Avatar billede jalved Ekspert
26. oktober 2019 - 17:04 Der er 14 kommentarer

Program til at fjerne dubletter af filer

Jeg har optaget en del ting fra TV via min computer og har flere eksterne harddiske, hvor der måske ligger nogle af de samme ting.

Er der et gratis og simpelt program, hvor jeg kan sammenligne indholdet på to harddiske og få muligheden for efterfølgende at slette de dubletter, der måtte være?

Ikke kun filer, der er helt ens, men også filer, der måtte have samme navne - fx enslydende filmtitler, der er optaget på forskellige tidspunkter. Måske også en mulighed for at vælge den filtype, man gerne vil sammenligne.

Jeg mener, jeg tidligere har set spørgsmål på eksperten, hvor folk efterspørger noget af det samme. Men vil alligevel gerne høre, om nogen har erfaringer med et godt program.
Avatar billede puren Ekspert
26. oktober 2019 - 18:02 #1
tro ikke du finder noget gratis program der kan det du ønsker... der er nok kun den lange vej rundt... og så lang tid tager det heller ikke at finde ud af hvad det er for noget man ser ja self kan jeg da godt se det er svært at finde ud af om det er afsnit 9 eller 10 af familien fra bryggen sæson 1,2 eller what ever men er det så vigtigt at gemme det bliver jo nok genudsent en dag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2019 - 18:32 #2
Det kan vores allesammens CCleaner finde ud af at gøre: https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard

...Under tools kan du søge efter dubletter efter forskellige kriterier. Hvor god den er, ved jeg ikke... - det må du selv finde ud af :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:58 #3
når du optager fra tv, så starter og slutter dine optagelser jo ikke nødvendigvis i samme brøkdel af et sekund, så når man laver en sum på data, så vil de ikke være ens, og derfor er det ikke samme udsendelse.
Du er den eneste, der kan starte med at se en optagelse (spring reklamer over) og genkende om det er en, du har set på et andet medie.
Alle programmer til genkendelse af dubletter virker ved at lave en sum af data - de ser ikke på det logiske indhold.
Avatar billede milter Ekspert
26. oktober 2019 - 19:55 #4
Som de andre kommentarer antyder, der findes ikke noget gratis eller simpelt program, hvor du med et par klik kan fortælle computeren: "Jeg har en original fil, som der måske findes ti kopier af på min computer og eksterne harddiske i flere forskellige udgaver . Led efter dem dem og slet dem, jeg ikke ønsker at beholde."

Den eneste metode til at undgå at ende i en situation som din er at udtænke et system, som virker logisk for dig, og hvor du ud fra navngivning af filer eller mapper ved, at [i]det her er originalen, og det her er en kopi, som jeg har brugt til det her formål".[i/].

Det kræver en hel del selvdisciplin, men jeg kender ikke nogen bedre metode. :-)
Avatar billede Jannickhess Professor
27. oktober 2019 - 07:56 #5
Sikkerheds programmet, Bullguard har denne funktion, og man kan Downloade en prøveversion, eventuelt kun for at bruge denne funktion,

udover det så har Komputer for alle, en artikel, om hvilket program man kan bruge til at slette Dubletter

Men hvis jeg var dig, vil jeg grundigt undersøge om risikoen for at slette en masse forkerte Billeder, videoer, musik og så videre.

Mvh
Jannick
Avatar billede jalved Ekspert
27. oktober 2019 - 12:42 #6
Tak for alle de gode kommentarer og råd puren, ole_madsen, claes57, milter og jannickhess.

Det lyder lidt gennemgående, at det nok ikke er så simpelt, som jeg lige gik ud fra, det kunne være.

Jeg er med på, at et program ikke kan forventes at genkende identisk indhold i to filer, hvis de er optaget på forskellige tidspunkter.

Men jeg har egentlig allerede en ret streng logik i den måde, jeg gemmer ting på - dvs. enten med den originale filbetegnelse eller så omdøbt med titel og årstal, hvis det fx er en film.

Så jeg forestillede mig det skulle være muligt at kunne få en liste frem med identiske ting, hvor jeg så kunne hakke alt det af, jeg uden videre kunne se var dubletter og på den måde slette det.

