Avatar billede KongKurs Juniormester
21. august 2019 - 23:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tracker jeg page views?

Hej :)

Hvis vi leger, at jeg har et website med forskellige produkter til salg hvor der tilføjes der ny produkter løbende, hvordan tracker jeg så page views således, at jeg kan vise en top 10 over mest sete produkter (fx den sidste uge)?

Jeg tænkte over flg. løsninger:

1) Jeg kunne opdatere en counter i db'en for hvert produkt når det vises. Problemet er så, at et nyt produkt får meget svært ved at komme på top 10 når der er andre produkter, som har meget højere count.

2)  Så kunne jeg bruge model 1, men nulstille view count for hvert produkt når der tilføjes et nyt produkt.

3) Jeg kunne timestampe en log med produkt-id for hvert page view - det virker bare som om det kunne blive MEGET tungt ifht. ressourcer!?

Hvad siger I? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2019 - 01:29 #1
Hvad med:
* en tabel med 3 felter: side, dato, taeller
* ved visning af en side opdateres taeller for side og dato kombination
* for at finde top summer du taellerne over de sidste N dage

Paa den maade glider gamle visninger ud af statistikken efter N dage.
Avatar billede KongKurs Juniormester
22. august 2019 - 02:04 #2
arne_v: Det var en god idé - mange tak for hjælpen :)
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2019 - 07:23 #3
Du kan evt. tilføje et "sessionid" (kan bare være en cookie du sætter når brugeren ankommer), så du har mulighed for, at filtrere gentagne visninger fra samme bruger fra.
Avatar billede stjans Guru
22. august 2019 - 08:39 #4
Hvilket CMS arbejder du i ?
Avatar billede KongKurs Juniormester
22. august 2019 - 11:44 #5
stjans: Ingen - er ved at kode et site fra bunden :)
Avatar billede stjans Guru
23. august 2019 - 09:33 #6
Aaah - OK :-)