Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 18:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Referencer til ark

Hej jeg har følgende problem:

I nogle celler har jeg navnene på de ark der er i projektmappen. F.eks. har jeg et ark, som hedder "uge 39" og i celle B3 på et andet ark (som hedder "samlet") står der så "uge 39". Indholdet af denne celle opdateres automatisk, når arkfanens navn ændres.

Jeg vil nu i celle B5 (på arket "samlet") bruge indholdet af celle A3 som reference i en Lopslag-funktion. Den vil jo normalt skulle se således ud:

=Lopslag(A5;'uge39'!A5:AO10;2)

Men jeg vil altså gerne have udskiftet arkhenvisningen 'uge39'! til en reference til celle A3. Men det kan jeg ikke rigtigt få til at virke.

Jeg har prøvet med funktionen indirekte, men uden held.

På forhånd tak!
Avatar billede kim1a Ekspert
09. oktober 2019 - 19:07 #1
Men du er på rette spor, så det er indirekte du bruger en smule forkert tænker jeg:
Utestet bør den se ud i stil med dette hvor celleref er din celle f.eks. A3.
=indirekte("Lopslag(A5;'"&celleref&"'!A5:AO10;2)"
Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 19:13 #2
Umiddelbart virker det ikke, men har du ikke også glemt at bruge funktionen indirekte?
Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 19:14 #3
Hov glem lige hvad jeg skrev
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2019 - 19:40 #4
Hvis du har din opslagsværdi i A3 og arknavnet i A5, så prøv:

=VLOOKUP(A3;INDIRECT(A5&"!A5:AO10");2;0)

dansk

=LOPSLAG(A3;INDIREKTE(A5&"!A5:AO10");2;0)
Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 20:33 #5
Neeej, det virker skisme ikke. Jeg har skrevet således (der er ændret lidt i referencerne i forhold til det første jeg skrev, da jeg har indsat en ekstrakolonne)

=INDIREKTE(LOPSLAG($A4;'"&C3&"'!$A$3:$AP$10;2))

Den skriver #I/T - Fejl. Værdien er ikke tilgængelig.

Jeg har prøvet at lukke projektmappen og åbne den igen, men så skriver excel, at den ikke kan oprette links til eksterne referencer (eller noget i den stil). Herefter har den ændret min formel til nedenstående. Noget tyder på, at den ikke er helt tilfreds med referencen til celle c3.

=INDIREKTE(LOPSLAG($A4;'[%22&C3&%22]"&C3&"'!$A$3:$AP$10;2))

Jeg har også prøvet at bytte om så Indirekte kommer indeni Lopslagsfunktionen, så Indirekte-funktionen kun er på tabelmatrixen. Hjælper stadig ikke.
Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 20:43 #6
Jeg har også prøvet xl-Enthusiast's forslag

=LOPSLAG(A4;INDIREKTE(C3&"!A3:AP10");3)

Her skriver den #Reference (cellereferencen er ugyldig)
Avatar billede baard Juniormester
09. oktober 2019 - 20:48 #7
Weeeeheeee
Så lykkedes det!

=LOPSLAG(A4;INDIREKTE("'"&C3&"'!A3:AP10");3)

Tusind tak for hjælpen begge to!