Avatar billede Henry Poulsen Mester
02. juni 2019 - 07:58 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sum formel med variable cellereferencer =SUM(adr1:adr2)

God ide søges:
I et ark med variabelt antal rækker (fra 10 til 200), vil jeg gerne definere første og sidste række i en specifik kolonne med variabler, så SUM cellen (i række 1) altid kommer til at indeholde sammentælling fra 2.til sidste række
Min kode kan finde første og sidste række.
Jeg har søgt at lave det med cellereferencen .address, men det er ikke lykkedes.
På forhånd tak
Henry Poulsen
Avatar billede Henry Poulsen Mester
02. juni 2019 - 08:15 #1
Rettelse:  Min kode kan finde første og sidste celle
Avatar billede Henry Poulsen Mester
02. juni 2019 - 08:17 #2
Rettelse: min kode finder første og sidste celle som formlen skal omfatte.
Avatar billede finb Ekspert
02. juni 2019 - 10:34 #3
=sum(a2:a200)
Avatar billede tma Juniormester
11. juni 2019 - 10:44 #4
Du skal lave et gennemløb hvor du spørger på om cellen er tom. Du kan tage udgangspunkt i din A2 og så bruge funktionen offset til at navigere ned i de øvrige rækker.
Avatar billede Henry Poulsen Mester
19. juni 2019 - 21:00 #5
tma #4
Med din metode er det nemt at finde første og sidste celle jeg vil tælle sammen.
men kan en VBA makro med din foreslåede metode indsætte en formel i
celle A1 =sum(var1:var2), hvor var1 er første celle og var 2 sidste celle i sammentællingen ?
i første makro gennemløb skal måske sammentælles A2:a19,
og når jeg en uge senere tilføjer 31 rækker
skal sammentælles A2:a50,
I mit hoved kan det ikke lade sig gøre, men jeg vil rigtig gerne udvide mit kendskab til VBA
Avatar billede tma Juniormester
20. juni 2019 - 08:13 #6
Avatar billede Henry Poulsen Mester
01. juli 2019 - 17:10 #7
tma, tak for dit indlæg, desværre kan jeg ikke få den til at virke i mit projekt.
Min makro kører et forenings-regnskab med alm. konterings principper, dvs. Debet - Kredit over 20 kontonumre (40 kolonner).
Disse 40 kolonner vil jeg have talt sammen hver for sig, men i ingen af kolonnerne er der tal i alle celler.
Første gang jeg kører makro skal sammentællingen måske være A2:A19 hvor der i nogle kolonner kun er tal i 3 celler, næste gang har jeg tilføjet 31 rækker så sammentællingen skal være A2:A50 med et andet variabelt antal udfyldte celler.
Så jeg må blive ved forslaget A2:A200.
Der er rigtig mange spændende ideer i dit link, dem vil jeg gerne gemme til evt kommende makroer.
hilsen
Avatar billede tma Juniormester
04. juli 2019 - 12:00 #8
Og du kan ikke blot have formlerne i fx række 2, og så have en formel der fx hedder =SUM(G3:G300) ?
Avatar billede Henry Poulsen Mester
04. august 2019 - 08:04 #9
Jeg har fundet en løsning der ligner =SUM(G3:G300).
Formlen er i udgangspunkt =Sum(G$3:G4) og makro laver autofyld i alle kolonner.
Jeg indsætter data ved at kopiere udfyldte rækker fra et indtastningsark (det kan være mellem 1 og 50 rækker) med følgende kode
Rows("4:4").Select
            Selection.Insert Shift:=xlDown
Rækkerne indsættes altid øverst i journal-arket men under min sum række som er lige under kolonne tekster. Række 3 lader jeg være blank og skjult.
Efter indsættelse af 10 rækker ser formlen sådan ud  =SUM (G$3:G14).
Dermed sammentælles alle tal i celleområdet.