Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 14:19 Der er 23 kommentarer

Jeg kan ikke tømme min papirkurv, da disken er fuld.

Nogen der kan hjælpe mig!? Jeg kan ikke tømme min papirkurv, da disken er fuld. Jeg har prøvet at slette filer enkeltvis uden held. Jeg kan ikke åbne nogen programmer da disken er for fuld og jeg kan ikke sætte en ekstern HD til for at slette/flytte emner?

Nogen gode ideer/erfaringer?

Mvh
Nille
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2019 - 14:26 #1
gå ind i din browser, der er et tandhjul med indstillinger. vælg slet midlertidige internetfiler. nu frigives noget plads. prøv så igen.
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 14:34 #2
Tak. Kan du mere specifikt sige hvordan. Jeg kan kun åbne Safari og under indstillinger kan (tandhjul hedder avanceret) kan jeg ikke finde en mulighed der hedder slet midlertidige internetfiler?
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 14:36 #3
Hvis det er cookies under anonymitet, kan jeg ikke slette dem eller dvs. de kommer hele tiden igen!
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. juni 2019 - 14:53 #4
Nu fremgår styresystemet ikke - men prøv at slette udenom papirkurv - på windows hold shift nede mens der trykkes delete.

Ellers er muligheden at starte på  USB-key- og slette lidt derfra.

Er der noget der straks fylder frigjort plads op så stop det -afbryd eventuelt netværksforbindelse.
Avatar billede Slater Ekspert
11. juni 2019 - 14:58 #5
#4: Det ligger under kategorien Mac og Safari nævnes.
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 15:08 #6
MacBook Air 128GB fra 2013
macOS Mojave
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 15:12 #7
#Slater:  Mac og Safari er det den kategori jeg skal søge, hvor svar allerede findes? Sorry er ny i dette forum!
Avatar billede Slater Ekspert
11. juni 2019 - 15:33 #8
Nillume: Nej, "#4" betød at jeg svarede på indlæg #4, hvor kurt54 skrev at styresystemet ikke var nævnt. Jeg påpegede bare, at du havde lagt det i kategorien Mac og havde nævnt Safari, så det ret tydeligt var MacOS styresystem, hvilket jeg går ud fra kurt54 ikke havde lagt mærke til.
Det var ikke henvendt til dig.
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 15:34 #9
Åhh sorry - jeg er ved at lære og tak :-)
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 15:38 #10
I Safari kan du trykke på "Safari", "Ryd historik". Det kan måske skabe lidt plads.
Kan du åbne "Finder"?
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 15:40 #11
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 15:51 #12
#10+11 Jeg har prøvet *ryd historik' mange gange, men den kommer tilbage med det samme!
Jeg  har prøvet at slette i papirkurven (slet med det samme) en fil af gangen (både store og små filer), men der kommer en besked der: 'Handlingen kan ikke udføres, fordi disken er fuld'

Finder er stort set det eneste jeg kan åbne.

Jeg har prøvet at sætte en ekstern HD til for at flytte filer væk fra min Mac, men den kan af en eller anden grund ikke finde den (måske fordi disk er fyldt?) Jeg har brugt den mange gange tidligere og aldrig haft problemer med at finde min Mac kan denne eksterne HD

Er det muligt at omgå nogen af disse ting?
Avatar billede Nillume Novice
11. juni 2019 - 15:55 #13
Hvis jeg genstarter min Mac kan jeg så risikere jegikke kan åbne den igen? Der er 1,24 GB ledig?
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 16:16 #14
Under "Om denne Mac" kan du under lagringsplads se indholdet på din disk. Der er en knap, der hedder administrer. Prøv denne og sæt papirkurven til at tømmes automatisk efter 30 dage. Derefter ville jeg tage chancen og genstarte min Mac. Måske løser det dit problem.
Formoder du har en sikkerhedskopi af alle dine filer, fotos mv. ? Har du kørt Timemachine?
Worst case er en geninstallation af maskinen, men så mister du alt på harddisken.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2019 - 16:37 #15
Kan man ikke på Mac gøre som på Windows, at man booter op på et "live medie" og sletter på den måde? Ved du noget om det ink?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2019 - 16:38 #16
Grund til jeg spørger er at jeg ikke er Mac bruger :-)
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 17:57 #17
Jo, det kan man sagtens. Det kræver MacOS installeret på en ekstern harddisk eller USB-stick.
Inden da ville jeg dog prøve at starte op i "sikker tilstand", se dette link:
https://support.apple.com/da-dk/HT201262
Det sletter nogle buffere og kan give lidt plads samt reparere det, der forhindrer dig i at slette.
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 18:02 #18
Du kunne også prøve at køre diskværktøj, der ligger under hjælpeprogrammer.
Forsøg at reparere din disk med "Førstehjælp", der finder og reparerer evt. fejl i file-systemet. Men ved ikke om du kan starte det nu, da du nævner problemer i #12.
Førstehjælp sletter ikke noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2019 - 18:53 #19
#17 Man kan ikke se Mac filer fra et Linux installations medie eller Hirens Boot cd?
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2019 - 21:56 #20
#19 Det har jeg ikke nogen erfaring med, men det er jo simpelt at afprøve.
Avatar billede Nillume Novice
12. juni 2019 - 12:01 #21
#14 Jeg har prøve dette, men den skriver når jeg prøver at genstarte at System Preferences blokkere for at lukke ned. Jeg har en rimelig ny back up så det er ok.

Ja jeg køre Timemachine, men det er lidt tid siden sidst, jeg har kørt en aktiv back up med ekstern HD! Men hvis jeg ikke kan gøre andet er det ok men denne til geninstallation!

#17 Når jeg ikke kan lukke ned kan jeg vil ikke starte op i sikker tilstand!?

#18 Har prøvet at køre diskværktøj, og den skriver at der er fejl der skal repareres og at den kan gøre det, men der sker ikke mere! Når jeg går ind og kigger nærmere på info står der: 'Kan repareres' Ja, Kan 'starte' Nej..

Vil det hjælpe at gennemtvinge lukning??
Eller er det en mulighed at gøre min Mac til en eksterne HD og fjerne filer den vej?
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2019 - 13:25 #22
Her er et link til løsningen med at tilgå harddisken fra en anden Mac. Det kræver et FireWire kabel mellem de to. Din Mac skal lukkes ned og startes op igen.

Da du allerede har sikkerhedskopi af dine filer, ville jeg personligt gennemtvinge lukning og så først genstarte normalt. Hvis negativt så genstarte i sikker tilstand.
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2019 - 13:25 #23