Avatar billede fancy Mester
28. november 2019 - 19:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Code stopper

Hej jeg vil gerne kunne teste om der står noget i disse 2 felter, men code stopper og der sker ikke merer.

    // tester om formattet er korrekt
    if(!preg_match("/^\+45\d{8}/", $ttel));
die or
    ('Ugyldig eller ingen telefon nummer.<br />
<br />Du skal skrive 45 foran');

if(!preg_match("/^[_\.0-9a-z-]+@([0-9a-z][0-9a-z-]+\.)+[a-z]{2,3}$/i", $_POST['tmail']) || empty($tmail)) {
    die ('Ugyldig eller ingen e-mail.<br />
<br />
Hvis medhjælperes mail adresse er ugyldig<br />
eller ingen er opgivet så skriv din egen mail adresse');
}
Avatar billede Slater Ekspert
28. november 2019 - 20:35 #1
"die or" giver ingen mening. Der siger du bare at den skal stoppe koden, og hvis den ikke stopper skal den udføre en parentes, hvilket ikke kan lade sig gøre - men den vil aldrig komme dertil, da en die() ikke kan mislykkes.

Ud over det har du et semikolon efter en if-sætning, hvilket også ødelægger den.
Avatar billede fancy Mester
28. november 2019 - 23:05 #2
Hvis jeg fjerner simikolon er der fejl i koden, hvis jeg fjerner die køre den vidre og tjekker om der er skrevet en mail adresse, men jeg for ikke tjekket telefon nr.
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. november 2019 - 09:39 #3
Du skal jo både fjerne semikolon og rette den die-kommando. Hvordan virker denne:

if(!preg_match("/^\+45\d{8}/", $ttel)) {
  die ('Ugyldig eller ingen telefon nummer.<br />
        <br />Du skal skrive 45 foran');
}

if(!preg_match("/^[_\.0-9a-z-]+@([0-9a-z][0-9a-z-]+\.)+[a-z]{2,3}$/i", $_POST['tmail']) || empty($tmail)) {
    die ('Ugyldig eller ingen e-mail.<br />
        <br />
        Hvis medhjælperes mail adresse er ugyldig<br />
        eller ingen er opgivet så skriv din egen mail adresse');
}
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. november 2019 - 09:41 #4
BTW: I forhold til den første test var det måske nemmere bare selv at indføre 45 i tallet, hvis man opdager, at det mangler?
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. november 2019 - 09:44 #5
Aaarh, sorry: Glem min kommentar i forrige indlæg. Den tester jo også for andre ting...
Avatar billede fancy Mester
15. december 2019 - 18:19 #6
Sorry den sene tilbage melding, men nu kører det som det skal