Avatar billede HPA Juniormester
28. november 2019 - 16:18 Der er 16 kommentarer

Autofit rækker (blandet flettede og ikke flettede celler)

Hej.

jeg har forsøgt mig med en VBA kode til autotilpas af højde på rækker i et excel ark.
Arket er et spørgeskema, hvor der er en god blanding af enkelt celler og flettede celler.

Jeg har umiddelbart fået lavet en kode til autotilpasning af højde, men synes ikke det fungerer optimalt.

Det er som om man skal bruge piletasterne op og ned et par gange før det slår igennem.
Det skulle egentlig bare ske når man skriver i en celle og trykker enter.

Jeg håber i kan hjælpe.

Koden ser sådan ud:

Private Sub Worksheet_selectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
Dim CurrentRowHeight As Single, MergedCellRgWidth As Single
    Dim CurrCell As Range
    Dim ActiveCellWidth As Single, PossNewRowHeight As Single
    If ActiveCell.MergeCells Then
      With ActiveCell.MergeArea
            If .Rows.Count = 1 And .WrapText = True Then
                Application.ScreenUpdating = False
                CurrentRowHeight = .RowHeight
                ActiveCellWidth = ActiveCell.ColumnWidth
                For Each CurrCell In Selection
                    MergedCellRgWidth = CurrCell.ColumnWidth + MergedCellRgWidth
                Next
                .MergeCells = False
                .Cells(1).ColumnWidth = MergedCellRgWidth
                .EntireRow.AutoFit
                PossNewRowHeight = .RowHeight
                .Cells(1).ColumnWidth = ActiveCellWidth
                .MergeCells = True
                .RowHeight = IIf(CurrentRowHeight > PossNewRowHeight, _
                CurrentRowHeight, PossNewRowHeight)
            End If
        End With
    End If
End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
28. november 2019 - 21:09 #1
Hvis det skal ske, når du trykker enter efter at have skrevet, skal du bruge Worksheet_Change i stedet for Selection_Change som først udløses, når du kommer til en celle.
Avatar billede HPA Juniormester
29. november 2019 - 08:08 #2
Hvis jeg retter til Worksheet_Change sker der slet ingen ting
Avatar billede Jan K Ekspert
29. november 2019 - 10:35 #3
Har du mulighed for at uploade arket i Dropbox el.l.?
Avatar billede HPA Juniormester
29. november 2019 - 11:44 #4
Avatar billede HPA Juniormester
05. december 2019 - 10:09 #5
Hej Jan K

Har du haft mulighed for at kigge på det og evt se hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede Jan K Ekspert
05. december 2019 - 14:41 #6
Jeg har set på den, men er ikke kommet frem til en løsning. Bliver ved med at få en fejl 1004 i koden.
Avatar billede HPA Juniormester
05. december 2019 - 16:29 #7
Og det er ikke fordi der er flettede og ikke flettede celler, at det giver problemer?

Jeg kan heller ikke autofit, hvis jeg dobbelt klikker på en række, som man jo ellers normalt kan i excel. Jeg tænker der er noget her?
Avatar billede Jan K Ekspert
05. december 2019 - 22:43 #8
Jeg er ret sikker på at det har noget med de flettede celler at gøre. Jeg hat bare ikke været til at finde løsning so far.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. december 2019 - 22:52 #9
Som du kan se her kræver det, at fletningen ophæves underbejs

https://contexturesblog.com/archives/2012/06/07/autofit-merged-cell-row-height/

Og det har jeg ikke lige haft tid til zt eksperimentere med
Avatar billede HPA Juniormester
06. december 2019 - 13:39 #10
Nej det kan jeg godt se - det giver lidt udfordringer.
Jeg tænkte godt det var sådan noget.

Øv øv, jeg håbede det var nemmere at løse.
Avatar billede Jan K Ekspert
06. december 2019 - 14:00 #11
Beklager.
Avatar billede Jan K Ekspert
06. december 2019 - 14:01 #12
Du kan læse stort set alle steder, at man, hvis det overhovedet er muligt, helt bør undgå at flette celler, fordi det kan give problemer mange steder - ikke kun ved autofit.
Avatar billede HPA Juniormester
11. december 2019 - 09:26 #13
Ja det har jeg godt læst - desværre er det svært at undgå i dette.
Jeg må bare leve uden denne feature - men tak for du havde tid til at prøve.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. december 2019 - 10:49 #14
Prøv at teste hvad der sker hvis du udskifter: ActiveCell med Target
Avatar billede HPA Juniormester
11. december 2019 - 11:08 #15
Det virker delvist
Avatar billede store-morten Ekspert
11. december 2019 - 18:40 #16