Avatar billede aktn Praktikant
07. oktober 2019 - 13:57 Der er 18 kommentarer

Indspilling af gamle video (kamera) bånd til mac

Hej

Vores familie ligger inde med en masse af de gamle optage bånd. De er blevet brugt i en Sony Handycam Video 8 som jeg stadig har og er funktionelt.

Nu ønsker jeg at kunne spille disse bånd ind digitalt via min macbook fra fx Sony kameraet. Er der mon nogen der har prøvet det der kan anbefale eller ved hvilken adapter jeg kan bruge til dette? Selve kameraet har et sort (audio out) og et gult (video out) stik.

Tænker at bruge programmet handbrake - det har jeg tidligere brugt til mange DVD'er. Men der er desværre nogle af de gamle videobånd der aldrig er blevet overført til hvert VHS eller DVD.

Håber der er nogen der sidder inde med lidt ekspert viden her - det ville være en kæmpe hjælp!
Avatar billede Schachtone Seniormester
07. oktober 2019 - 14:16 #1
Avatar billede Schachtone Seniormester
07. oktober 2019 - 14:17 #2
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2019 - 16:52 #3
Video 8 findes i flere udgaver, og ikke alle er klar over forskellene mellem dem. Overførslen til digital afhænger på nogle områder af, hvilken version det drejer sig om, så hvis du giver os det fulde navn på sin Sony Handycam, så kan vi bedre hjælpe dig.
Avatar billede aktn Praktikant
07. oktober 2019 - 19:10 #4
På selve kameraet står:
Handicap Video 8 - CCD-TR420E PAL - 0,8 LUX

er der noget af det der fortæller hvilken version der er tale om? :)
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2019 - 20:48 #5
Så har jeg fundet din Sony på nettet, og som du selv skriver i teksten, det er en analog Video 8 optager, som kun har den gule udgangsport for video og den sorte til lyd.

Næste spørgsmål er så, hvad du vil bruge de digitaliserede optagelser til. Skal de laves om til DVD'er, skal de ligge på en harddisk på computeren eller eksternt, skal de redigeres en del efter digitaliseringen, hvor mange bånd/timers optagelser drejer det sig om?

Under alle omstændigheder kan du ikke bruge Handbrake til digitaliseringen. Dertil skal bruges hardware, såkaldt capture-udstyr, og her kommer det så an på, hvor mange penge du er villig til at bruge på det. Du kan læse lidt om det herunder:

http://www.digitalfaq.com/guides/video/introduction-record-capture.htm
Avatar billede aktn Praktikant
07. oktober 2019 - 21:01 #6
Umiddelbart tænker jeg at de kommer til at ligge digitalt - da der "bare" er tale om gamle barndoms minder. I forhold til redigering tænker jeg max at klippe noget op i bidder med tiden så det er mere overskueligt at finde. Da der er tage om ældre film er det mest ønsket om at få det sikret digitalt hvor der er mere glæde af det. så derfor er en kvalitet lignede når man spillede det over på de gode gamle VHS'er fint.

Jeg har ikke helt overblikket - men vil tro der er en 20-30 timer. Vil selvfølgelig gerne gøre det billigst muligt - dog når jeg bruger tiden må det også gerne være ordentlig.

Tænker du at man kunne bruge en som denne? (selvom det ikke er den billigste udgave) Kan se den har mac hardware? Dog har den gul/rød/hvid ledning hvilket forvirre mig lidt?
https://www.proshop.dk/Videoaudio-grabber/Elgato-Video-Capture/2214201
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2019 - 22:21 #7
Den "grabber", du linker til, har 640 x 480 som højeste opløsnig ved digitaliseringen. Jeg ville gå efter noget med 720 x 576, som er normal DVD-opløsning, for bedste billedkvalitet ved afspilning. Jeg har kigget lidt efter den slags til Mac, og der er tilsyneladende langt mellem dem, hvis man ikke vil betale en formue. Til dit formål burde de kunne fås til 3-400 kroner, men du bliver nok nødt til at spørge dig omkring på netbutikkerne for at få noget til den pris.

Det med de rød/hvide kabler skyldes, at der er ét kabel til henholdsvis højre og venstre lydkanal. På din Sony Handicam er begge kanaler i ét stik, og du får derfor brug for noget, som nok er som det herunder:

https://www.av-cables.dk/phono-til-minijack/standard-minijack-til-2xphono-kabel-1-5-m.html?gclid=EAIaIQobChMIwaSk8fuK5QIVBLUYCh0EhgOeEAQYAiABEgIfh_D_BwE

Men check for en sikkerheds skyld, at stikkene i begge ender passer.
Avatar billede aktn Praktikant
08. oktober 2019 - 07:14 #8
Mange tak! Har allerede haft fat i av-cables - de havde desværre ikke noget der fungere til mac, jeg afventer svar fra andre steder og må evt tjekke amazon for flere alternativer.
Avatar billede aktn Praktikant
08. oktober 2019 - 07:23 #9
Er spørgsmål - sorry jeg aner ikke meget om video. Når de beskriver video kvaliteten som Universal H.264 Digital Format - Eller Blot H.264 - Hvad vil det så sige? Er det godt nok?
Avatar billede milter Ekspert
08. oktober 2019 - 12:10 #10
Digital video fylder rigtigt meget (dvs. i MB eller GB). For at reducere datamængden bliver videofilerne på computeren komprimeret  (gjort mindre), og når de skal afspilles, bliver de så igen "pakket ud".

