Avatar billede paulnix Mester
06. juli 2019 - 15:59 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

mangler hardware driver

Jeg har en ældre Toshiba laptop Satellit L300-1ER hvor harddisken er stået af nu har jeg sat en anden i som er formateret men når jeg vil installere windows på den skriver den tilbage at jeg skal sætte boot disk i men jeg har ikke nogen dvd boot dvd .Jeg har prøvet flere ting og efter hvad jeg kan forstå er det jeg mangler de hardware driver til den er der nogle her der kan sige hvordan jeg finde dem .
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2019 - 16:06 #1
Du kan hente en her. Du skal bare bruge en USB disk på mindst 4GB.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2019 - 17:15 #2
Når du Downloader På en anden Pc Så husk at sætte mærke ved til en anden PC:
https://ibb.co/0ZPdWMZ
Hvis du er i Tvivl Så vælg Begge.
https://ibb.co/RgDyndX
Avatar billede paulnix Mester
06. juli 2019 - 17:50 #3
Jeg tror at mit spørgsmål bliver misforstået jeg er ikke ude efter en ny version af windows men for at computeren kan starte aflæsning af en dvd eller fra et usb for at installere windows skal den have de driver som den havde da den var ny til de hardware der er på den og de må have ligget på harddisken som jo ikke virker længre det er dem jeg skal have installeret først på min nye harddisk og så derefter skal jeg have installeret windows
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2019 - 18:24 #4
Din Toshiba  L300-1ER er tilsyneladende fra omkring 2008. Hvilket styresystem havde du tidligere på den, og hvilket styresystem forsøger du nu at installere på den?

Normalt installerer man først Windows på en ny computer. Windows har i de fleste tilfælde drivere, som muliggør installationsprocessen, men hvis man forsøger at installere Windows på computere med en stor aldersforskel mellem de to, (måske 7+ år), så vil der ofte mangle f.eks. bundkortsdrivere.

Efter installationen af Windows installerer jeg så altid først opdaterede bundkortsdrivere, derefter følger installation af drivere til alt andet og programmer.
Avatar billede paulnix Mester
06. juli 2019 - 18:59 #5
Den var oprindelig med Vista men blev opgaderet med windows 7. Og det er den jeg prøver at installere igen men den skriverat der mangler hardware driver .
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2019 - 19:05 #6
Der stoppes med opdateringer til Windows 7 til januar næste år. Du har ikke overvejet Windows 10 som du gratis kan få på den?
Avatar billede paulnix Mester
06. juli 2019 - 19:38 #7
Jo men mit problem er at jeg ikke kan installere noget windows på den og før der er det er der ikke noget styresystem så jeg kan gå på internettet .Jeg er ikke så meget inde i alt med en computer men jeg tror stadig at problemet er at der mangler nogle driver for at få den til at starte installeringen af windows op .
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2019 - 19:47 #8
Det er også derfor at der nævnes din som medie. Har selv oplevet denne besked med driver  når jeg brugte dvd. Men aldrig med USB pind.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2019 - 19:49 #9
Undskyld for skrivefejl. Min mobil vælger selv det der skrives og ser jeg det ikke ser det forkert ud
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2019 - 19:50 #10
Hvis du trykker på F8 under op start skal du under setup vælge med piletasten vælge dit DVD Drev og trykke på F10 og konfirmere dit valg
https://ibb.co/H7vcpfz
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2019 - 20:02 #11
Og hvis du trykker F12 Får du en Boot menu der ser omtrent sådan ud
https://ibb.co/db6SrPp
Avatar billede paulnix Mester
06. juli 2019 - 20:52 #12
Hej igen alle sammen og tak for alle de gode råd i har givet men der er ikke nogle af dem der har givet noget resultat ,jeg har prøvet med et usb stik også uden held ,er der andre måder hvorpå jeg kan få de driver på.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2019 - 21:12 #13
driverne er ikke på siden, men du kan kontakte support for at få dem.
http://www.toshiba.eu/support/consumerlaptops/#
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juli 2019 - 21:29 #14
Du har ikke brug for drivere før du har Windows kørende på den
Drivere til DVD/USB har været på PC.er siden Windows 98 På tidligere Windows skulle man skrive dem ind på CD.erne
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2019 - 21:49 #15
Enig med #6 og #14. Glem Windows 7 og kør Windows 10 ind fra en installations USB stick. Så kan du se på driverne bagefter. Link i #1.
Der er jo intet forgjort, skulle du fortryde, kan disken bare formateres igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2019 - 07:20 #16
Du skriver:
"at jeg skal sætte boot disk i"
Er du sikker på der menes dvd?
Er din nye harddisk "synlig" i BIOS?
Er den rigtig monteret i pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2019 - 07:26 #17
Er det dette billede du får?
https://i2.wp.com/neosmart.net/wiki/wp-content/uploads/sites/5/2015/03/disk-boot-failure-screenshot.jpg?resize=980%2C250&ssl=1
For at imødekomme sådan en bemærkning her og disken ellers virker, kan man i nogle bios typer rette til så i stedet for "sata mode" kan den sættes til "ide mode" (eller noget tilsvarende, der kan være forskelligt fra producent til producent) for at gøre disken synlig. Jeg har været udst for lige dette, og man kan fra fejlsikret tilstand senere gå tilbage til sata moe hvis dette ønskes når driverne er på plads. Det giver en lidt højere ydelse på disken.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. juli 2019 - 08:14 #18
#17 Tænker man overhovedet ikke mere på Den er jo automatisk i nyere BIOS
Avatar billede Mikael Ekspert
07. juli 2019 - 08:40 #19
Jeg oplever jævnligt det samme med Win 7 på "ældre" bærbare.
(Altså nyinstallation via usb)

