Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 14:24 Der er 15 kommentarer

Gendannelse af DanID nøglefil fra windows 7 backup

Jeg er i den situation at jeg har formateret og geninstalleret mit OS og været så dum, ikke at huske og lave en backup af min nøglefil (Medarbejdersignatur). Jeg var dog "klog" nok til at lave en fuld backup af mit gamle drev inkl. OS med windows 7 backup manager (Ja det var win 10, men det var den mulighed jeg kunne google mig til at bruge). Jeg har mounted min .vhd fil og kan gennemse alle filer, men kan ikke lige hitte nøglefilen. Har kigget i user -> myusername -> .oces men heri ligger kun en log fil som ikke er til meget hjælp. Jeg har googlet hele dagen igår for at finde default location af denne fil, eller i det mindste hvad filtype jeg skal kigge efter, men har ikke kunne finde noget. Jeg har så tænkt at måske kunne jeg boote denne backup fil i Vmware eller lign. og bruge appen til at lave en backup af filen, men ved ikke hvordan

Så:

1. (Ville nok være nemmest) Hvor er default location til nøglefil, eller hvad filtype skal jeg lede efter?
2. Eller, hvordan kan jeg gøre så jeg kan boote fra backup fil, gerne vha. Vmware eller lign?
3. Andre ider?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2019 - 14:44 #1
Du skal have fat på din virksomhedsadministrator, som kan lave en ny signatur til dig med et snuptag.

For at fiske nøglen ud af den gamle installation, er du nødt til at lave en fuld restore, for at kunne tage backupen. Du kan ikke bare kopiere en fil fra backuppen - desværre...
Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 14:51 #2
Hej Ole og tak for dit svar

Nu er jeg alene, og er selv virksomhedsadministrator desværre, men kan vel nok bestille en ny gennem DanID. Skal dog ind og lave momsregistering hurtigst muligt så ville være fedt at få den genskabt fremfor den lange ventetid med postnord.

Mht. til at fiske filer ud fra en backup fil (.VHD) er det faktisk ret nemt, og helt sikkert muligt. Jeg kan browse hele filsystemet og kopire alle de filer jeg vil til mit nye OS, hvis jeg følger fx denne guide: https://www.groovypost.com/howto/attach-copy-files-vhd-windows-10/

SÅ hvis bare jeg kunne hitte nøglefilen så ville det være en mulighed
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2019 - 15:25 #3
Jo, men den ligger ikke som en fil, men som et certifkat. Derfor kan du ikke bruge din backup til andet end at lave en komplet restore, og så her via DanID´s backup/restore program tage den backup, du burde have taget allerede da du dannede certifikatet første gang.

Du kan læse alle de guides du vil - du får ikke nøgle"filen" ud ved bare at kopiere nogle filer... - fordi det ikke bare er en fil du skal bruge.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2019 - 15:25 #4
(I parantes bemærket - havde det bare været så let, ville vi have meget mere svindel med hackede nøglefiler :-)
Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 15:49 #5
Hej igen Ole, og tak for udreddelsen

Aaw aaw :/ Ja okay så misforstod jeg dig bare før. Sorry

Øv, det troede jeg virkeligt var muligt (Har faktisk også fundet en .cer-fil der tilhører DanID) men var ikke sikker på om det var denne.

Men mener også jeg har lavet en "rigtig" backup-fil af nøglefilen, som skulle kunne kopireres til en anden pc for genskabelse, og den burde ligge et sted på det gamle drev, så det er måske denne fil jeg burde lede efter istedet? Men hvad er default-navnet / filtypen på sådan en backup-fil så? Nogen der ved det?, og ellers må jeg lige genskabe hele systemet fra windows backupfilen på en anden HDD jeg har liggende. Det er bare et satans arbejde når nu jeg har adgang til alle filerne.....
Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 15:52 #6
Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 15:56 #7
Den skulle hedde 1.html i 2014, men burde ligge i den .oces mappe, hvori der dersværre kun lå en log-fil (http://harddrive68.blogspot.com/2014/07/manuel-indlsning-af-nem-id-nglefil-fra.html)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2019 - 16:48 #8
Det er korrekt at det er en HTML fil der er backup filen - og har du den et sted kan den sagtens bruges til import.

Men jeg mener ID-filen skal fornys hvert 2. eller 3. år, så en backup fra 2014 er med garanti forældet... - der skal også laves backup, når man har fornyet sin signatur.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2019 - 17:16 #9
Og til hjælp med at finde den, bestemmer man selv hvor den skal ligge, når man laver en backup. Så det er mest sandsynligt at den er gemt blandt almindelig data.
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. december 2019 - 19:07 #10
Hvis du har en VHD fil kan du prøve  at  starte den med Virtualbox og derfra lave en backup
Avatar billede mijaysen Praktikant
02. december 2019 - 20:34 #11
Hej Hjolsen, og takker for svar

Kan ikke finde backup-filen af nøglefilen så har forsøgt at boote den med Vmware, uden held. Kan også se det er en .vhdx fil og ikke vhd.

Jeg er ude i en restore, men det virker bare heller ikke. Windows kan simpelthen ikke finde .vhdx filen og jeg kan ikke selv pointere hvor den ligger i windows 7 backup and restore.....

Jeg har prøvet med starwind-v2v-converter, (Convertering af VHD(X) til virtual machine) men den melder: "Unknown error"

Er ved at rende tør for ider.....
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. december 2019 - 20:48 #12
Prøv eventuelt at muntre vhdx filen og clone den til en harddisk .
Se evt her https://www.easeus.com/partition-master/vhd-to-physical-disk.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. december 2019 - 08:55 #13
...Eller monter den i VirtuaBox - den kan i hver fald læse VHDX filer.
Avatar billede mijaysen Praktikant
04. december 2019 - 15:32 #14
#Hjolsen, takker for ide, det må blive det næste træk. Men jeg har i mellemtiden fået V2V converter til at konvertere filen til Vmware, tager bare en krig men er nået på 60% på nogle timer og lader den rende ud og tester om det virker først

#ole_madsen, takker for forslag, men når jeg at mounter filen i Virtual box får jeg flg. errror:
VD: error VERR_NOT_SUPPORTED opening image file 'E:\WindowsImageBackup\DESKTOP-9PNDI7U\Backup 2019-11-19 135711\1ddc9e0b-8a0b-482e-b07c-3efa6b0c6587.vhdx' (VERR_NOT_SUPPORTED).

Har desuden bestil Tast-selv kode hos skat så jeg kan få inberettet moms så fremt dette ikke lykkedes for mig
Avatar billede mijaysen Praktikant
04. december 2019 - 17:52 #15
Puha en tur, det var squ ikke lige til. Vil lige sige at windows 7 backup laver ialt 3 vhdx filer, 1 til windows + data og 1 til UEFI og den sidste er jeg ikke helt sikker på hvad er

Nå får endelig konverteret filen (data + windows VHDX) til VMDK og mounter den i en vmware med win 10 settings, men den mangler UEFI boot partion så måtte hen og genskabe denne partion med en win 10 install og diskpart

Nu booter windows, men der er selvfølgelig ny hardware configuration osv. så den arbejder stadig med at starte windows (Getting things ready). UPDATE: nu er den tændt og spørger om kode

Jeg tror det lykkedes nu, og mange tak for alle jeres inputs. Havde aldrig fundet løsningen uden jer. Bukker og takker