H264 er betegnelsen for en af de metoder (algoritmer), man anvender til det, og formatet er nok det mest almindelige til videoer som dine. Det betyder, at videoen burde kunne afspilles af næsten alle former for afspillere.
Avatar billede aktn Praktikant
10. oktober 2019 - 09:29 #11
Mange tak for de gode svar. Håber du måske kan hjælpe mig med et par sidste og så burde jeg forhåbentlig have en god løsning

Jeg har fundet denne
https://medieland.dk/produkt/videograbber-video-pc-konverter/

Men afventer på tredje dagen svar fra medieland omkring opløsningen den levere. Fordi de i hvert fald skriver den kan bruges til mac. (lidt underligt når de ellers siger at de skriver tilbage samme dag)

Jeg har været en del rundt og det er desværre ikke meget der findes til mac. Derfor ville jeg høre dig omkring opløsningen på det tidligere hvor du sagde at 640 x 480 ikke er fuld opløsning. Hvor meget vil du vurdere at den "almindelige" betragter vil kunne se forskel på 640 x 480 og 720 x 576 når der i forvejen er tale om video fra 90'erne som jo er noget andet end det vi kender i dag?
Avatar billede milter Ekspert
10. oktober 2019 - 11:26 #12
Velbekom.

Allerførst ang. opløsningen. Jeg har selv digitaliseret en del analog video fra 80'erne og fremefter, og jeg vil ikke anbefale 640 x 480 på nogen måde. Med video af den slags gælder det om at have dem i så stor en opløsning som muligt til fremtiden.

Dernæst, jeg fandt også løsningen fra Medialand under min søgning. Det ser ud til at være et produkt fra ClimaxDigital i England, men prisen ser høj ud. Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte firmaet direkte og fortælle dem om mine ønsker, dvs. analog PAL-video til digital video med software/driver til en Mac og opløsning (resolution) på 720 x 576.

https://www.climaxdigital.co.uk/

https://www.climaxdigital.co.uk/epages/BT3449.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT3449/Categories/ShippingAndPaymentInformation
Avatar billede aktn Praktikant
10. oktober 2019 - 12:41 #13
Har godt undret mig over at det var noget dyrere end på producentens hjemmeside. Dog har medieland åbenbart lavet en ret god guide til brug af produktet om jeg umiddelbart tænkte var en god ting. Blandt andet noget med at den generelt vil skrive "copyright" på videoerne - så derfor hvordan dette fjernes
Avatar billede aktn Praktikant
10. oktober 2019 - 12:42 #14
.... Men det kan godt være at når man først sidder med softwaren at det giver sig selv.
Avatar billede aktn Praktikant
10. oktober 2019 - 12:50 #15
ved denne tales der om to typer opløsning:
https://www.climaxdigital.co.uk/epages/BT3449.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT3449/Products/111259

720 x 576, 25 FPS PAL/SECAM video capture
640 x 480 single frame capture

Hvad betyder dette?
Avatar billede milter Ekspert
10. oktober 2019 - 13:19 #16
720 x 576, 25 FPS PAL/SECAM video capture =>  720x576 er opløsningen i pixels af den digitaliserede video (DVD-format) , 25 FPS betyder 25 frames per second (normal standard for digital TV og video), og PAL/SECAM betyder, at det kan håndtere video af de gamle, analoge formater PAL og SECAM.

https://da.wikipedia.org/wiki/PAL

640 x 480 single frame capture betyder, at hvis du vil tage et snapshot, altså et enkelt billede/fotografi (ikke video) et bestemt sted i videoen, så er opløsningen/størrelsen på 640 x 480 pixels, altså ikke ret stort.
Avatar billede aktn Praktikant
10. oktober 2019 - 13:49 #17
Fantastisk! jeg skal ikke bruge snaps fra videoerne. Så det vil sige at med den får man faktisk video i høj opløsning - hvilket jo er det formål jeg har.
Avatar billede milter Ekspert
10. oktober 2019 - 15:26 #18
Jeg vil ikke sige, du får video i høj opløsning, snarere at du får den i så god kvalitet som mulig :-)