12. november 2019 - 00:05 Der er 7 kommentarer

Problemer med start-up

Hej mit navn er Benjamin
Jeg skulle i dag til at lave skole arbejde, hvorefter jeg starter min elskede computer, som er en gammel Macbook pro, hvorefter denne genstarter efter at være i login proces. Jeg, som den garvede google rytter som jeg er, bevæger mig rundt i diverse guides.
Der bliver genstartet i gendannelsestilstand, hvorefter jeg opdager, at jeg ikke kan geninstallere softwaren, da der er problemer med noget inde i diskstyringen. Jeg leger derefter rundt i terminal og diskstyringen, og nu er jeg endt op med en computer, som jeg ikke engang kan skrive koden ind på, fordi jeg har pillet ved noget forkert
Jeg tænker, også med den vattede info jeg kan give, om der er en person som ved hvordan jeg får det ændret tilbage, så jeg kan komme ind på min admin konto. Jeg kan nemlig hverken gendanne eller noget nu, da den som sagt siger koden er forkert
Avatar billede Anders Seniormester
12. november 2019 - 00:21 #1
Hvis du er meget heldig :) MEGET heldig. Så kan du geninstallere din Mac med et USB stik med Mac OSX eller via gendanning fra internettet(CMD+alt+R ved startup).
Du skal ikke formatere din disk, bare installere Mac oven på igen.

Men det lyder meget usandsynligt at du kan, jeg gætter på du skal formatere din mac og installere Mac igen forfra.
Avatar billede Anders Seniormester
12. november 2019 - 00:23 #2
Har din Mac firewire eller Thunderbolt kan du bruge taget diskmode, men det er også et longshot. Efter HDD'en ikke kan bruges længere er der som regel meget lidt at gøre.

https://kb.iu.edu/d/aahs
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2019 - 07:44 #3
Har du noget på disken, som du ikke har sikkerhedskopi af? TimeMachine, iCloud eller andet?

Hvis ikke, er det bare at geninstallere som skrevet i #1.

Har du Timemachine, kan du også gendanne alt efter denne.

Har din Mac en hhd eller ssd. Du skriver den er gammel, hvilken årgang/model?
12. november 2019 - 11:04 #4
Det er en pro fra 2014 tror jeg nok
Den har hdd
12. november 2019 - 11:05 #5
Hvordan formaterer jeg den?
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2019 - 11:23 #6
Følg retningslinierne på denne side:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Forstår du ikke har noget på disken som skal reddes? Hvis du har det, må du intet foretage dig nu, men ellers følger du guiden ovenfor.

Du skal så slette disken og vælge format. Følg denne vejledning:
https://support.apple.com/da-dk/HT208496
Avatar billede Anders Seniormester
12. november 2019 - 12:11 #7
Er den fra 2014 har den en ssd.