Avatar billede sjokoman Juniormester
21. november 2019 - 13:16 Der er 9 kommentarer

Jeg skal tage et udtræk fra ECEL til en Bankfil og oprette en csv fil der ser således ud

”ERH100”,”61601234567”,”Test overførsel”,”61607654321”,,”01”,”10”,
”01012000”,”250,25”,”231298”,”Lidt til kassen”,,,,,,,,,”J”

Altså med gåseøjne og komma i mellem felterne.
Det er Bankernes Formatbeskrivelse til
ERH - Bankens Erhvervsformat (BEC format) , jeg skal bruge.

Jeg bruger Excel Office 365 MSO 32 Bit
Jeg skal bruge en måde, så jeg kan se, at der er gåseøjne omkring felterne og at de bliver adskilt af et komma.

I gamle dage, kunne jeg altid se i et tekst program, hvordan filen så ud.

Er der en, der kan hjælpe mig?
Avatar billede Jan K Ekspert
21. november 2019 - 14:37 #1
Excel bruger den liste separator som Windows er sat op til, typisk semikolon, så du skal nok ændre Windows indstillingerne, og det vil så slå igennem i alle programmer.
Avatar billede Jan K Ekspert
21. november 2019 - 14:45 #2
Og omkring citationstegnene er du nok nødt til at indsætte dem i Excel før du gemmer.
Avatar billede sjokoman Juniormester
21. november 2019 - 15:18 #3
Takker, kan godt forstå, hvad du mener.

Tjekker det senere.
Havde håbet på en komma, direkte model ;-)
Avatar billede Jan K Ekspert
21. november 2019 - 17:02 #4
Du kan formatere cellerne med citatkonstegn, så slipper du for at skrive dem.
Avatar billede sjokoman Juniormester
22. november 2019 - 07:38 #5
Ja jeg tænkte lidt af det samme og vil også sætte et komma efter gåseøjnene.
Giv mig lige et par dage, så har jeg tid til at teste. :-)
Avatar billede sjokoman Juniormester
22. november 2019 - 10:10 #6
Om danne Excel data til betalingsfil til bank. Det er svært! Kan ikke få hjælp fra banken.
I Excel har jeg 11 felter. Jeg skal omdanne dem til Bankernes ervhvervsformat ERH, altså lagre dem i en kommasepareret tekstfil, hvor alle felterne er indsat i gåseøjne:

Eksempel, hvordan det skal se ud i tekstfilen:
"ERH356","54702264734","","54702222199","","","","","123,00","281205","Faktura 123"

Kommer data fra excel til at se således ud, kan jeg uploade filen til min bank og lette arbejdsgangen og være fri for tastefejl.

Jeg antager, at jeg skal have et seperat ark med de data, der skal omdannes, for at filen kan se rigtig ud. Altså tage de specifikke data fra ARK1 over i ARK2 og så gemme ARK2 som tekst.fil
Er dette muligt?
Takker.
Avatar billede Jan K Ekspert
22. november 2019 - 11:17 #7
Jeg ville nok bruge en makro til at sætte anførselstegnene og så gemme som semikolonsepareret CSV fil. Denne ville jeg så åbne i en teksteditor, fx notesblok og erstatte semikolon med komma. Desuden erstatte de ekstra citationstegn, der generes så der kun er et hvert sted.

Koden til citationstegn kunne se således ud

Sub Cita()
    For Each c In ActiveSheet.UsedRange.Cells
        c.Value = """" & c.Value & """"
    Next c
End Sub
Avatar billede sjokoman Juniormester
22. november 2019 - 13:13 #8
Umiddelbart virker det for tungt til at blive godt. Jeg skal( helst ikke ) selv udføre processen, og tvivler på mine hjælperes kompetencer til denne manøvre.

mvh Johnny
Avatar billede Jan K Ekspert
22. november 2019 - 13:42 #9
Din udfordring er, at Excel hverken kan sætte citationstegn eller bruge komma, når den gemmer som separeret fil., så det er du på en eller anden måde nødt til at lave uden for Excel.