Avatar billede Jan K Ekspert
05. november 2019 - 23:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fodnotetypografi driller

Jeg har en fodnotetypografi, der lige nu er defineret som Indrykning Speciel: Hængende 0,4 cm

Det giver er resultat i denne stil, når der er flere linjer:

4. Having a lot of children combined with hard work took its toll on many
        women who got worn out before their time and died relatively young.

Retter jeg til ingen hængende indrykning, men en generel indrykning på 0,4 cm bliver resultatet at alt indrykkes, inklusive fodnotenummeret.

Det jeg ønsker at opnå er at alle linjer starter samme sted, altså noget i denne stil:

4. Having a lot of children combined with hard work took its toll on many
    women who got worn out before their time and died relatively young

Er det muligt, og hvordan skal indstillingen i givet fald være.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. november 2019 - 23:44 #1
Og så har jeg lige opdaget, at nogle af fodnoterne, som er formateret med den samme typografi, faktisk står som jeg ønsker det, Mystisk.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. november 2019 - 00:42 #2
Du skal ændre definitionen af typografien Fodnotetekst sådan:

1. I dialogboksen Afsnit > fanen Indrykning of afstand:
    Sæt ventre indryk til 0 (nul).
    I feltet Speciel: Vælg Hængende og indtast det ønskede indryk, f.eks. 0,5 cm.
    Klik OK.

Når du har indsat en fodnote: Slet mellemrummet efter nummeret og tast Tab i stedet.

Det kan du evt. gøre til slut vha. Søg og erstat. Det er også muligt at lave en makro, som sørger for den ændring.

I de fodnoter, det pt. ikke står korrekt: Marker fodnoten og tast Ctrl+Q for at rydde afsnitsformatering of vende tilbage til den ”rene” typografi. Tjek, om du har en tabulator efter nummeret i stedet for mellemrum.

Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8), så du kan se alle tegn.
Avatar billede Jan K Ekspert
06. november 2019 - 09:53 #3
Tak. Opdagede selv det med tabulatoren, og det virkede. Det viste sig i øvrigt at problemt kun opst9d når fodnotenummeret var encifret.