Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 17:30 Der er 6 kommentarer

Hvad skal man gøre?

Hej computerworld folkens!
Jeg har her for ikke længe siden købt mig en ny bærbar computer, og nu undre det mig om der er noget man skal/kan gøre for at få den til at holde længere?
Jeg tænker vel at der bygger sig støv og sådan noget op, og er der nogen måde man kan fjerne det på, uden at tage computeren fra hindanden?
Hvad med generel rengøring af tastatur og skærm, har det nogen betydning?
Tak på forhånd :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. september 2019 - 18:32 #1
Hvad angår støv kan der samle sig en del. Det bedste er at bruge trykluft på dåse, men hus at holde blæserne fastlåst , men f.eks. en papirclips. Blæs modsatte vej af blæserretningen. Også en støvsuger er effektiv.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMI0dLdh5G_5AIViKsYCh1FhwZjEAAYAiAAEgJ_2_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Udvis forsigtighed ifm. rengøring af tastatur. Skærmen kan tørres over med en let fugtig klud.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 19:05 #2
Hvad hvis jeg har en kompressor, kan jeg bruge den istedet for?
Hvis jeg ikke kan se mine blæsere i min computer, hvordan fastholder jeg dem så? Skal jeg til at skille computeren ad?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. september 2019 - 20:02 #3
Har du en kompressor kan du snildt bruge den. Jeg skrev bare trykluft på dåse, fordi det jo ikke er alle der har en kompressor. Du skal absolut ikke begynde at skille din computer ad, for det første fordi en bærbar er særdeles kompakt, og delene er måske ikke de allermest robuste, og for det andet så ryger garantien. En stationær er væsentlig nemmere alt komme til inden i, på grund af der er mere plads. Kan du ikke direkte se blæserne, så anvend forsigtighed.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 20:16 #4
Altså jeg har en Lenovo 330s. Det er en bærbar, og du skrev noget om at jeg skulle fastholde blæserene? Hvordan gør jeg det i en bærbar?
Jeg har også en stationær, og den er ikke så svær at rengøre. Problemet ligger bare i min bærbar, så bare trykluft ind af forskellige huller eller hvad?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. september 2019 - 21:22 #5
Kan du ikke se blæserne så lad være med at blæse så kraftigt.

Jeg har indsat en lille video fra YouTube, der viser hvordan. Men som sagt: er du i tvivl så lad hellere være, for det kan gå galt, og sker det bliver det dyrt, for garantien bortfalder, hvis det kan ses at "prins pilfinger" har været i gang.

https://www.youtube.com/watch?v=B0eIO92R16Q

Det er forbundet med risiko, at kaste sig ud i det hvis man ikke har indsigt nok i tingene. Det er en ærlig sag, men det kan blive dyre lærepenge.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:33 #6
Enig med ErikHg med at bruge trykluft på dåse.
Vil du bruge en kompressor skal du være obs. på at den har olie udskiller så den ikke sende fedtet fugtig luft ind i pc der kan få  den til at samle mere skidt end ellers.
Er computer udenfor garanti, så gør som i video her kun ca 40 sekunder ind i video. https://www.youtube.com/watch?v=QFzmeq4XWIk
Når du når dertil kan du pille blæseren (øverst til venstre) ud og direkte komme til at puste/suge skidtet ud af køleprofilen.
Lad være med at skille mere ad end de 40 skeunder!!!
Når blæser er ren skrues den tilbage og batteri og bundplade på igen.
Kører den efter nogle år mere varm end den gjorde før. Ja så skal der skiftes kølepasta på den.
Med hensyn til den video der er lagt i #5 ville jeg være påpasselig med at bruge en suger med metalrør. Ville selv have en lille børste for enden. og så ville jeg også have en usb antistatisk armbånd på hvis jeg brugte en støvsuger monteret i usb porten for at undgå skade med antistatisk strøm som en støvsuger kan give.
Er man i tvivl så er det vigtigt at udtage ram klodserne der ikke kan lide antistatisk størm.