Avatar billede Nichlas Mester
03. oktober 2019 - 13:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel som Automatisk kalender

Hej Experten,

Så er der igen et problem jeg ikke selv kan hitte mig ud af, så håber en af jer søde mennesker kan fortælle mig om mit problem er muligt at løse eller ej.

Jeg har en hel flok undervisere som jeg lige om lidt skal have ud på diverse eksamens censorater osv. i den forbindelse har jeg et ark med navne og datoer i, nu er mit problem så at jeg skal have skrevet mine noter ind i en eksamens kalender.

I bund og grund er det jo ret simpelt at gøre manuelt, men med over 800 forskellige undervisere og 40 forskellige dage, så er fejl marginen bare for stor, og der ender næsten altid med at være en fejl som går uset hen og derved skaber chaos som i nok kan forestille jer.

Mit rengeark med datoer er opbygget således:

Række C indeholder underviser initialer

Række D indeholder 1. eksamens dato (dette felt indeholder altid en dato da man altid har 1 eksamensdag hvis man står på dette ark, datoen er skrevet 04-12-2019 f.eks.

Række E indeholder 2. eksamens dato (denne dato kan indeholde en dato hvis eksamen strækker sig over 2 dage, dette sker ca. 50% af tiden, resten af tiden er den tom)

Række F indeholder 3. eksamens dato (dette er for vores vedkommende den maksimale antal dage en eksamen kan strække sig over, dette sker ca. 10% af tiden, resten af tiden er den tom)

Tilsvarende dette ark, har jeg et kalenderark som i Række A indeholder et nummer som hver lærer har fået tildelt.

I række B står undervisers initialer.

I kolonne 3 står datoer.
og i kolonne 4 står der hvilke ugedage ovenforstående dato dækker over

Jeg kunne super godt tænke mig hvis man ved at skrive 1, 2 eller 3 datoer ind i række D E og F i det første ark, samt skriver en undervisers initialer i række C, at der så i ark 2 vil blive plottet et X ind ud for den underviser, på den dato som er skrevet i ark 2.

Er der nogen som helst som har mod på at give et bud på om dette kan løses?
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. oktober 2019 - 14:40 #1
Hej

Optræder undervisere mere end en gang på ark 2
Avatar billede Nichlas Mester
04. oktober 2019 - 07:45 #2
Hej Mads, ja det kan de godt, de fleste vil nok stå 1-2 gange på ark2 med få som står der 3.

Håbet med dette var at det kunne appeleres til sommereksaminerne som jo er kæmpe meget større, og her kan en underviser nemt fremgå 5-6 gange på ark2.

Mine egne tanker gik lidt på måske at lave en hvis formel i samtlige felter i ark1 som ville slå op på navn og så den dato som står i feltet ud for underviseren, og så sætte et kryds hvis der er noget som stemmer overens?
Avatar billede Daffodil Professor
04. oktober 2019 - 10:47 #3
Den har HVIS formel virker ud fra dine kriterier. Den skal dog rettes til så den peger på dine felter.

= HVIS(D$4='DATA IND'!$E2;"X";HVIS(D$4='DATA IND'!$D2;"X";HVIS(D$4='DATA IND'!$C2;"X";"")))

Formlen kan dog ikke sætte den samme lærer op på en linje i kalenderen. Mit råd er at du gennemtænker din registrering på dit "DATA IND" ark. Angiv det unikke nummer for den enkelte lærer samt initialerne hertil de relevante datoer. En linje for hver enkelt eksamen.

I Kalender arket henter du unikt nummer og initialer samt bruger ovenstående formel til at danne din kalender med.
Herefter kan du ved at sortere og evt. delsummere dele kalenderen op for hver enkelt lærer.
Avatar billede Nichlas Mester
04. oktober 2019 - 11:14 #4
Hej Daffodil, din løsning har jeg været hen over, og den dækker ikke problemet som jeg lige kan se.

Har lavet denne dropbox med en lille udgave af arket i, det skal så bare skaleres op til det rummer ca. 800 istedet for de 15-16 stk jeg har tastet i arket.

https://www.dropbox.com/s/bxz953p8oa84c3l/Mundtlig%20pr%C3%B8veplan%20%20test.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. oktober 2019 - 11:54 #5
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. oktober 2019 - 11:57 #6
ups din var kommet mens jeg lavede mit eks ser lige på dit
Avatar billede Nichlas Mester
07. oktober 2019 - 07:53 #8
Amen Jan du er jo en kæmpe ørn!

Tudsinde tak for din hjælp, og ikke mindst din tid og ekspertise :)!