Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 10:21 Der er 12 kommentarer

IT-supporter

Jeg er i et praktikforløb som IT-supporter for at få et indblik i uddannelsen, og starter på grundforløb til januar.

Jeg er derfor så småt ved at sætte mig ind i de forskellige ting, som jeg vil støde på under uddannelsen som IT-supporter.
Jeg har indtil videre kigget på hardware, kabler, installeret Windows og skal nu til at kigge på WAN, LAN og V-LAN.
Er der nogen af jer der evt. har forslag/ideer til hvad jeg ellers kan kigge på? :-)

Tak på forhånd
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
23. oktober 2019 - 10:58 #1
PC'er og muligt tilbehør ifm køb.
Antivirus og beskyttelsesprogrammer i det hele taget.
HCI/Menneske-Maskine-Samspil
Dokumentering, både spec og brugervejledning,

var hvad der sådan lige røg ud af ærmet.
Held og lykke.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2019 - 12:26 #2
det er helt fint, hvis du er den supporter, der også kan noget mht Mac, og hvordan dimser (tablets og telefoner) deler data med pc/mac.
23. oktober 2019 - 13:49 #3
Hej kig lidt på hvordan du installerer hardware.  Ikke bare at sætte den fysiske dims ind i PC-kabinettet (den for kabinettet) men hvordan du får denne dims til at spille sammen med Windoze . KOrt sagt installation af DRIVERE og få det til at virke.  Og i den forbindelse, har "din" virksomhed ældre udstyr kan det være et <* Hel(censur)'> læs HELHEST  at finde denne driver . Hvad der kører upåklageligt i Win 3.11 / 98 / DOS vil sandsynligvis ikke køre i det hele taget i WINDOZE.

Og hvis du er virkelig "keen" på det kan du finde et programmeringssprog og begynde at se lidt på dette aspekt også. Vælg et med muligheder for system-programmerin , hvis jeg må foreslå noget .  Hvad du vælger er dog din sag.
(og så kan du få et par fjer i hatten hvis du får denne ældre enhed til at køre på WINDOZE! (hehe)).
KR
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
23. oktober 2019 - 14:01 #4
Lidt kendskab til bygning af hjemmesider var måske heller ikke af vejen. Blandt de mange ting at vælge imellem, vil jeg råde dig til at gå efter dét, som du er nysgerrig på og ikke det, som du/nogen tror, der er stort behov for. Behovene kan ændres. "Det er lysten, som driver værket".
23. oktober 2019 - 15:33 #5
HEJ igen,

(begyndte at tænke, og det er erfaringsmæssigt farligt.. Det giver ideer !!).....

Med den rivende udvikling inden for "små-processor-systemer" (Arduino, Raspberry for at nævne nogen)) er der et potentiale der også.  Og personligt tror jeg på, at det bare er et spørgsmål om tid, inden vi ser dem anvendt i multi-processor systemer , eventuelt som en specal unit.  Og eventuelt i main-frame-systemer baseret på Intel/AMD teknologien.

KR
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2019 - 23:05 #6
læs elektronik, det skal du bestå i grundforløbet
start med at lære ohms lov udenad: U=R*I, R=U/I, I=U/I
det er det samme som A=B*C, det bruges til at udregne volt, ampere, modstand
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2019 - 23:07 #7
I=U/R :)
24. oktober 2019 - 00:05 #8
Hej SID,

Omkring Ohms lov og Elektronik:

Jeg er enig, men hvis vi antager at vores spørger er nybegynder på IT, er der lige så stor sandsynlighed for, at han/hun er nybegner inden for elektronikkens kunst.
Og da er OHms lov den rene volapyk, så det at hælde formler i hovedet på ham/hende vil blot bidrage til at forvirringen bliver større. Jeg synes (for at at sige det blidt), at når der lægges formler ud på Ekspertern (og især til nybegyndere) bør de eksemplificeres og forklares (evt. med et link til en DANSK web-side).

KR
Avatar billede Schachtone Seniormester
24. oktober 2019 - 09:40 #9
OSI OSI OSI. Du skal lære OSI modellen udenad er selv færdig som IT-supporter til januar og det altoverskyggende emne på grundforløbet var OSI. Derudover så er det også værd at kigge på Boolean og kundeservice generelt
Avatar billede Schachtone Seniormester
24. oktober 2019 - 09:43 #10
og subnetting, Classfull/less IP, DHCP, DNS, NAT. Der er nok at tage fat i :-)
Avatar billede Cille04 Mester
24. oktober 2019 - 10:18 #11
Schactone: Tusind tak for forslagene! :-). Kan du mon huske nogle af de andre emner/ting i havde fat i på grundforløbet udover OSI? :-)
Avatar billede Schachtone Seniormester
27. oktober 2019 - 16:45 #12
Så kan jeg lige få tid til at skrive :-)

Du kan roligt sætte dig ind i installation af Windows Server og oprettelse af OU(Organizational Units) og GPO(Group Policies) for det bliver i tæsket igennem.
Batch scripting er også noget de godt kan lide.