Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 16:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til oprettelse af Raid 0 på ny Synology server

Hej.
Jeg har fået mig en synology 218+ med to stk HD - Dem vil jeg gerne køre i raid 0, men når jeg er under Lagerpulje, kan jeg ikke trykke på Opret - den er ligesom grå (ikke aktiv)

Jeg vil virkelig blive glad for hjælp!
Avatar billede wjens Guru
04. august 2019 - 16:25 #1
Synology plejer at have detaljerede vejledninger på deres hjemmesiden.
Måske den her kan hjælpe:
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_create_storage_pool
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2019 - 16:29 #2
Her er der måske lidt hjælp at hente.

https://www.youtube.com/watch?v=y9rUEKwOcCo

PS. Har selv ingen forstand på dette område.
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 16:33 #3
Tak for indput, men jeg har været igennem vejledningen på Synology og video havde jeg også gennemset. Mit problem er at den knap jeg skal trykke på er grå - dvs. man kan ikke trykke på den...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 16:52 #4
Hvilke diske har du i (Mærke/model)? - og er de i status "Normal" eller "Not initialized"?
Avatar billede wjens Guru
04. august 2019 - 16:53 #5
Der må være en forudsætning, som ikke er opfyldt. Er begge drev synlige og ikke allerede allokeret til et andet setup (reset dem)?
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 17:01 #6
De er begge synlige og der står Normal

De er på Synologys liste over godkendte harddisk - tror de hedder WD RED

Kan det mon skyldes at der er installeret noget på hardisken? Da jeg startede min synology op installerede den en basispakke?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 17:15 #7
Selv om modelnavnet (WD Red) er på listen, er det ikke sikkert selve modellen (Størrelsen, varianten) er - prøv at dobbelttjekke. WD Red burde dog fungere...

Det burde ikke være fordi der ligger noget på i forvejen - godt nok spiser Synology en lille bid  af den ene disk til sit eget OS, men det har ikke nogen betydning for initialiseringen...

Kan du vælge andre former for RAID - eks. JBOD eller SHR? - eller er du allerede gået i stå forinden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 17:29 #8
...og i tilgift. Selv om jeg har gjort det en hel del gange, er det jo ikke det man gør oftest... - det er ikke sådan at du skal vælge/markere de diske du vil arbejde på, før du klikker på "Create"?
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 17:32 #9
Jeg kan slet ikke trykke på Create (Opret) så jeg kan ikke vælge noget...

Kan jeg poste billeder her?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 17:38 #10
Nej - billeder må lægges på andre tjenester, dropbox, onedrive, googledrive o.lign. og så lægge et delelink.
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 17:56 #11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 18:09 #12
Men den viser jo at du allerede har oprettet begge diske som SHR - d.v.s. der er ikke ledige diske at lave mere med.

Så skal du allerførst fjerne det SHR raid du har lavet, før du kan oprette et nyt/andet RAID.
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 18:21 #13
Ok, hvordan gør jeg det? Jeg har ikke oprettet noget, det har den selv gjort...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 20:22 #14
Når du logger på første gang, føres du gennem en guide, hvor diskene bl.a. konfigureres. Så du har nok valgt det, men så åbenbart gjort det ubevidst :-)

Prøv at klikke på knappen "Fjern", og se hvad du kan gøre der...
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 20:26 #15
Jeg får en fejl, når jeg trykker på Fjern. Det vil den ikke...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2019 - 21:06 #16
Så  prøv at genstarte systemet, og se om det hjælper - eller evt. også se hvad du kan under "Handlinger".

Fejler alt, må du i kontrolpanelet, opdater og gendan, og på "Nulstil" fanen kan du gendanne systemet helt. Så må du kunne... - men det sletter selvfølgelig alt det du har sat op til nu...
Avatar billede ladekarls Juniormester
04. august 2019 - 22:02 #17
Så lykkedes det! Det hjalp at nulstille hele systemet. Herefter kunne jeg vælge fjern og så indstille til raid 0

Tak for hjælpen!! Virkelig dejligt!!