvilket jeg umiddelbart ikke vil mene du skal vælge. 2560x1440 opløsning er 78% flere pixels end 1920x1080, så det vil kræve meget mere af grafikkortet at producere samme antal fps i et spil. Til en laptop med 1050-kort vil jeg klart anbefale at blive i 1080-opløsning og en skærm på ca. 24".

Mht hvad jeg ville gøre...
I dit sted ville jeg faktisk spørge knægten. Jeg ved godt det ødelægger meget af overraskelsen, da han får nogle kraftige hints gennem spørgsmålene, men der er ikke noget så ærgerligt som at gå ud og smide 3-4000 kr på en gave, og det så ikke er præcis hvad modtageren helst ville have. Så hellere lidt mindre overraskelse, efter min mening.
Man kan godt stille nogle ikke alt for afslørende spørgsmål, som "hvis du nu selv skulle vælge, ville du foretrække en skærm med rigtige mange Hz, eller en lidt bedre skærm ellers med færre Hz?" eller lignende.
Avatar billede nalacin Novice
01. maj 2019 - 12:55 #10
Tak Slater du har været guld værd!
Avatar billede Bartholomew Allen Praktikant
14. maj 2020 - 15:16 #11
for nylig så jeg også en esports-begivenhed til spillet League of Legends et Dota2, og jeg spekulerede på, hvordan indsatserne på dette spil går, og hvor lovlige de er, efter en kort søgning på netværket fandt jeg en ressource med anmeldelser og udbydere af sådanne væddemål betting on dota 2  , og var overrasket over, at de har en lovlig licens  på aktiviteten.  Jeg kan råde dig til at læse, hvis du er interesseret