Der er flere ting som giver problemet, men også flere mulige løsninger.

1. Dårlig Win 7 ISO udgave ( Hentet fra nettet )
(Løsning: Prøv en anden)

2. Den anvendte USB plugs er uegnet, selvom Rufus gennemføre ISO filen perfekt.
(Prøv en anden)

3. Den underlige ?? Harddisken er formateret til fx. NTFS.
(Fjern formateringen og slet ALLE partitioner)

Men trods en velgennemført Win installation, så mangler der ofte drivere.
Men de kan normalt installeres efterfølgende manuelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2019 - 08:58 #20
#18 Jo men nu er denne pc jo født med Vista og er sikkert ca. 10 år gammel og det er før UEFI's tid.
Avatar billede Mikael Ekspert
07. juli 2019 - 10:12 #21
Hvis den "anden" HD (den anvendte) kommer fra en nyere win 10 computer, så KAN hardisken være sat til GPT og ikke MBR.

Hvis den er GPT så ville jeg ændre den til MBR inden der forsøges at installere.

Kan iøvrigt anbefale, at den valgte win 7 ISO allerede er med SP1. Det gør efterfølgende update noget nemmere/hurtigere.. End en ISO uden SP1.
Avatar billede paulnix Mester
07. juli 2019 - 20:01 #22
Hej alle sammen jeg siger tak for alle de gode forslag og råd som i er kommet med .
Jeg har nu fået installeret Windows så nu køre den igen .
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2019 - 20:02 #23
Kan du beskrive hvordan du fik det løst?
Avatar billede paulnix Mester
08. juli 2019 - 11:12 #24
Jeg har prøvet flere gange og installere et windows  program men hver gang blev der skrevet at jeg skulle sætte en boot disk i først og der gik jeg ud fra at det var den genopretnings disk som man kunne lave da computeren var ny så man havde en backup til hele systemet ,det er en laptop fra min datter og hun fik aldrig lavet nogen .
Nu ville jeg prøve igen og få den til at fungere og ud fra de råd jeg fik prøvede jeg igen at installere windows 10 via min stationær pc ,jeg tog harddisken ud fra laptopen og forbandt med usp forbindelse og overførte windows 10 men den bad om en adgangsnøgle og det havde jeg jo ikke så jeg formaterede harddisken igen .Jeg har en  windows 7 jeg har købt over nettet med nøgle som jeg har prøvet at bruge før men der kunne jeg ikke få den til at køre nu trykkede nogle flere gange på entr og så ville den godt installere den men da jeg så nåede til adgangs nøglen ville den ikke godkende den ,jeg blev da bedt om ringe på et telefon nr. til Microsoft og der fik jeg så en ny nøgle ganske gratis så nu køre den igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2019 - 16:10 #25
Ok.