Avatar billede ole_viller Mester
06. november 2019 - 11:26 Der er 17 kommentarer

Første kommende bestemte ugedag(e)

Jeg søger en formel, der kan beregne datoen for førstkommende tirsdag eller torsdag (altså udfra dags dato).

Skal bruges i denne forbindelse, hvis det gør det lettere at forstå.
I uge 32 (2019) starter et undervisningshold. Der er undervisning hver tirsdag og torsdag. Og i uge 31 skriver jeg til holddeltagere, at de skal komme første gang tirsdag d. 06.08.19 (uge 32)
Efter at holdet er gået i gang, kommer der muligvis nye deltagere til - og de skal jo ikke starte i uge 32 men førstkommende tirsdag eller torsdag.
Det kunne jeg selvfølgelig bare skrive - men jeg administrerer mange hold, hvorfor det ville være smart med en eller anden formel.

På forhånd tak.

Ole Viller, Randers
Avatar billede Juul Forsker
06. november 2019 - 12:26 #1
Så hvis vi siger at vi er i uge 31 og det er onsdag. Skal næste hold så være torsdag i uge 31 eller tirsdag i uge 32?
Avatar billede ole_viller Mester
06. november 2019 - 12:32 #2
Juul. Det skal være torsdag i uge 31 (bortset fra, at undervisningen jo først starter i uge 32). Men altså det skal være førstkommende dag med undervisning.
Avatar billede acore Ekspert
06. november 2019 - 12:43 #3
Hvis du har den ene ugedag med undervisning i A1 og den anden i A2. I A1 og A2 er ugedagene angivet som 1 for søndag, 2 for mandag osv. Dvs tirsdag og torsdag er 3 og 5.

Så giver

=TODAY()+MIN(IF(A1-WEEKDAY(TODAY())<0;7)+A1-WEEKDAY(TODAY());IF(A2-WEEKDAY(TODAY())<0;7)+A2-WEEKDAY(TODAY()))

dig den nærmeste dato med undervisning.
Avatar billede Juul Forsker
06. november 2019 - 12:43 #4
Men ønsker du en formel der fortæller hvornår næste tirsdag eller torsdag er, eller skal den kun vise hvornår næste tirsdag er? :)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. november 2019 - 16:08 #5
Måske:
=HVIS(UGEDAG(IDAG())=5;IDAG()+5;HVIS(UGEDAG(IDAG())=6;IDAG()+4;HVIS(UGEDAG(IDAG())=7;IDAG()+3;HVIS(UGEDAG(IDAG())=1;IDAG()+2;HVIS(UGEDAG(IDAG())=2;IDAG()+1;HVIS(UGEDAG(IDAG())=3;IDAG()+2;HVIS(UGEDAG(IDAG())=4;IDAG()+1;"")))))))
Avatar billede jens48 Ekspert
06. november 2019 - 21:30 #6
Førstkommende tirsdag kan vises med denne formel:

=TODAY()+8-WEEKDAY(TODAY();12)

Og hvis du vil have formelen til at vise førstkommende torsdag ser den sådan ud:

=TODAY()+8-WEEKDAY(TODAY();14)
Avatar billede jens48 Ekspert
06. november 2019 - 21:40 #7
Formelen ovenover vil om tirsdagen referere til efterfølgende tirsdag. Hvis du vil have den til på en tirsdag til at referere til dags dato, skal formelen se således ud:

=TODAY()+7-WEEKDAY(TODAY();13)

Og for torsdag:

=TODAY()+7-WEEKDAY(TODAY();15)
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2019 - 00:34 #8
Savner oplysning om, den ska vise den førstekommende enten tirsdag eller torsdag. Altså at den tirsdag og onsdag skal vise torsdag og alle andre dage tirsdag?
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2019 - 00:36 #9
Hvis det er sidstnævnte kan denne udgave af #& klare det

=HVIS(IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();12)<IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();14);IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();12);IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();14))
Avatar billede acore Ekspert
07. november 2019 - 08:46 #10
@store-morten, @jens48 og @Jan K: Se #3: Den virker og er en løsning. Hvis det er dansk skal funktionsnavnene lige ændres.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. november 2019 - 09:17 #11
@acore Det var da lidt af en udmelding ;-)
Hvis der møde en deltager, op i løbet af i dag, kan han/hun så nå at starte i dag?
Avatar billede acore Ekspert
07. november 2019 - 09:23 #12
Ja - det er ikke umuligt. Men hvis ønsket er, der skal være et vist antal dage eller timer, så kan det lægges ind med et snuptag. I relation til det må spørger på banen.

Men spørger har markeret mit indlæg som løsning (det kan jeg se i mine notifikationer), men af en eller anden grund (sikkert en fejl), kan man ikke se det i tråden.

Jeg opfordrer blot til, at vi prøver at arbejde sammen mod en løsning og læser og forholder os til forrige indlæg inden vi poster.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. november 2019 - 09:30 #13
@acore
Dit indlæg har fået: 1 synes godt om dette
Avatar billede acore Ekspert
07. november 2019 - 09:39 #14
Ja, og som jeg skriver, så har jeg fået notifokation om, at spørger har markeret det som en løsning, men det kan man ikke se i tråden. Det var en serviceoplysning.

Hvis du ikke tror mig, så se http://acox.dk/images/screendump.jpg
Avatar billede ole_viller Mester
08. november 2019 - 17:01 #15
1000 tak for alle indlæg.
Jeg har ikke nået at teste alle - men mon ikke, der er noget ,der virker.

Jeg forstår dog ikke helt, at der kan være tvivl om, hvad jeg leder efter. "førstkommende tirsdag eller torsdag" betyder selvfølgelig, at hvis det er . . .

# mandag, skal man finde tirsdag i samme uge
# tirsdag eller onsdag, skal man finde torsdag i samme uge
# torsdag, fredag, lørdag eller søndag, skal man finde tirsdag i den efterfølgende uge.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede jens48 Ekspert
08. november 2019 - 17:44 #16
Hej Ole,
Det var klar tale. Så kan denne formel klare det:

=IF(WEEKDAY(TODAY();12)>2; TODAY()+8-WEEKDAY(TODAY();12);TODAY()+8-WEEKDAY(TODAY();14))

På dansk bliver det til:

=HVIS(UGEDAG(IDAG();12)>2; IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();12);IDAG()+8-UGEDAG(IDAG();14))
Avatar billede store-morten Ekspert
08. november 2019 - 20:45 #17
Så er den lange formel i #5 ikke helt ved siden af :-)