Avatar billede vesel Juniormester
01. maj 2019 - 08:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udsat for fishing - og hvad så nu?

Hej Eksperten

Jeg har været ude for fishing (som min bank kalder det) for et ret stort beløb, men har været så heldig, at min bank dækkede det ind.
Så sidder jeg her bagefter og tænker på, at der kan være efterladt alskens uheldige programmer på min pc, og dem vil jeg gerne af med.
Kan i være behjælpelige med at finde ud af, hvad jeg gør for at checke og rense min pc for det her skidt?

Bh Vesel
Avatar billede Slater Ekspert
01. maj 2019 - 09:38 #1
Phishing (staves med ph) er ikke det samme som at nogen har været inde på din computer. Det er typisk at du får tilsendt et link til en webside som på en prik ligner din banks, men som er ejet af en anden person - og når du så indtaster bankoplysninger, så går de til denne fremmede modtager i stedet for din bank, og han kan så logge ind bagefter og gøre som han vil.

Hvis du udelukkende har været udsat for phishing, er der ingen grund til at tro der er noget "efterladt" på din computer. Men derfor skader det da aldrig at køre en scanning.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2019 - 10:10 #2
Men kør malwarebytes, og tøm alle data, der ligge i browsere
browsere: Ctrl+Shift+Delete åbner et vindue, alle data skal hakkes af, og så slet.
malwarebytes (obs, download starter selv i link) https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/
Avatar billede vesel Juniormester
01. maj 2019 - 10:27 #3
Tak for svarene. Vedkommende havde adgang til min pc via fjernskrivebordet (det ved jeg godt nu, at man ikke skal give tilladelse til, og føler mig lidt dum nu)
Avatar billede Slater Ekspert
01. maj 2019 - 10:41 #4
Okay, hvis han har været helt derinde med fuld adgang, så er det eneste sikre (i hvert fald uden stor teknisk viden) at totalt formatere computeren. Slet alt, start forfra med en ren installation af Windows.

Problemet med alle scanningsværktøjer er at de leder efter ting der ser mistænkelige ud, som om de er kommet ind via lyssky metoder, eller forsøger at skjule sig blandt normal software. Men med fuld adgang til en computer, kan en person nemt lægge alle mulige bagdøre ind, som på normal vis vil være fuldstændig legale, og som ikke vil blive opfanget af sådanne værktøjer, men stadig vil være svære at finde når man ikke ved hvad man leder efter.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2019 - 11:01 #5
Og selvfølgelig nye adgangskoder hele vejen rundt, fra din windows-konto til alle hjemmesider (og ikke genbrug - nyt hvert sted)
Hav også gerne 2-faktor beskyttelse, så du ved adgang til windows live (din online-konto) får en sms med en kode for at komme ind - det lukker andre ude.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12408/microsoft-account-how-to-use-two-step-verification
Avatar billede vesel Juniormester
01. maj 2019 - 18:52 #6
Puha, det er godt nok omstændeligt...