Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. maj 2019 - 12:46 Der er 8 kommentarer

Hjemmeside - database opbygget - ideer

Jeg skal have lavet en hjemmeside, som er en registrant over virksomheder som har eksisteret, med oplysninger om virksomheden, deres produkter osv osv – skal krydres med billedmateriale.
Selvfølgelig skal der kunne søges på både navn og produktnavne.
Jeg forestiller mig det skal indtastes i en database, hvorfra hjemmesidens enkelte sider opbygges.
Mit spørgsmål er: Hvad er det bedst at lave det i, vil foretrække en WordPress opbygning, men andet interessant løsning er jeg meget lydhør overfor.
Økonomien er stram.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. maj 2019 - 15:48 #1
Ved at bruge wordpress som motor, så styrer den en stor del af vedligehold fremover, og er dermed billigere i drift end en 100% hjemmebygget (hvor du kan bruge mange timer bare på at lave den sikker).
Prøv at holde billeder nogenlunde i samme størrelse, så siderne får et ensartet udtryk mht layout og billed-kvalitet.
Hav helst cvr-nummer med, så kan du lave opslag via virk.dk (så skal du ikke ajourføre disse data lokalt, men låner opdaterede gratis) til
https://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=
hvor du bare sætter cvrnummer ind ved id=
test fx med 57001615 (det er Politiken Holding)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2019 - 15:55 #2
wordpress er glimrende, men du har et kæmpe problem:

hvor vil du få billederne fra ?
du skal ha rettighed til at bruge dem, du kan ikke bare gå ind på alle firmaer og stjæle billeder.  og du får dem ikke gratis, fordi medmindre du giver firmaerne noget igen for at reklamere for dem, så er du sådanset bare en snylter..

jeg tror ikke på du får nogen billeder, der skal betales ved kasse 1

hvad kan du give dem ?  du skal ha det allerbedste SEO ellers får din side aldrig nogle besøgende...

din plan er helt urealistisk, det er bare klassisk snylteri
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. maj 2019 - 10:02 #3
Tak for input - jeg kan se jeg glemte en vigtig oplysning, nemlig at det er en historisk database over firma som har eksistereret indenfor en afgrænset fagområde.

#1 Wordpress alene vil ikke være overskuelig nok, det drejer sig om +1000 opslag, derfor noget med database, har kigget lidt på nogle som plugin til WP, men ikke fundet noget rigtigt.
Jeg har også kigget meget på en FileMaker løsning - ren database.

#2 Dejligt at se at der er nogle der kæmper for ophavsretten, jeg var selv i al beskedenhed med til at lave ophavsretten fra 1995, så den vil blive overholdt, absolut.
Der skal ikke snyltes på nogle, men istedet fremme historien om en branche. Det er valgt at lave på web istedet for en bog, da der nok vil blive korrektioner hen af vejen, lige som besøgende meget gerne må give os input. Kan selvfølgelig med tiden ende som en trykt bog.
Siden støttes fra anden side, da ingen skal betale for noget,
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2019 - 10:36 #4
Virk.dk har også data fra nedlagte firmaer, så de er gode at låne data fra.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
20. maj 2019 - 09:27 #5
Et Firma register kunne laves med https://a3-seo.dk/anbefaler/business-directory/ databasen kører gennem MySqk og Wordpress
Avatar billede GR3 WEB Praktikant
23. juli 2020 - 21:47 #6
Jeg har været en webdesigner i over 10 år og har oprindeligt altid foretrukket udvikling med Asp.net inklusive mit websted blev udviklet med dette programmeringssprog https://www.gr3web.com.br. I de sidste par måneder startede jeg dog med Worpress, og jeg koordineres let med projekterne
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
24. juli 2020 - 08:02 #7
Wordpress vil du lettest kunne vedligeholde.
Hvad angår historiske data og billeder, kan jeg ikke forestille mig der ligger begrænsninger, medmindre du gør tingende "helt forkert".
En side som https://web.archive.org/ indeholde historiske data og billeder, fra stort set alt, hvad der er blevet udgivet på nettet.

Her i virksomheden, har vi flere gange "genskabt", hjemmesider der var blevet (slettet, angrebet, hacket, osv.) fra denne kilde.

Mvh.
Michael
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
24. juli 2020 - 08:42 #8
Jeg har fundet en acceptabel løsning: Business Directory Plugin til Wordpress.

Tak for input!

#6 - jeg forstår desværre ikke portugisisk - som dit link var til, er der et på f.eks. engelsk?