Avatar billede bjarnefilm Juniormester
03. juni 2019 - 21:27 Der er 6 kommentarer

Hvordan laver jeg et mobilt hotspot, til chromecast

Jeg skal lave chrome cast til en af mine venner. Til det skal man bruge et trådløst internet. Han har adgang til internet. Men det er internet med en 'accept-side', hvor man skal klikke accept. Dvs for at komme på internettet, skal man vælge det trådløse internet, klikke på accept, og så er man på. Der er ikke noget password.
  Det kan Chromecast ikke. Chromecast kan kun forbinde sig til internet med eller uden password.
  Derfor skal der bruges et mobilt hotspot. Så forbinder man først det mobile hotspot til internet. Dernæst forbinder man Chromecast til det mobile hotspot.
  Det er i hvertfald sådan som jeg har forstået det.
  En smartphone kan bruges som mobilt hotspot. Men jeg synes det lyder lidt overdrevet at bruge en dyr smartphone til noget så relativt simpelt.
  Jeg har to spørgsmål. Har jeg forstået det rigtig? Hvad hedder det apparat, der kan bruges som mobilt hotspot?
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juni 2019 - 22:16 #1
Du har ikke forstået det helt rigtigt. Enhver enhed som har et simkort kan lave et hotspot. Det kan altså være en smartphone, tablet eller ipad med simkort og selvfølgelig data på kortet. Men så kommer det du har misforstået. Hvis du forbinder din smartphone/tablet/ipad til en internet forbindelse, så kan du ikke lave et hotspot med samme enhed. En enhed kan kun lave hotspottet med  det dataabb. der er på simkortet. Så derfor skal der meget data til, hvis man vil streame til Chromecast.
Men der findes så en anden mulighed, hvis du forbinder en pc til det pgl. trådløse internet. For så kan du lade denne pc lave et mobilt hotspot ud fra den forbindelse, som den har.
Læs her hvordan:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027762/windows-use-your-pc-as-a-mobile-hotspot
Men du kan så ikke bruge denne pc til at forbinde til din chromecast, idet pc.en jo er på det tilstedeværende trådløse netværk, og din chromecast skal du jo have forbundet til hotspottet. Så derfor skal du bruge en 3. enhed. Det kan f.eks. være din smartphone eller en tablet eller ipad, som du så kobler til det mobile hotspot fra pc.en. Så kører du opsætningen af chromecast via dette hotspot fra denne 3. enhed. Så skulle det virke.
Husk at du skal sørge for at dette mobile hotspot/netværk hele tiden har samme navn og password, da Chromecast altid vil lede efter det og kun kan forbinde, hvis der ikke er ændret noget.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
03. juni 2019 - 22:42 #2
Det er et godt link, du har smidt. Jeg har læst det, og det lyder meget nemt.
  Der er en fejl i den tekst, jeg har skrevet. Der hvor der står "Dernæst forbinder man Chromecast til det mobile hotspot." der skulle have stået "Dernæst forbinder man Chromecast til det mobile hotspot, ved hjælp af sin smartphone".
  Det er korrekt, at en enhed kan ikke være mobilt hotspot og samtidig forbinde Chromecast til dette mobile hotspot.
  Du skriver "Hvis du forbinder din smartphone/tablet/ipad til en internet forbindelse, så kan du ikke lave et hotspot med samme enhed". Jeg har læst at der findes en app, der kan lave en smartphone om til en trådløs router?
  Du skriver man kan bruge en bærbar som mobilt hotspot. I denne sammenhæng, er en bærbar tungt grej. Kan man ikke bruge en mere spinkel løsning?
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
03. juni 2019 - 22:53 #3
Her er et link til en hvordan man laver sin smartphone om til en router:
https://www.telmore.dk/hjaelp/brug-mobil-som-modem-med-hotspot
Og her er et link mere:
https://helpdesken.dk/android-smartphone-som-mobilt-wi-fi-hotspot/
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juni 2019 - 22:57 #4
Den spinkle løsning er en smartphone/tablet/ipad med simkort. De har indbygget, at de kan oprette et hotspot, men så bruger de data fra simkortet. De kan ikke samtidig være forbundet til et trådløst netværk. Jeg bruger det selv, når jeg er på farten og vil se tv. Har en chromecast med og smider den i et tv og laver så hotspot med min tlf. og streamer fra telefonen til chromecast.
Der er en lille fælde her, idet når man laver opsætningen/forbindelsen mellem hotspottet og chromecast har man brug for en tredje enhed.
Det skyldes, at man ikke umiddelbart fra den tlf. som man har lavet hotspot på, kan forbinde til chromecast, da det kræver at de begge er på samme netværk, og telefonen kan under opsætningen ikke se sit eget netværk/hotspottet.
Så derfor laver man opsætningen via en nr. 2 telefon eller en tablet/ipad, som ikke behøver simkort. Denne enhed forbinder man så med hotspottet og starter opsætningen af chromecast herfra. Når først opsætningen er gennemført behøver man ikke mere nr. 2 telefon, idet telefonen med hotspot og chromecast nu automatisk finder hinanden så snart de er tilsluttet/tændt.
Men igen - man må ikke ændre netværksnavn og password, for så skal chromecast opsættes forfra.
Hvis man har brug for løsningen med simkort kan man evt. overveje - hvis man har stort brug for data og evt. vil have forstærket sit signal, at købe en særskilt 4g router og så sætte et særskilt simkort i og lade denne router stå for hele netværksdelen.
Det kommer helt an på, hvor meget data man har brug for samt om man er i DK eller i udlandet.
Selv om man har megen data til rådighed via sit simkort i DK, er der normalt en grænse for hvor meget data man kan bruge i andre lande.
Så hvis man har brug for megen data i udlandet vælger en del 4g router løsningen og køber så et lokalt simkort i det land, hvor de er, da det ofte vil være billigere end at købe ekstra data hjemmefra.Men er man i DK og har godt signal virker tlf. helt fint som hotspot.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
03. juni 2019 - 23:06 #5
Jeg har læst tråden igennem. Er det korrekt opfattet, at en smartphone kan ikke modtage wi-fi og sende wi-fi videre. Derimod kan en smartphone godt modtage signal fra en mast og sende wi-fi videre.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2019 - 06:05 #6
#5 det er korrekt, og derfor problemerne. Har selv fri data abb, og testede det, da jeg fik en strømafbrydelse lige før et F1 løb. Så tlf som hotspot, og så se via husets største skærm med batteridrift - den bærbare. Tv napper ca 4gb i timen.