Avatar billede CESkovgaard Mester
29. august 2019 - 20:02 Der er 3 kommentarer

Problem med copy/paste af store tekster i Word. (slet kopibuffer?)

Problemet er at hvis jeg kopierer mange sider på en gang forsvinder noget af formateringsinformationen.
Hvis jeg kopierer mi9ndre bidder bevares den. (OG ja, jeg har sørget for at der ikke er et sektionsskift i det der kopieres).
Sådan set ved jeg godt delvis hvad problemet er, jeg ved bare ikke hvordan jeg løser det.
Via test har jeg fundet ud af at hvis jeg har en 'nybootet' computer kan jeg godt. Hvis jeg har arbejdet nogen tid kan jeg ikke.
Mit gæt er at det er enten en Windowsbuffer (Windows 10), eller en Office-buffer (Office 2010) der skal slettes en gang imellem..
En gang kunne jeg finde den buffer og slette den så den var så god som ny, men jeg kan ikke finde funktionen mere.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 20:52 #1
Avatar billede CESkovgaard Mester
29. august 2019 - 21:51 #2
Mange tak store-morten.
Jeg glemte nok at skrive at jeg godt kender 'udklipsholder' funktionen. Og ja den er nogenlunde den samme i Word2010.
Min mistanke er at det måske deles af andre programmer uden at det fremgår af udklipsholderen. I hvert fald havde jeg som sagt den oplevelse at jeg med en tom udklipsholder kopierede en stor klump data inklusive diverse formateringsdefinitioner.
Ved paste fik jeg al teksten men kun nogle af formateringsdefinitionerne.
Da jeg gentog nøjagtigt det samme efter at have rebootet, virkede det korrekt.
Meget mystisk.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. august 2019 - 01:27 #3
Ud fra din beskrivelse lyder det til, at alt indholdet kommer med, og at det udelukkende er formateringen, som ikke altid bliver, som du forventer.

Først lidt om Udklipsholder (Clipboard): Der findes to forskellige i relation til Word – 1) en Windows udklipsholder, som virker på tværs af programmer, og som indeholder ét kopieret element ad gangen og 2) en udvidet udklipsholder, som er den, der kan åbnes via Word > Hjem/Startside > klik på pilen nederst til højre i gruppen Udklipsholder. Se mere info i denne artikel: https://wordribbon.tips.net/T010415_Understanding_the_Clipboard.html

Da jeg ikke har set resultatet af det, du indsætter, kan jeg kun gætte, men min tanke er, at problemet kan være relateret til dine indstillinger for ”Klip, kopiér og sæt ind”, som du kan finde via Word > Filer > Avanceret > gruppen ”Klip, kopiér og sæt ind”.

Når man indsætter tekst i Word, vil Word som udgangspunkt håndtere det indsatte på baggrund af ovennævnte indstillinger – det kan derfor give forskelligt resultat afhængigt af, hvor du sætter indholdet ind, og hvor det er kopieret fra.

Når du indsætter (Ctrl+V), ser du så det lille ”Indstillinger for Sæt ind”-ikon nederst til højre under det indsatte? (Se min artikel https://www.thedoctools.com/wordtips/styr-ikonet-indstillinger-for-saet-ind-i-word/ for info om ikonet). Hvis ikonet er vist, er det let og hurtigt at ændre på resultatet af det indsatte. Der bliver vist forskellige muligheder via små ikoner, når man klikker på pilen i ”Indstillinger for Sæt ind”. Ikonerne, der tilbydes, afhænger af en række forhold – det er faktisk ret svært at gennemskue, hvilke man ser hvornår (hold musen over et ikon for at se en kort information om, hvad resultatet vil være, f.eks. ”Behold kildeformatering”, ”Flet formatering”, ”Behold kun tekst”). Det letteste er tit at holde markøren over ikoner på skift for at se, hvad resultatet vil være, og så vælge det, der forekommer bedst i sammenhængen.