Avatar billede ladekarls Juniormester
27. juli 2019 - 20:35 Der er 4 kommentarer

Ny synology - hvad så?

Hej, enten er en af mine diske på min Synology 107+ stået af eller så er min Synology...

Uanset skal jeg have mig en ny. Jeg er kommet frem til Synology 218+ - tænker den dækker mine behov...

Hvad gør jeg med de to diske med data på min gamle synology? Kan jeg sætte dem til min pc og se indholdet eller skal jeg gøre noget specielt, hvis de skal sætte i den kommende nye Synology?

Tak for jeres hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2019 - 20:50 #1
de gamle diske er ext3 (linux), og opsat/formatteret i den RAID du har valgt.
hvis du flytter dem ud kan du ikke læse dem
Avatar billede ladekarls Juniormester
27. juli 2019 - 22:11 #2
Ok, tak for det. Jeg aner ikke en dyt om raid osv., så jeg aner ikke hvilken raid jeg har valgt?
Når den ikke vil starte skyldes det så fejl på disk 1 eller disk 2? eller Synology?

Kan jeg evt. bytte disk 1 og 2 om og så starte den på den måde?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2019 - 22:53 #3
# kører diskene ? kan du høre dem starte op ?
# strømforsyningen kan være smuttet...
# hvis en disk ikke starter op, men den anden gør...  akut bundkort fejl

RAID:
https://da.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID 0 (striping): Data fordeles skiftevis fra disk til disk. Kræver minimum 2 diske.
Redundans: Når en enkelt disk fejler, fejler hele systemet. Redundansen forringes til 1 divideret med antallet af diske.
Performance: Søgetiden er den samme som de underliggende diske. Overførselshastighed øges med en faktor svarende til antallet af underliggende diske, både ved læsning og skrivning.

RAID 1 (mirroring): Data spejles på flere diske. Kræver minimum 2 diske.
Redundans: Redundansen forøges med en faktor svarende til antallet af diske. To diske betyder eksempelvis dobbelt så høj redundans.
Performance: Ved parallel tilgang øges søgetiden med en faktor svarende til antallet af brugte diske. Overførselshastigheden øges med en faktor svarende til antallet af diske, men kun for læsninger. Ved skrivninger gælder samme overførselshastighed som for de underliggende diske.

sandsynligvis har du raid 0 og bruger begge diske som en stor.

Du kan bruge dette program til at redde dine data!
https://www.reclaime.com/library/nas-recovery.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. august 2019 - 13:41 #4
Du kan sagtens flytte diske fra den gamle til den ny Synology.

Men de skal sidde på nøjagtig samme plads - 1-2(-3-4).

Hvis det er gjort, og diskene/installationen ikke fejler noget, vil den starte op, og første gang du logger på kommer en lille konfigurations guide op.

Hvis diskene/installationen fejler noget, skal de som det mindste re-formatteres, d.v.s. al data forsvinder. Fejler de fysisk noget (kan ses efter en formattering), skal du have en ny disk, der er mindst samme størrelse som den gamle.

...Og ellers er det altså nødvendigt at sætte sig lidt ind i, hviken form for disk-opsætning man har, som Sidewave så fint skriver noget om... - uden denne viden vil du ikke kunne lave datarecovery - og det vil en specialist også have svært ved.