Avatar billede Eternalnoob Juniormester
05. december 2019 - 13:37 Der er 1 løsning

Internetudbydere og abonnementsbinding

Hvorfor er det egentlig tilladt for virksomheder (især internetudbydere men også træningscentre og en lang række andre virksomheder) at have vildt lange abonnementsbindingsperioder?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2019 - 14:43 #1
Fordi der typisk er etablerings omkostninger ved at oprette dig som abonnent. Hvis du stak af igen efter 1 måned, ville etablerings omkostningerne ikke kunne tjenes hjem for firmaet.

Forbrug.dk skriver bl.a.:

Hvor længe må du være bundet?
Generelt kan du opsige en løbende aftale efter 5 måneder med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Du vil altså være bundet af aftalen i maksimalt 6-7 måneder afhængig af, hvornår på måneden aftalen er indgået. Der er dog flere undtagelser:

* Aftaler, hvor den samlede pris maksimalt er 2.000 kr., der betales fuldt ud inden 14 dage, og hvor varen eller ydelsen leveres inden for 1 år.
Det kan fx være et årskort til en forlystelsespark.
* Aftaler, der koster mere end 20.000 kr., og hvor virksomheden, for at kunne levere ydelsen, skal afholde engangsomkostninger, der overstiger prisen for 6 måneders levering. Eller der vil være en værdiforringelse af samme størrelse.
Det kan fx være en aftale om leasing af en ny bil. Aftaler af denne type kan opsiges efter 11 måneder med et varsel på 1 måned.
* Aftaler, der er omfattet af en særlov.
Det kan fx være en aftale om en forsikringsaftale.