Avatar billede KIBA Novice
02. oktober 2019 - 13:56 Der er 8 kommentarer

Laangsoom mac

Hejsa,
jeg har en mac som jeg bruger meget.
Chrome, mailbox og skift mellem programmer kører forfærdelig langsom.
Ja jeg har nok flere programmer åbnet, men prøver hele tiden at smide alt det ud som jeg ikke bruger mm.
Indtil har jeg prøvet at rydde op på skrivebord således der ikke ligger filer mm der.
Senest har jeg slettet filer fra mailoverførsler, det hjalp.

Mac os Mojave version 10.14.6.
Ram 8 gb.
Der er nok lagringsplads.
Men kigger jeg under hukommelse, står der at at alle hukommelsespladser er i brug.

Hvad kan jeg ellers gøre?
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2019 - 16:13 #1
Oplys lige hvilken Mac type og årgang. Hvilken disk type og hvor fuld den er.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. oktober 2019 - 16:25 #2
Alle hukommelses pladser brugt betyder vel kun er der ikke er ledige slot (fysisk) til flere memory moduler. Det interessante er hvor megen af de 8gb der er i brug og herunder om det 'bare' er brugt til cache og derfor let frigøres nå der er brug for mere til programmer...
Avatar billede KIBA Novice
02. oktober 2019 - 18:57 #3
Mon det er nok information:

Modelnavn:    MacBook Pro
  Model-id:    MacBookPro9,1
  Processornavn:    Intel Core i7
  Processorhastighed:    2,3 GHz
  Antal processorer:    1
  Antal kerner i alt:    4
  L2-buffer (pr. Core):    256 KB
  L3-buffer:    6 MB
  Hyper-Threading-teknologi:    Slået til
  Hukommelse:    8 GB
  Boot ROM-version:    228.0.0.0.0
  SMC-version (system):    2.1f175

Tilgængelig:    356,31 GB (356.311.351.296 byte)
  Kapacitet:    499,9 GB (499.898.105.856 byte)
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2019 - 20:01 #4
Din MacBook Pro er fra midt 2012. CPU og 8GB RAM skulle være fint til mange opgaver.
Det er svært at vide, hvad der er galt, men med Disk Utility kunne du udføre en førstehjælp på disken. Måske er der fejl, der skal rettes.

Generelt vil en ny SSD disk generelt forbedre din Mac. Relativt simpelt at skifte.

Jeg bruger selv programmet "Clean My Mac" til at rense og vedligeholde mine Mac's, men maintenance scripts kan også køre manuelt i Terminal.
Avatar billede KIBA Novice
02. oktober 2019 - 20:34 #5
Ok tusinde tak for hjælpen.
Det er super at høre en mening om.
Er Disk Utility disk fragmentering?
Er Clean My Mac anti virus program?
Jeg har Avast Security
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2019 - 22:41 #6
Disk utility er ikke defragmentering, men rettelse af tilladelser for access til filer.
Clean My Mac er et rense, vedligehold og opdateringsprogram.
Jeg bruger ikke antivirus på en Mac. Det sløver maskinen.
Avatar billede KIBA Novice
03. oktober 2019 - 08:54 #7
Ok, jeg prøver Disk utility og Clean My Mac.
Jeg kan se der findes flere forskellig Clean My Mac programmer.
Er det et som du vil anbefale.
Tusinde tak for hjælpen!
Avatar billede INK Ekspert
03. oktober 2019 - 13:18 #8
Jeg bruger programmet "CleanMyMac X".