Avatar billede Excelenttumpe Novice
18. juni 2019 - 15:23 Der er 15 kommentarer

L-Opslag - Værdi fra flere tabeller

Jeg har et L-Opslag som aflæser en værdi fra Tabel 419.
Til dette har jeg en tabel 420, 42021 og 42022, som jeg gerne vil have ind i samme L-Opslag. Men jeg kan simpelthen ikke lure hvordan jeg bærer mig ad med det. Om der skal være + i mellem dem, Kolon imellem dem, eller sættes i parantes eller andet....

Er der en sød person der lige hurtigt kan vise hvordan det skal gøres? eller kan det overhovedet gøres?

Tusind tak!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2019 - 16:46 #1
Kan du ikke uploade en fil til dropbox med et eksempel inklusive ønsket resultat?
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2019 - 17:24 #2
Det kan du ved at lægge en HVIS funktion ind i formlen, og så definere antal af tabeller.
=LOPSLAG(A1;HVIS(C1<100;tabel1;tabel2);2,SAND)
Avatar billede Excelenttumpe Novice
18. juni 2019 - 18:02 #3
Tak for jeres kommentarer.

Jeg er vild med dit forslag ebea, men jeg kan ikke hitte ud af hvordan jeg skal sætte den op, i forhold til mit ønskede resultat.

Det var en god idé xl-enthusiast. har er hvad jeg prøver på.

http://www.mediafire.com/file/xuh1du8cjbuf8wj/Dyre_inventar_eksempel.xlsm/file

Det er 2 ark, hvor ark 1 indhenter information fra det "brugte" på ark 2.

Ark 2 henter information fra ark 1 om hvilke dyr der er i inventaret, og ark 2 skal så fungere til at regne ud hvor mange af hvert dyr der er udlånt, som så skal anvises på ark 1 (den orange skrift)

Kunne være fedt at få en søge funktion ind i listerne på ark 2, så når inventar oversigten bliver lang nok, at man ikke skal sidde og scrolle i evigheder, men man bare kan skrive navnet på dyret og få excel til at autoudfylde.

Men det sidste er ikke nødvendigt lige nu, kun at indhente information fra mere end 1 tabel.

Tusind tak!
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2019 - 20:08 #4
#3  -  Hvis jeg læser dit indlæg korrekt, så er der nu en sum funktion ind over. Så hvad er det nøjagtigt du vil?
Avatar billede Excelenttumpe Novice
18. juni 2019 - 21:21 #5
Det er meget muligt der er det.

Jeg vil bare gerne have de 4 tabeller, som vist i den fil jeg har uploadet, til at blive talt sammen i et enkelt L-Opslag.

Jeg kunne sagtens lave én lang tabel til mit L-Opslag, men det skal være overskueligt at se hvad der er talt op, i stedet for at man skal scrolle langt ned ad en liste (Tænk, print i liggende A4)

Jeg er ked af hvis jeg ikke kan forklare det så tydeligt, men skal nok svare så godt jeg kan på eventuelle spørgsmål.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2019 - 21:34 #6
Avatar billede Excelenttumpe Novice
18. juni 2019 - 21:40 #7
Nej desværre.

Af de 4 tabeller er der i alt 16 af Løve. Så det sorte felt med Løve ville have 4 (det første tal) i total, så ville det orange tal (anden række) totale op til 16 (da den tæller alle værdier af "løve" i de respektive tabeller) og så ville tredje række (det tredje tal, som er ( =HVIS.FEJL(B2-C2;"") ) give -12 i sidste ende.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2019 - 21:50 #8
Hvorfor skriver du så 2 (orange) i din fil, hvis der skal stå 16?

Jeg synes ikke du har forklaret dig særlig godt.

Kan "Løve" forekomme flere gange i hver tabel?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2019 - 21:54 #9
Du må give flere eksempler i filen på ønskede resultater, hvis andre skal have en chance for at begribe, hvad det er du vil.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. juni 2019 - 23:45 #10
Avatar billede Excelenttumpe Novice
19. juni 2019 - 06:50 #11
Aaah hvor stærkt Jan, tusind tak.

Så det var en "+Lopslag" vi var ude i, hvor er det dejligt at have folk som dig, når svarende hænger og dingler lige foran snuden på en, men i den blinde vinkel :D

Tusind tusind tak Jan Hansen.
Avatar billede Excelenttumpe Novice
19. juni 2019 - 08:10 #12
Nå, Jan. Der var jeg måske lidt for hurtigt. Men jeg er stadig glad for dit eksempel, det har lært mig en del til at forstå hvor jeg nu skal hen.

Jeg uploader her endnu et eksempel, forhåbentligt bedre forklaret end tidligere.

http://www.mediafire.com/file/xuh1du8cjbuf8wj/Dyre_inventar_eksempel.xlsm/file

Det er ikke min mening at være besværlig og jeg sætter pris på al jeres hjælp!

Igen, hvis der er nogle spørgsmål, så hold jer endelig ikke tilbage. Jeg skal svare så godt jeg kan.
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2019 - 08:22 #13
#12  -  Du uploader et nyt eks. som egentlig er det samme som tidligere, hvor du skriver "...forhåbentligt bedre forklaret end tidligere."
Men der er ingen forklaring på hvad du vil, andet end have et søgefelt.
Prøv at forklare HVAD du vil, og så om du fik løst noget af problemet i henhold til tidligere løsninger. At komme med delforklaringer, hen ad vejen, letter ikke forståelsen.

HVIS det er søgefeltet du savner, så byt den del af formlen som omhandler f.eks. dyrenavnet, til den celle som du vil søge fra (A2 kunne blive til f.eks. F1).

Og så er det vel ikke meningen at brugerne skal løse hele dit regneark (dit printproblem), men blot være en hjælp i en problemstilling.
Avatar billede Excelenttumpe Novice
19. juni 2019 - 08:30 #14
ebea, det troede jeg jeg gjorde da jeg lavede opslaget "Jeg har et L-Opslag som aflæser en værdi fra Tabel 419.
Til dette har jeg en tabel 420, 42021 og 42022, som jeg gerne vil have ind i samme L-Opslag."

Altså, jeg kan sagtens få mit L-Opslag til at aflæse værdierne fra en tabel, men vil gerne have værdierne fra de andre tabeller med.
Det med søgefelt og autoudfyld er ikke en del af min oprindelige problemstilling, og jeg er ked af at du lægger så meget fokus på den del, fremfor den oprindelige problemstilling. Det var ikke hensigten af fjerne opmærksomheden fra det egentlig problem.

Jeg har fået løst en lille smule af mit problem, fra den fil Jan Hansen uploadede. Problemet med den var dog, at den ikke kunne sortere i, hvis nogen havde været uopmærksom og skrevet en "Løve" værdi ind flere gange i samme tabel. (Jeg har dog ingen anelse om, om det er en almindelig begrænsning i tabeller fra starten)

Jeg er nysgerrig om jeg har fået linket til det rigtige...Det nye link har vel en længere inventar liste med flere dyr, samt 2 gule tekstbokse ? ellers undskylder jeg for upload af forkert fil.

Og så endelig husk, at jeg ikke tvinger nogen af jer til at hjælpe. Hvis i har lyst må i gerne hjælpe. Og jeg værdsætter al hjælp i kommer med.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. juni 2019 - 09:58 #15