Jeg vil lige prøve at kigge på CCleaner, som jeg selvfølgelig allerede bruger - om det er muligt at bruge det på denne måde også. Måske også Bullguard.

Artiklen, som der henvises til i Komputer for alle, er vist denne:

https://komputer.dk/computer/saadan-finder-og-fjerner-du-let-dubletter-paa-pc-en

Jeg tænker, jeg måske også kunne lave et eller andet med at søge alle filnavne frem via Windows, hvor jeg søger på to harddiske samtidigt. I søgeresultaterne burde jeg så hurtigt kunne se, hvor der er dobbeltfiler og få dem slettet.

Eller simpelthen lave to vinduer side om side med en enkelt liste over filnavne fra hver harddisk og så med lidt knofedt sidde og slette.

De sidste to muligheder, havde jeg dog håbet på, kunne gøres lidt nemmere med en eller anden type program.

Man kan selvfølgelig gøre som #1 delvist er inde på - og bare slette hele lortet...!
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. oktober 2019 - 14:54 #7
jeg foretrækker

http://www.alldup.info
Avatar billede milter Ekspert
27. oktober 2019 - 21:33 #8
Jo, nogle (hvis ikke alle) af programmerne kan godt genkende identisk indhold i to filer, selv om de er optaget på forskellige tidspunkter. Det kommer an på, hvilke kriterier du beder programmet om at bruge til søgningen. Nogle kan også søge på filer, der ligner hinanden, selv om de ikke er helt ens. Læs brugsanvisningen nøje, før du eventuelt går i gang med et program.

Det største problem er, at du sagtens kan komme til at slette filer, du egentlig ønskede at beholde, hvis du ikke er forsigtig.  Brug aldrig "Automatisk sletning" og check altid filer ved at åbne dem, før du sletter dem. Og husk, at du aldrig må inkludere Windows- eller programmapper i søgningen.
Avatar billede jalved Ekspert
30. oktober 2019 - 19:59 #9
Det er rigtigt, der i CCleaner under Tools i menuen til venstre er en mulighed for at bruge en Duplicate Finder. Den funktion havde jeg ikke lagt mærke til før.

Den kan nok være brugbar i nogle tilfælde, men den er for simpel til, at det er det, jeg leder efter.

Så prøvede jeg Alldup, som også bliver foreslået.

Det er faktisk ret tiltalende, meget enkelt at gå til og der er ovenikøbet en portable-version, så man ikke behøver installere programmet. Men det ser ikke ud til den kan bruges til videofiler, men har man mp3-filer og andet, man gerne vil have ryddet op i, så kunne den være en fin mulighed.

Jeg har googlet lidt og fundet et par gratis programmer. Nu vil jeg prøve at se, om et af dem kan bruges.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2019 - 20:27 #10
Hvis du finder noget brugbart, så skriv endeligt ind, så vi kan få lidt viden uden at skulle igennem tests selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2019 - 20:56 #11
Jeg har i øvrigt selv brugt https://download.cnet.com/Duplicate-File-Hunter/3000-20432_4-75118901.html tidligere til det samme. Men det er mange år siden, så jeg ved ikke hvor god den er længere...

Grunden til at jeg ikke nævnte den tidligere er, at jeg forvekslede den med https://www.duphunter.com/download.html som er målrettet fotos...
Avatar billede Erik_M Praktikant
02. november 2020 - 10:31 #12
Jeg kan varmt anbefale et program fra 2014 - men som jeg stadig anvender med stor fornøjelse. Det er whereisit.(https://www.whereisit-soft.com). Du kreerer en database med alle mulige oplysninger om dine mapper, filer osv., fra pc'er, nas-servere osv.  Du kan søge på kryds og tværs efter filer med samme størrelse, navn, filtype osv. Det kører stadig fint på win10.
Så thumbs up herfra
Avatar billede Jannickhess Professor
23. august 2021 - 09:14 #13
Har ikke været logget ind længe derfor siger jeg først 1000 Tak nu for din hjælp
Avatar billede pedersen66 Praktikant
12. november 2021 - 16:13 #14
Hej Jelved.
Ved ikke om du har fundet ud af dit problem men ellers er der et par fif her ellers håber jeg det kan hjælpe andre. Jeg er ny i det her så er der noget Experter der mener det lyder som volapyk og det ikke er rigtigt så vil jeg gerne have en tilbagemelding. Indlægget er hvis blevet lidt langt :-) :-)
Jeg sidder med det samme problem med ca. 15 - 20 HD da jeg havde 1.Stationær PC og 5 bærbar til forskellige formål og når jeg købte ny PC kopirede jeg de vigtige ting over fra den gamle pc, og lagde den gamle til side, tænkte resten gør jeg senere :-) men det blev aldrig gjort.

