Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
22. maj 2019 - 10:00 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beregning af ÅOP

Kan nogen give mig en step by step programstump til udregning af ÅOP i Visual Basic til Access?

Input er en tabel med lånebeløb, nominel rente, periode for rentetilskrivning og ydelse (f.eks. 3 måneder og 1 måned), startgebyr, gebyr pr.md. og løbetid. Løbetid og ydelse hænger sammen, så det er faktisk 2 formler, en der kun har løbetid og en, der kun har ydelse.

Som et ekstranummer har jeg også behov for at beregne det, når jeg blot har en ydelsesrække uden regularitet, men ellers med ovenstående oplysninger.
Avatar billede acore Ekspert
22. maj 2019 - 14:37 #1
ÅOP = sum(alle betalinger (afdrag og renter), gebyrer, samt oprettelse i lånets levetid)/hovedstol-1
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
22. maj 2019 - 15:10 #2
Det troede jeg også, men jeg kan ikke få det til at passe på mange hjemmesider. På denne side https://sparxpres.dk/ har lånet på 20.000 kr, som de bruger som eksempel, et samlet tilbagebetalingsbeløb på 28.752. Dette delt med 20.000 giver 1,4376 og altså ÅOP=43,76 iht din formel. Spar ekspres giver selv tallet 28,47. Det er ret mange, som skal regne forkert på landet internetlån, hvis formlen skal stå til troende. laaneberegneren.dk får samme ÅOP som Spar Express i 2 eksempler. På denne side: unofinans.dk har et eksempel med 62.197 i tilbagebetaling ved et lån på 40.000. ÅOP er 28,5%, mens dit regnestykke giver 55,4925. Hvad er det, som går galt her?
Avatar billede acore Ekspert
22. maj 2019 - 20:06 #3
Undskyld - min fejl. Der skal også deles med antal år. Så passer det for sparxpres-eksemplet (1½ år). For unofinans kan jeg ikke helt gennemskue løbetiden.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
22. maj 2019 - 20:45 #4
Det er 36 måneder og ikke 18. Kan du give mig den brøk, du bruger? unofinans er over 5 år.
Avatar billede acore Ekspert
23. maj 2019 - 14:48 #5
ÅOP = (sum(alle betalinger (afdrag og renter), gebyrer, samt oprettelse i lånets levetid)/hovedstol-1)/løbetid i år
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
23. maj 2019 - 15:01 #6
Det er da sjovt, at jeg ikke kan få det til at stemme med de beløb, jeg har nævnt. Jeg synes ellers ikke, at jeg er dummere end andre folks børn.
Avatar billede KHN Guru
24. juni 2019 - 14:25 #7
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. juni 2019 - 15:13 #8
Tak for det. Jeg har været der, og det er korrekt, me den var lidt for simpel... Jeg tror, jeg lukker spørgsmålet.