Avatar billede sorenzoo Juniormester
08. august 2019 - 12:23 Der er 4 kommentarer

Lopslag Hjælp

Det er som om min hjerne ikke ønsker at lære det...
Jeg har 3 ark i samme excel fil, og kolonne A er Varegruppe i alle 3 ark, men kun i ark 3 er ALLE varegrupper listet op, og så vil jeg gerne kigge i de andre ark og hvis varegruppen findes i de ark, skal den returnere kolonne B feltet som er et tal.
Burde være lige til højre....
Avatar billede TrinoJ. Seniormester
08. august 2019 - 13:03 #1
Hej Sorenzoo,

Som udgangspunkt (hvad jeg ved om lopslag), kan du kun slå værdien fra et ark. Det går an på, hvad du skal bruge det til.

Hvis det er det samme tal der står ud fra varegrupperne, og du gerne bare vil have det overflyttet, kan du lave en formel, der "kigger", om der skulle være en værdi i ét af arkene. Hvis det er tilfældet, kan du bruge følgende formel.

HVIS.FEJL(LOPSLAG(A2;'Ark1'!A:B;2;FALSK);LOPSLAG(A2;'Ark2'!A:B;2;FALSK))
Avatar billede sorenzoo Juniormester
08. august 2019 - 13:43 #2
Tallene i de 2 første ark, er 2 forskellige år, så jeg skal gerne have begge 2 med I hver deres felt, så jeg skal bare hente et tal fra et ark såfremt varegruppen findes....
Når jeg bruger din, får jeg godt nok tallet fra det første ark, men vil jo gerne have begge...
Avatar billede TrinoJ. Seniormester
08. august 2019 - 13:48 #3
Hej Sorenzoo,

Så lyder det til, at du skal lave 2 kolonner i Ark3, hvor en af nedenstående formler ind i hver sin kolonne.

LOPSLAG(A2;'Ark1'!A:B;2;FALSK)
LOPSLAG(A2;'Ark2'!A:B;2;FALSK)

Håber det virker mere rigtigt.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. august 2019 - 15:04 #4
Kan det samme varenummer findes både i ark1 og ark2 foruden ark3?