Avatar billede MigMRF Juniormester
19. oktober 2019 - 19:06 Der er 10 kommentarer

Højdemåling

Hej.
Jeg er i gang med nogle forsøg med flaskeraketter (i ved dem med cykelpumpe og en flaske). Jeg vil meget gerne have nogle målinger fra faktiske eksperimenter. Jeg kan på pumpen aflæse trykket (ikke 100% nøjagtigt, men fint nok til formålet) og kan lave en knap så god temperaturmåling med en normalt termometer. Jeg vil dog også meget gerne kunne måle højden. Indtil videre har jeg forsøgt mig med 2 forskellige metoder:

1. Har først forsøgt at binde noget sytråd om raketten og så måle trådens længde. Dette er dog lettere sagt end gjort, og med 20+ opsendelser er det for besværligt.
2. Har også forsøgt mig med videoanalyse i loggerpro, hvilket kan give nogle okay resultater. Min bekymring ligger dog lidt i, at afstanden til raketten jo vil være mindre ved affyring end ved toppen af raketten. Har beregnet mig fre til at dette kan give en fejl på ca. +-3 m.

Vil høre om der er nogle her der har nogle fornuftige forslag til hvordan man kan måle højden af en sådan raket, evt. ved brug at noget (meget) billigt udstyr.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. oktober 2019 - 21:25 #1
Hvis du har video af opsendelsen, kan du triangulere højden ud fra vinklerne i trekanten og afstanden fra optagelsespunkt til opsendelsespunkt, forudsat den går rimeligt lodret op?
Avatar billede MigMRF Juniormester
19. oktober 2019 - 22:58 #2
Altså ud fra videoen kan jeg ikke umiddelbart se hvilke vinkler du tænker på. Selvom vi antager at vinkle mellem jorden og raketten ved opsendelsespunktet er 90? Tænker du på vinklen ved kameraet fra jorden op mod raketten, eller på vinklen i luften fra raketens toppunkt mellem lodret og en retning mod kameraet?
Men jo, hvis jeg kender en vinkel mere kan jeg trekantberegne mig frem i og med jeg jo kender afstanden mellem kameraet og raketten opsendelsespunkt
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 11:24 #3
Et udgangspunkt.
https://ibb.co/Rc2mcXS
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2019 - 12:31 #4
det er lidt mere præcist, hvis kamera er i samme højde, som flasken er i ved afsendelsestidspunktet.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 13:07 #5
#4 det er jo for at vis princippet
Man lærer jo ikke af at sætte det hele op med
Sin(A)= (a/c)
Cos(A)`= (b/c)
Tan(A) = (a/b)
derfor kun dette
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2019 - 14:49 #6
#5 helt med på det, du laver flotte og sigende forklaringer. Tak for dem.
Er man helt nørdet, og i tvivl om lodret opsendelse, og 3 kameraer vinklet 120 grader fra hinanden med raket i centrum. Formel bliver dog kompliceret...
Avatar billede MigMRF Juniormester
20. oktober 2019 - 16:36 #7
#3
Altså jeg er helt med på trekantsberegninger og i øvrigt en nydelig skitse :)
Problemet er bare at vinklen ved kameraet ikke er målbar. Kameraet vil have en vinkel til jorden jeg kan måle, men et kamera har jo en stor vinkel den optager indenfor. Det er vel kun i midten at kameraet at vi kan benytte den tegning du har lavet.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 17:08 #8
Altså helt reelt du skal jo kende afstand til Affyrings sted Og kamera vinkel
https://ibb.co/RYxSdqv
Avatar billede MigMRF Juniormester
20. oktober 2019 - 17:22 #9
Det er jeg med på. Men du får ikke medregnet at kameraet har et synsfelt. Når jeg måler afstanden til 28 meter og vinklen til lad os sige 30 grader får jeg altså kun svaret hvis raketter befinder sig i en fuldstændig ret linje fra kameraet ved sit toppunkt. Det er dog meget usandsynligt at det er tilfældet.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 17:33 #10
Jeg forventer jo at billedet befinder sig midt i feltet.
Men som skrevet vil ikke løse det for dig
En landmåler gør det jo også fra stiv.
https://ibb.co/GPGSyLd
Forlader tråden