Avatar billede Aske Praktikant
25. oktober 2019 - 12:19 Der er 3 kommentarer

Ekstern harddisk klikker "click of death"

Hej med jer.
Min harddisk klikker (sandsynligvis "click of death"). Jeg søger primært et sted omkring Odder, Aarhus, Ebeltoft, som kan hjælpe med at redde dens data. Kender i et sted? Her følger uddybelse af problemet.
WD MyPassport Ultra 1TB. Flere videoer på nettet indikerer at klik-lyden forårsages af at læsearmen sidder fast oven på disken. På bedste DIY maner åbnede jeg harddisken og så at armen ikke sad fast.
Hvad er problemet så?
Det pudsige er, at når jeg blot lagde dækket ind til selve harddisken på igen, men IKKE satte skruerne i igen, så klikkede den ikke. Det er først når jeg sætter skruerne i, at den klikker.
Den eksterne harddisk bliver registreret på min Mac under Systemrapport, men ikke i diskværktøj. Jeg har resettet usbporte, genstartet, prøvet anden mac mv.
Håber I kan hjælpe med enten at finde nogen i Østjylland der kan hjælpe, eller måske kaste noget mere lys over min harddisks situation.
Dbh Aske.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2019 - 12:33 #1
Der tror jeg desværre du har dummet dig for meget.

Når du åbner disken, kommer der små støvpartikler ind, og hvis de kommer i klemme mellem læsehoved og diskoverfladen, får du et såkaldt headcrash.
Har du oven i købet haft strøm på disken, uden låg på, er den endnu værre - for læsehovedet er afhængig af det overtryk der kommer, når disken spinner rundt... - så "flyver" læsehovedet på luftstrømmen, men når låget har været af, vil læsehovedet ikke kunne flyve (levitere), men vil i stedet hvile på diskoverfladen og ridse den.

Jeg kender ikke nogen i det jydske der kan hjælpe - men kan oplyse at priserne for datarecovery på en uåbnet disk let løber op i kr. 10-15-20.000, afhængig af situation.

Så kan du jo overveje, om du tror på at det kan betale sig :-)
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
25. oktober 2019 - 12:46 #2
Hvis de data der er på disken er vigtige, så bør den ikke tilsluttes mere.
Disken skal åbnes i clean room, hoveder ret sikkert udskiftes for at vurdere hvor galt det er gået.

At åbne en disk som din, uden for clean room og tilslutte den uden låg kan have ødelagt diskens data på få sekunder.

Årsagen til din disk klikker skyldes defekte hoveder, et eller flere af de fire hoveder i disken læser ikke mere. At disken ikke klikker før du monterer skruerne i låget, skyldes at den ene af skruerne i låget er det eneste der holder hovederne på plads. Uden låg og skruer, er luft flowet i disken ødelagt og hovederne kan ikke holde deres "flyve højde", endnu en stor risiko for at have ødelagt data.

Når en disk klikker er der risiko for at få sekunder ødelægge samtlige data.
Råd og tips fra Youtube er i min statistik den største årsag til datatab :(
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2019 - 13:41 #3
det kan gøres billigt
her er en udbyder
https://digitalsupport.dk