Avatar billede snedker1 Juniormester
18. november 2019 - 17:07 Der er 14 kommentarer

tilfældig nedlukning og opstart pc

Hej
Jeg er ved at være gråhåret nu - har købt en ny pc og den virker ikke helt som jeg havde forventet !
ca 3 mdr gammel win 10 pc , bundkort Z390 (msi tomahavk) og intel i9  9900K
processor , Corsair strømforsyning RMx 850 så det burde være ok ?
den lukker pludseligt ned ca 1-2 gange på 14 dage og kan også finde på at starte op af sig selv - jeg har nu idag kommet hjem til en pc som var slukket i går aftes/morges og nu har den forsøgt at starte i løbet af dagen , strømknap på kabinet lyser konstant blåt men ingenting på skærm - så den har ikke kunnet kommet op og køre !
når den lukker ned af sig selv - lyser knappen også blåt bagefter og det er ikke muligt at starte pc uden at jeg slukker for strømforsyningen - venter lidt og starter så normalt op ! - hvis jeg ikke slukker for strømforsyning men holder powerknap på pc inde indtil den slukker og derefter trykker på powerknap på kabinet - så kommer den ikke længere end at den blå lampe lyser konstant !
der er garanti på skidtet og den har været indleveret 2 gange allerede - 1. ste gang blev strømforsyningen skiftet , næste gang blev bundkortet skiftet til en lidt dyrere model og den laver stadig den samme fejl !!!
gode råd SØGES
mvh
Jan Hansen
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2019 - 17:31 #1
Hvis den allerede har været til reparation to gange, så begynder man at kunne tale om at du kan benytte rette til at levere den tilbage, og få en anden i stedet.

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/reparation-eller-ombytning/reparation-og-ombytning-uden-udgift-for-forbrugeren/
Avatar billede snedker1 Juniormester
18. november 2019 - 18:54 #2
Hej
Jamen det er en der er bygget specielt og jeg er mere interesseret i at få den til at virke - så mere hvis nogen havde en formodning om hvad der kan være galt !
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2019 - 19:07 #3
Jeg ønsker ikke putte salt i såret, men jeg synes ærligt talt ikke, at det virker særligt professionelt af firmaet hvor den er bygget/købt, hvis de ikke kan reparere maskinen.
Avatar billede snedker1 Juniormester
18. november 2019 - 19:15 #4
Hej Erik
jamen de får da også lov at prøve igen ! og de har jo byttet både strømforsyning og bundkort så det er jo mystisk hvad det kan være ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2019 - 19:33 #5
Så kunne man jo mistænke processoren for at være synderen. Jeg tror ikke at det evt. kunne være PSU´en (strømforsyningen) der ikke ka følge med, for 850 W er pænt meget.
Avatar billede snedker1 Juniormester
18. november 2019 - 19:55 #6
Kan processoren selv starte pc op ? eller i det mindste forsøge for det lykkedes jo ikke i dag.
udover cpu så har jeg grafikkort på ca 105W (Pny P4000) og ellers er der kun 1  samsung ssd 970 pro på 1 tb nvme 2.  2280 og en samsung ssd 860 sata på 2 tb og de bruger jo ikke meget
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2019 - 20:11 #7
Nej processoren kan ikke starte pc op.
Men BIOS har i mange tilfælde funktioner til det.
Det kan være Wake on Lan, og usb kan også være aktiveret så der er strøm på usb tilsluttet mus.
Lukker du den kun ned i slumre vi de starte op ved den mindste bevægelse på musen eller tryk på tastatur.
Lukker du pc helt og der ikke er aktiveret noget i BIOS så bør den ikke starte op.
Avatar billede snedker1 Juniormester
18. november 2019 - 20:51 #8
Hej
Jeg har deaktivereret dvale funktionen i win 10 så skærm og harddisk gård aldrig i dvale , jeg er helt sikker på at da jeg lukkede ned i går aftes - da slukkede den helt og alt lys omkring powerknap blev slukket - så det var meget mærkeligt at komme hjem til en pc hvor der var konstant lys ved powerknap men ingen aktivitet på skærm. Kan også se at hvis jeg forsøger at starte ved powerknap efter at have holdt den inde i første omgang for at få den til at slukke det blå lys - så starter den op med det blå lys men den går ikke ind og læser på C - den lampe blinker ellers når den starter rigtigt op , men slukker jeg strømforsyning og tænder den igen - så starter den korrekt med powerknap
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2019 - 22:49 #9
Har du tjekket strøstyringen i BIOS?
Avatar billede snedker1 Juniormester
19. november 2019 - 20:40 #10
Hej
Nej det må jeg lige checke , hvilken tast er det man trykker på under opstart for at komme ind i bios ?
Jeg har ikke manualen over bundkortet
Avatar billede snedker1 Juniormester
20. november 2019 - 06:01 #11
Hej
Varme er nok ikke problemet da blæser på cpu er valgt efter netop den cpu , jeg spiller ikke på pc eller stresser cpu for at teste o.l. - så alm mail og word og meget begrænset
Brug af photoshop er nok alt den bliver brugt til , udover cpu er der ikke rigtigt noget der udvikler varme , grafikkort på 105 w og 2 ssd og 64gb ram - så er alt vist med.
Strømforsyning er også overdim.  Da den er på 850w , kabler er dem der følger med
Så det er næppe problemet
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2019 - 16:11 #12
#10 Del eller F2 vil jeg mene :-)
Avatar billede snedker1 Juniormester
20. november 2019 - 17:38 #13
Tak
Det prøver jeg lige - ikke fordi jeg tror problemet ligger der - pc er jo bygget af et firma der også leverer pc til uni (odense) så de burde ellers have styr på det !
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. november 2019 - 19:04 #14
Ja, det synes man de skulle have.