Er nu ved at rydde op for gang nr. 2 men det kommer senere hvorfor det er 2. gang.

Tog den hårde måde først, jeg fandt en af mine store Lager HD Vi kan kalde den
B. Backup gamle HD.
Lavede mapper på den til. pdf-Excel-dokumenter - programmer - Billeder osv. osv.

Smed de 5 HD i som der var plads til i Min Stationær PC. Så tog jeg første HD vi kalder den E. og flyttede hoved mappen "billeder" med undermapper over på
B: Backup gamle HD.
Åbnede drev F: markerede under mapper fra billeder og flyttede til B: Billeder.
På et tidspunkt kommer der en kasse hvor der står vi har fundet 54 identiske filer og du få mulighed for at beholde begge filer hvor den eks. "Karl som ung.jpg den anden vil så hedde "karl som ung.jpg (1)" og du kan så tjekke om de er ens og slette dem med 1 bagved. (Nok den jeg vil anvende her 2 gang)
Du får også valget behold filen fra F. så overskriver den den i B.
Og valget Behold den i B. og den flytter ikke den i F.
Du kan scrole ned gennem filerne i kassen og se om navn og str. og dato. er ens.

Nu kommer vi til det jeg skrev tidligere.
(At jeg er ved og rydde op for gang nr. 2)

WARNING.
FLYT FOR GUDSKYLD IKKE FILERNE. KOPIER DEM TIL AT STARTE MED.

Jeg flyttede alle billeder og video fra de sidste 25-30 år og så alle firma lealaterede filer og regnskaber for 3 firmaer osv. Brugte metoden at flytte og overskrive den der tidligere var flyttet, Tænkte at så var alle filer væk fra Drev F: med det samme.
Så kom der en meddelelse at der var Update til Windows.
Aaaaaaaa Pis det var et hacker angreb.
Og den ramte ikke kun C: Drevet men alle Drev der sad i PC.
Samtlige filer hed nu PIIQ til sidst og da det var en online PIIQ har de ikke fundet en løsning endnu.
KOPIER KOPIER KOPIER  Kan ikke sige det nok gange.

Jeg er i gang med at prøve en metode. Hvor jeg i Drev B. Oprettede en mappe.
Samling af div. HD. Laver derefter en undermappe der hedder samlede filer.
mapperne fra E: over i.
Så kopier indtil du er færdig med :E
Gå i den første mappe på B: Samling af div. HD højerklik gå i egenskaber se hvor mange filer og mapper og Gb der er ( skriv det ned.)
Lav en søgning på B: efter filer med (1) skriv antallet ned.
Lav en mappe på Drev E: træk alle dine mapper ind i den så de andre er undermapper (Gør det lige inden du starter.)
Gå i den første mappe på E: gå i egenskaber se hvor mange filer og mapper og Gb der er ( skriv det ned.)
Træk tallet du fik fra søgningen af (1) fra. Se om tallene stemmer.
Så du færdig med E: Og gå i gang med F:
Ved ikke hvor mange backup / Drev du har men gem tallene fra hvor mange mapper og filer og Gb på de forskellige drev der var. i tilfældet af der dannes nye mapper og filer.
Jeg er ved at lave et regneark til formålet. Da mit er et større projekt da der ligger systemer på mange af diskene.

Der findes et lille godt program der hedder Totalcmd det kan sammenligne  og synkronisere og kopier filer mellem drevene. og alt muligt andet jeg ikke har prøvet.